Annonse
Hjem Elbiler En sniktitt på Mercedes EQA og EQS

En sniktitt på Mercedes EQA og EQS

Mercedes viser fram sitt unike testsenter i Immendingen, og ikke minst sine to kommende elbiler ‒ EQA og EQS. Se video.

Mercedes er i gang med en gedigen elektrisk satsing, og bare i 2021 skal det komme seks nye elbilmodeller ‒ EQA, EQB, EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV.

Og når vi vet at for eksempel et rent elbilmerke som Tesla per i dag kun har fire modeller, Model S, Model 3, Model X og Model Y, så skjønner hvor vi hvor ekstrem Mercedes-satsingen egentlig er.

Men ikke bare skal Mercedes komme med biler som ikke forurenser lokalt, men de skal også bli karbonnøytrale knyttet til personbilproduksjonen innen 2039.

Det betyr at de i tillegg til å lage helt nye modeller, også må lage disse på en helt ny måte. En mer klimavennlig måte.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette er ikke så veldig enkelt, ettersom nye biler må gjennom en voldsom testing før de får det endelig grønne lyset. Og Mercedes som kanskje retter seg mot enda mer krevende kunder, må teste litt ekstra for å sikre seg om at bilene ikke står mer på verksted enn i garasjen.

Men man blir selvsagt ikke karbonnøytrale av å reise kloden rundt med en drøss med testbiler, så Mercedes har like godt hentet verden hjem til dem selv.

Mer eksakt til Immendingen.

Her bringer Mercedes samme mer enn 30 testmoduler fra hele verden på en testbane som har en total distanse på hele 68 kilometer. Her finner du typiske gater fra New York eller Japan, brusteiner fra Belgia, spanske serpentinerveier, bratte bakker, store vanndammer, glatte partier og humper som får de norske fartsdumpene til å blekne i sammenligning.

Rundt 1 av 7 testerbiler på denne banen er nå elektriske, noe som igjen vitner om den kolossale satsingen på nullutslippsbiler.

EQA er selvsagt blant de som har fått kjørt seg på denne testbanen, og Mercedes’ testpiloter har klokket formidable 200.000 kilometer med testing rundt den imponerende testbanen. Spesielt vannhinderet har vært viktig for EQA, ettersom elbiler helst ikke skal kortslutte når de vader gjennom vann.

EQS er en annen elbil som er godt kjent med Immendingen, og flaggskipet har selvsagt fått kjørt seg i de samme testene som EQA.

Men EQS skal også kunne håndtere langt høyere hastigheter, og trives enda bedre på de områdene av banen som er laget for høye hastigheter.

Resultatet av de mange testene med EQA, EQS og alle de andre kommende elbilene, er at ladestasjonen knyttet til testbanen er verdens mest brukte. Ja, det hevder iallfall ingeniør Jens ten Brink, som viser fram EQA, EQS og testbanen til miljøforkjemper Matt som liker å stå på rullebrett.

Mercedes’ kamerafolk hengte seg på, og her får du et unikt blikk på de to elbilene og den meget imponerende testbanen:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker