Slik blir du kvitt duggen

Innvendig dugg er en irriterende greie, men det finnes løsninger på dette høst- og vinterfenomenet.


«Dugg, vanndamp som kondenseres og avsettes på gress, løv m.m. når dette har en temperatur som er lavere enn duggpunkt-temperaturen i den omliggende luft.»

Man blir kanskje ikke så veldig klokere rundt dugg ved å lese beskrivelsen i det Store norske leksikon, men å forklare dugg i bilene er ganske så enkelt. Innvendig fuktighet.

Om høsten og vinteren drar man med seg mye fuktighet inn i bilen, spesielt når det regner eller snør. Og da dukker den forbaskede duggen opp, og kanskje enda verre ‒ den innvendige isen på ekstra kalde dager.

Og som Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, så riktig sier det:

‒ Lite er mer irriterende enn gjenstridig dugg når du har dårlig tid.

Løsningen er altså ganske så enkel, selv om det også kan være vanskelig. Fjern fukten.

‒ Derfor er det lurt å få tørket opp bilen innimellom. Få vekk vann fra gulvmattene og prøv å finne en plass du kan få luftet ut av bilen, sier Sødal.

Det finnes også en spesiell avfukter beregnet for bil for å få fuktigheten ut, og NAF tipser også om at det kan være en idé å skifte ut kupéfilteret om dette er gammelt. Mer dugg vil nemlig bli hengende igjen i bilen om dette ikke fungerer optimalt.

Mange biler har også en forvarmer, og som vi vet er varmen fukten verste fiende (nei, en varm dusj teller ikke her). Så husk å forvarme, som i mange tilfeller kan startes med fjernkontroll og i noen tilfeller også via apper på mobiltelefonen.

‒ Sett i gang forvarmeren en halvtimes tid før du skal kjøre. Da er dugget borte og kupéen god og varm, er tipset fra Sødal.

Men ikke alle har dette, og da er løsningen å kjøre på med full defroster og bruke klimaanlegget for å bli kvitt dugget.

‒ Det er viktig å bruke aircondition og ikke bare vifta i bilen. Aircondition bidrar til å tørke luften slik at dugget forsvinner raskere, påpeker NAF-rådgiveren.

Det er også et kjerringråd som er verd å merke seg. Om de innvendige rutene vaskes med salmiakkvann fjerner man også mer effektivt den tynne filmen av skitt.

‒ Ikke bare hjelper dette for at dugget forsvinner raskere, men du har også langt bedre sikt i lav høstsol, sier Sødal.

Rene ruter er uansett en god ting i bekjempelsen av duggen, for sikt er viktig. Det er derfor en usedvanlig dårlig idé å skippe skrapingen om det er is og snø på rutene.

I fjor skrev politiet ut 435 forenklede forelegg for manglende utsyn, og enda verre ‒ Frende Forsikring har tidligere meldt om at manglende sikt var en medvirkende årsak i åtte dødsulykker i 2019.

Straffen varierer ut fra hvor dårlig sikten er, og hovedregelen er at vindusviskerfeltet og de fremste sidevinduene skal være fri for snø, is og dugg.

Mindre enn dette og minimumsboten blir på 2.600 kroner, og de som kjører med et skrapt felt på mindre enn en A4-side må regne med å miste lappen.

Så skrap rutene og jag den forbaskede duggen ut av bilen, så kan vinteren bare komme den.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker