Lamborghini har laget to unike biler som tar farvel med den tradisjonelle V12-motoren, og en av disse er Invencible. (Fotos: Lamborghini)

Slik tar Lambo farvel med tradisjonelle V12

Med bare uker igjen før Lamborghini viser fram sin første hybride supersportsbil, tar de farvel med den tradisjonelle V12-motoren.


Om noen har gått rundt og trodd at Lamborghini ville holde fast på sine superbiler med tradisjonelle V12-motor, har de ikke fått med seg hvem som faktisk eier merket.

Det er nemlig Volkswagen-gruppen gjennom Audi, og de har som kjent i gang en veldig elbil-offensiv som inkluderer ID.-serien og ikke minst Audis helelektriske e-tron-modeller.

Så ja, også Lambo skal inn i den elektriske tiden, og det gjør de med en hybrid som skal debutere om få uker. Det gjør dessverre sitt til at den tradisjonelle V12-motoren må vike plass.

Nå har ikke den sinte oksen tenkt å la motoren gli stille inn i solnedgangen, og markerer det siste kapitelet med to unike superbiler ‒ Invencible og Auténtica. Den første en coupé og den siste en toppløs roadster.

‒ V12-motoren er en av pilarene i vår historie og vår suksess, sier Stephan Winkelmann, styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

‒ Når vi går mot å omfavne en ny æra av hybridisering i hjertet av vår Cor Tauri-strategi, er dette Lamborghini-måten for å feire den naturlig aspirerte V12 med to unike biler som perfekt representerer vårt konsept for fortreffelighet innen personalisering.

Som vanlig når Lambo skal lage noe spesielt, er det Lamborghini Centro Stile som står for stylingen. De har prøvd å illustrere hvor viktig V12-plattformen har vært gjennom de to spesialmodellene, selvsagt også ved fremheve racingegenskapene som bor i merket.

Mer eksakt skal Invencible og Auténtica fremheve tre viktige områder for Lamborghini. Sesto Elemento, en hyllest til motorsporten via en diger bakvinge, Reventón med sin unike aeronautiske stil og Veneno, søken etter aerodynamisk perfeksjon.

‒ Vi har laget to unike biler med sin egen unike karakter, inspirert av racing og høyoktanmiljøet, sier Mitja Borkert, designsjef i Automobili Lamborghini.

‒ De er designet av Lamborghini Centro Stile, og utøver maksimal kreativitet på V12-plattformen. Disse engangsdesignene trekker på vårt unike design-DNA, mens de igjen løfter designarven vår til et nytt nivå.

Begge bilene har et selvbærende karosseri i karbonfiber hentet fra Aventador, og har en masse løsninger løftet fra racerbiler.

Sekskanten, signaturen for Lambo-designet, er integrert harmonisk, men er likevel enkle å spotte i de særegne visuelle elementene som strekker seg fra fronten og helt bak.

På innsiden sier Lambo at de har gått for rene linjer, med et minimalistisk dashbord forsterket av sekskantede 3D-printede lufteventiler og et ganske så nakent dashbord foruten instrumentpanelet. Her skal man fokusere på kjøringen og ingenting annet! Selve cockpiten er også av karbonfiber.  

Coupé-modellen Lamborghini Invencible har en utvendig lakk som har en dominerende rødfarge i kombinasjon med kule karbon-elementer, og studerer du de klassiske saksedørene nøye ser du også at det er to fremtredende sekskantede trefarger ‒ en hyllest til det italienske flagget som også gjenspeiles på dørforingene så vel som på rattet.

Interiøret har den samme utvendig fargen og står i kontrast til Rosso Alala-skinnet og Nero Cosmus Alcantara, og dashbordet har en Lamborghini-logo i Rosso Efesto ‒ samme farge som brukes til girskifteskoene på rattet.

Roadsteren Lamborghini Auténtica er lakkert i Grigio Titans med detaljer i matt svart og en Giallo Auge-farge, og bilens profil er unik via to kupler med integrerte veltebøyler ‒ inspirert av tidligere racerbiler med åpen topp.

På innsiden er det blant annet Nero Ade-skinntrekk og tofarget Nero Cosmus og Grigio Octans Alcantara.

Invencible og Auténtica blir de to siste bilene utstyrt med en 12-sylindret 6.5-liters motor montert i lengderetningen bak (LP, Longitudinale Posteriore) før Lambo nå går over til hybrid-æra.

Den siste salutten til den avtroppende Lamborghini V12-drivlinjen leverer 780 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 720 Nm ved 6.750 r/min, koblet til en 7-trinns ISR-girkasse, firehjulsdrift og Lamborghini Dynamic Steering-system som kontrollerer alle fire hjul.

Her er det siste smellet ‒ bildene av Invencible og Auténtica:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene