Fjorårets F1-sesongen så ut til å bli en veldig spennende en, for plutselig handlet mye om den gamle kjempen Ferrari som hadde fått riktig god fart på bilen. Den steilende hesten tok til og med en uslåelig kvadruppel i det første løpet.
For Charles Leclerc var raskest både under kvalifisering, satte den raskeste rundetiden under løpet og vant i tillegg dette. På toppen av det hele sikret Ferrari seg også flest lagpoeng i fjorårets første løp som i likhet med årets ble kjørt i Bahrain.
-->
Etter de fire første rundene hadde Leclerc og Red Bull-fører Max Verstappen vunnet to runder hver, og det var duket for en intens kamp utover sesongen. Men ‒ det store spørsmålet var om og når Ferrari eventuelt skulle kløne det til. For dagens Ferrari har for vane å gjøre nettopp det.
Det skjedde i den 6. runden i Spania. Leclerc hadde nok en gang vist muskler, og var så raskt at han startet i beste posisjon da løpet ble kjørt i gang. Men føreren som er født i Monaco måtte bryte på grunn av motorproblemer, mens lagkamerat Sergio Perez like godt snurret under løpet.
Det var starten på en lang og vanskelig periode for Ferrari.
Leclerc skulle bare vinne ytterligere ett løp i 2022, mens regjerende mester Max Verstappen og Red Bull gjorde det meste riktig og radet opp med en rekke seire utover sesong.
Den nederlandske folkehelten vant til slutt hele 15 av 22 VM-runder, og endte opp med suverene 454 poeng. Ferrari og Leclerc avsluttet sesong relativt sterkt, og ble belønnet med 2. plassen i sammendraget med 308 poeng. Men det holdt så vidt, for Red Bulls Sergio Perez endte kun 3 små poeng bak.
Den tidligere eneren, Mercedes-fører Lewis Hamilton, hadde en krisesesong, og endte helt nede på 6. plass ‒ utrolige 214 poeng bak Verstappen. Briten vant ikke en eneste VM-runde forrige sesong, og ble også slått av lagkamerat George Russell som endte på 4. plass 35 poeng foran sin berømte lagkamerat.
Russel som kom fra Williams før sesongen tok også sin aller første seier da han vant Sao Paulo Grand Prix i november, så Mercedes flekset litt muskler mot slutten av fjorårssesongen.
Når det gjelder lagmesterskapet så tok Red Bull en suveren seier med 759 poeng, mens Ferrari ble nummer to med 554 poeng og Mercedes mye takket være Russells innsats endte på 3. plass med 515 poeng.
Men det fine med sport er at et nytt år også betyr nye muligheter, og toppteamene som har beholdt de samme førerne foran 2023-sesongen bør være godt forberedt.
Foran årets sesong har spillselskapene satt Red Bull som favoritt, og Verstappen gir også minst odds når det kommer til verdensmesteren. Men det skulle vel bare mangle.
Spørsmålet blir om Ferrari fortsetter framgangen de til dels hadde i fjor, og ikke minst om tidligere suverene Mercedes nå slår tilbake. Og Hamilton var iallfall optimistisk etter den første testen i den nye bilen kalt Mercedes-AMG F1 W14.
‒ Det var flott å komme i gang med W14. Jeg følte meg generelt komfortabel i bilen, og jeg gleder meg til å komme meg i gang i Bahrain, sa den 7 ganger tidligere verdensmesteren etter testen. Og han trives greit på Bahrain-banen, for tross krisesesongen innledet han den med en 3. plass nettopp på den banen.
Regjerende mester er altså Verstappen, som nå står med to strake titler etter den særs dramatiske avslutningen på 2021-sesongen som sendte han til topps kun 7 poeng foran Hamilton. Nederlenderen tror Hamilton blir en tøff rival denne sesongen.
‒ Han har vært en av de beste sjåførene noensinne, så hvis han har bilen til å gjøre det, kan han kjempe om tittelen igjen, sa Verstappen til Sky Sports i forbindelse med visningen av 2023-bilen.
‒ Men det samme gjelder for George (Russell), og det samme for Charles (Leclerc), det er det samme for Lando (Norris). Hvis du gir dem en bil som er i stand til å vinne et mesterskap, så kan de gjøre det.
Verstappen tror altså at mange kan kjempe i toppen om de får bilene til å fungere, og det er mulig mange klarer. For det har ikke skjedd så store regelendringer, og heller ikke det er så rart ‒ fjoråret introduserte nemlig ganske så mange slike.
Det kan slå ut i jevnere løp med enda flere som kjemper om de øverste plassene, så forhåpentlig blir dette en heidundrende sesong med en masse spennende og dramatiske løp.
Her er de 10 teamene og 20 førsteførerne som skal sørge for det:
AlphaTauri: Nyck de Vries, Nederland. Yuki Tsunoda, Japan.
Alpine: Pierre Gasly, Frankrike. Esteban Ocon, Frankrike.
Aston Martin: Fernando Alonso, Spania. Lance Stroll, Canada.
Ferrari: Charles Leclerc, Monaco. Carlos Sainz, Spania.
Haas: Kevin Magnussen, Danmark. Nico Hulkenberg, Tyskland.
McLaren: Lando Norris, Storbritannia. Oscar Piastri, Australia.
Mercedes-AMG: Lewis Hamilton, Storbritannia. George Russell, Storbritannia.
Red Bull: Max Verstappen, Red Bull. Sergio Perez, Mexico.
Williams:Logan Sargeant, USA. Alexander Albon, Thailand.
Flere av fjorårets førere er borte. Sebastian Vettel har pensjonert seg, og borte fra griden er også kjente navn som Daniel Ricciardo, Nicholas Latifi og Mick Schumacher. Sistnevnte er for øvrig reservefører i Mercedes-AMG denne sesongen.
Nye fjes på startstreken er fjorårets testfører for McLaren, Oscar Piastri, Nyck de Vries som i likhet med Piastri har vunnet Formel 2, og Logan Sargeant som kjempet mot Dennis Hauger i nettopp F2-serien forrige sesong. Sargeant endte da på 4. plass, mens Hauger la bak seg en skuffende sesong som sendte han helt ned til 10. plass.
Føreren som vant fjorårets F2, brasilianske Felipe Drugovich, er i år test- og reservefører for Aston Martin og McLaren i F1.
Årets sesong blir også rekordlang med hele 23 VM-runder, og det hele starter med et løp i Bahrain og avsluttes i Abu Dhabi 26. november. Det er altså mer enn ett løp hver 14. dag.
Det skulle egentlig vært 24 løp, men Kina Grand Prix er avlyst grunnet utfordringer rundt koronapandemien. Det løpet blir ikke erstattet.
Men det har kommet til flere nye baner på årets kalander. Qatar Grand Prix som ble kjørt i 2021 er på plass igjen, og ikke minst finner vi et velklingende navn på årets kalender ‒ Las Vegas.
Det er faktisk kjørt F1-løp i kasinobyen tidligere, men det var så langt tilbake som i 1981 og 1982. Den gang het løpet Caesars Palace Grand Prix, åpenbart av sponsorhensyn, og nå handler det altså om Las Vegas Grand Prix og selveste The Strip.
For F1-bilene skal suse bortover verdens mest berømte stripe under løpet, og dette er et såkalt gateløp og kjøres dermed ikke på en ren racerbane.
Las Vegas Grand Prix er årets nest siste løp, så her må muligens de som kjemper i toppen også gamble litt. Det passer jo godt i byen med de mange gamblerne.
Men før det skal det kjøres 21 andre løp. Og årets sesong er nå kun noen dager unna, så da er det på tide å feste setebeltet og hente fram popcornet.
Som i fjor kan u få med deg all dramatikken på Viasport 1, og Atle Gulbrandsen er igjen på plass for å formidle dette som hovedkommentator under TV-sendingene.
Formel 1-kalenderen for 2023: