Jeep Avenger har fått norsk pris, og denne bør ikke skremme så veldig mange. (Fotos: Jeep)

Jeeps første elbil blir ganske så rimelig

Skal vi ta utgangspunktet i prisen, bør Jeep Avenger som allerede har hanket inn en diger pris bli en lei konkurrent i det norske nybilmarkedet.


Ja, erkeamerikanske Jeep har på gang en elbil. Eller mer riktig, de har faktisk på gang fire elbiler. Den rene elbilmodellen Recon, en helelektrisk versjon av Wagoneer og en elbilversjon av Grand Wagoneer. Og selvsagt Jeep Avenger, den aller første elbilen merket skal tilby.

Jeep hører nå hjemme i den store Stellantis-gruppen som skal satse beinhardt på elbiler, og framtiden virker veldig lys når vi ser hva de tråkker i gang med.

Terrengmerket er som kjent bestevenner med ukjent landskap, og kjører på med en kompakt SUV på kun 4,08 meter når de skal entre den elektriske verden. Den kommer i første omgang i tre versjoner, og som standard har elbilen fått flere førerassistenter og terrengspesifikke ting som Hill Descent Control og Selec-Terrain.

Bakkeklaringen er for øvrig på solide 20 centimeter, så denne blir forhåpentlig en liten fjellgeit.

Rent teknologisk har den også støtte for ting som trådløst Apple Carplay og Android Auto, og Avenger har også nøkkelløs start og er utstyrt med en 11 kilowatt ombordlader som åpner for 0-100 prosent lading på rundt 5,5 timer.

Avenger er utstyrt med et batteri på 54 kWh brutto, og WLTP-rekkevidden er opplyst til 390 kilometer. Maks ladefart er på 100 kW, og vil da bruke rundt 24 minutter på 0-80 prosent lading.

Drivverket har også kombinasjonen kjent fra andre Stellantis-merker, og motoren byr på 156 hestekrefter og et dreiemoment på 260 Nm.

Bilen kommer også med en 10,25 tommer stor berøringsskjerm, og det er også 34 liter med oppbevaringsplass for de foran samt et bagasjerom med 355 liter.

Som de fleste andre moderne biler byr også Jeep Avenger på flere kjøremoduser, og noen som nordmenn bør sette ekstra pris på. Det er de vanlige Normal, Eco og Sport, men Jeep kjører også på med terrengspesifikke Snow, Mud og Sand.

Så totalt seks å velge mellom, noe som er greit å ha ‒ selv om vi mistenker at kjøremodusen for det meste blir stående i Normal-stilling.

‒ Vår nye Jeep Avenger representerer et viktig vendepunkt for merket, og er den første av en portefølje av helt nye elektriske Jeep-modeller som blir introdusert i Europa, sier Shant Håndstad, merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen.

‒ Bilen er skreddersydd for det norske markedet, med egenskaper som bringer noe helt nytt inn i denne klassen.

Når Jeep Avenger får norsk terreng under hjulene blir det altså mulig å velge mellom tre versjoner, Longitude, Altitude og toppmodellen Summit. Og elbilen er aggressivt priset, og starter ikke så veldig mye over 300.000 kroner.

Det lover godt for bilen som allerede har hanket inn bilverdens nest største pris, for den ble nylig kåret til årets bil i Europa. I finalen slo den blant annet Volkswagen ID. Buzz og Nissan Ariya.

Her er prisene for Jeep Avenger som er ventet til norske forhandlere nærmere sommeren, og under disse kan du se flere bilder av elbilen som nok mange også fysisk vil sjekke ut nærmere.

Startpriser Jeep Avenger før frakt og levering:

  • Jeep Avenger Longitude: 328.900 kroner
  • Jeep Avenger Altitude: 358.900 kroner
  • Jeep Avenger Summit: 378.900 kroner

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter