Mercedes har nå som første bilmerke fått tillatelse til å åpne for nivå 3 på den selvkjørende skalaen i USA. (Fotos: Mercedes)

Mercedes med stort steg mot selvkjørende biler

Som den første bilprodusenten har Mercedes fått tillatelse til kjøring på nivå 3 på den selvkjørende skalaen i USA.


Vi venter fortsatt på de selvkjørende bilene, altså de hvor føreren selv kan parkere rumpen i baksetet og la bilene håndtere kjøreturen. Det er nivå 4 på den selvkjørende skalaen (SAE), som faktisk går til nivå 5.

For mens nivå 4 legger til grunn at forholdene må være på plass for en slik automatisk kjøretur, trenger ikke nivå 5 å bry seg om noe. En slik fullstendig automatisert bil skal altså kunne ta deg via kjerreveien og fram til hytta ‒ i full snøstorm. Men nivå 4 åpner altså i de aller fleste tilfellene for biler som ikke trenger noen bak rattet.

Det første steget mot selvkjørende biler, som altså skiller seg fra førerassistenter som kan ta hånd om kjøringen i korte perioder, er selvparkerende biler. Og det første sertifiserte selvparkerende systemet har Mercedes.

I september i fjor åpnet parkeringsselskapet Apcoa det første parkeringshuset som byr på selvparkering, og det skjedde naturligvis nok i det huset som ligger ved flyplassen i Stuttgart. For dit kjører ofte direktørene til Mercedes, som holder hus i den tyske byen.

Det ene planet i parkeringshuset, P6, er litt smartere enn de andre. Det blant annet takket være Bosch, som har installert spesielle kameraer der. Det har gjort dette til en Automated Valet Parking, forkortet AVP, noe som enkelt og greit betyr automatisert parkering.

I november kunne altså parkeringshuset åpne for AVP på nivå 4, noe som betyr en helautomatisk parkering. De to bilmodellene som kan håndtere dette er Mercedes S-klasse og den helelektriske luksussøsteren EQS ‒ begge har noe kalt Intelligent Park Pilot 2 i tilknytning til Mercedes me.

Appen kan altså brukes til å bestille plass på P6 i parkeringshuset, og når føreren kommer dit parkeres bilen på et forhåndsbestemt avleveringsområde. Etter at alle har forlatt bilen, starter appen parkeringsmanøveren.

Parkeringssystemet sjekker om ruten til bestilt parkeringsplass er fri, og at alle øvrige tekniske krav er oppfylt. Om det er tilfelle, får føreren opp et varsel i appen som bekrefter at den intelligente infrastrukturen har tatt kontroll over bilen.

De kan dermed forlate parkeringshuset uten å tenke mer på parkeringen. Bilen starter automatisk og finner veien ned i huset og fram til parkeringsplassen.

Når føreren, for eksempel en dresskledd fyr fra Mercedes, skal hente bilen igjen, kan han tilkalle den via smarttelefonkommando. Bilen kjører dermed opp til et forhåndsbestemt henteområde, og dermed er det bare å stige inn i bilen og kjøre av gårde.

Mercedes har altså tatt det første steget mot selvkjørende biler, og tar nå et nytt og viktig et. Nemlig teste ut selvkjørende teknologi på åpne veier i USA.

En av utfordringene med å bringe selvkjørende biler ut på vanlige veier er regler og forskrifter, for et av spørsmålene i tillegg til om man kan stole på teknologien er hvem som har skylda om det går galt? Skal føreren være ansvarlig om bilen er skyld i en ulykke, eller er det bilmerket?

Over i Nevada har staten nå bekreftet at Mercedes’ Drive Pilot-system som er på nivå 3 faktisk er innenfor de statlige forskriftene, noe som er en milepæl. Bilene som har dette er nemlig de første og til nå eneste standardproduserte kjøretøyene som er autorisert for automatisk kjøring på offentlige motorveier i USA.

Kravene som bilene innfrir åpner for at føreren kan overlate de dynamiske kjøreoppgavene til bilen under visse forhold. Målet videre er å utvide dette også til California, og tyskerne har allerede levert inn dokumentasjon til statlige myndigheter om dette.

Det Drive Pilot-systemet som trengs blir tilgjengelig i de tidligere nevnte S-klasse og EQS for modellserien 2024, og det betyr at de første kundebilene vil være på plass rett over sommeren.

‒ I den moderne verden er tid en av de mest verdifulle varene, og å gi tilbake tid til kundene våre er et kjerneelement i vår strategi for å bygge verdens mest ettertraktede biler, sier Markus Schäfer, blant annet teknologisjef i Mercedes-gruppen.

‒ Vår Drive Pilot tar et stort skritt fremover for å oppnå det, og plasserer oss helt i forkant av innovasjon innen det avgjørende viktige feltet automatisert kjøring. Drive Pilot demonstrerer nok en gang at vår pionerånd er en del av vårt DNA. Sertifiseringen i Nevada markerer starten på den internasjonale utrullingen, og med den begynner en ny æra.

Mer eksakt åpner sertifiseringen for at bilen selv kan håndtere dynamiske kjøreoppgaver opp til en 40 mph, noe som er 64 km/t. Knappene som styrer dette er plassert på rattet, til venstre og høyre rett der tomlene er om du bruker kjøretimeteorien som sier grepet «klokka 10 over 10». Se bilde av knappen helt nederst.

Her er et bilde av en Mercedes i selvkjørende modus:

Når forholdene tillater det, vil systemet selv indikere tilgjengelighet på kontrollknappene. Når føreren aktiverer Drive Pilot, kontrollerer systemet hastigheten og avstanden, og styrer bilen i kjørefeltet. Her tar systemet høyde for både ruteprofilen, hendelser som inntreffer og trafikkskilt.

Mercedes forklarer at systemet også reagerer på uventede trafikksituasjoner og håndterer disse uavhengig, for eksempel ved unnamanøvrer i kjørefeltet eller ved nødbremsing.

‒ En urokkelig forpliktelse til innovasjon har konsekvent ledet Mercedes-Benz helt fra begynnelsen, sier Dimitris Psillakis, president og administrerende direktør i MBUSA.

‒ Det er et veldig stolt øyeblikk for alle, og det å fortsette dette lederskapet og feire denne monumentale prestasjonen som det første bilfirmaet som er sertifisert for nivå 3 betinget automatisert kjøring i det amerikanske markedet.

Viktige sensorer

Sikkerhet er altså et nøkkelord rundt automatisert kjøring, og Mercedes har gardert seg greit når det kommer til Drive Pilot som støttes av surroundsensorene til Driving Assistance-pakken. Denne inneholder også tilleggssensorer som Mercedes mener er uunnværlige.

Dette inkluderer lidar, et kamera i bakruten og mikrofoner som skal oppdage utrykningskjøretøy, samt en sensor i hjulbrønnen som måler fuktigheten.

En bil med Drive Pilot har også et ekstra sett med styre- og bremseaktuatorer og et elektrisk system, slik at det forblir manøvrerbart selv om et av disse systemene svikter og kontrollen kan dermed overføres tilbake til den fysiske føreren på en sikker måte.

Om føreren ikke klarer å ta tilbake kontrollen etter flere oppfordringer fra bilens system og responstiden utløper, vil bilens system selv sørge for at bilen stanser på en kontrollert måte mens varselblinkene aktiveres.

Når bilen har stoppet helt opp aktiveres nødanropssystemet, og dørene låses opp for å gjøre innsiden tilgjengelig for førstehjelp.

Høypresisjons posisjoneringssystem

Et annet viktig punkt når det kommer til selvkjørende biler er at systemet vet hvor bilen er, ned til centimeters posisjon.

Drive Pilot har et posisjoneringssystem som ifølge Mercedes er mye kraftigere enn konvensjonelle GPS-systemer. I tillegg til de anonymiserte dataene som samles inn av lidar, kamera, radar og ultralydsensorer, gir et digitalt HD-kart et 3-dimensjonalt bilde av veien og omgivelsene med informasjon om veigeometri, rutekarakteristikk, trafikkskilt og spesielle trafikkhendelser som ulykker og veiarbeid.

Dette gjøres tilgjengelig og oppdateres via en tilkobling i bakenden av systemet.

Høypresisjonskartet skiller seg fra kart for navigasjonsenheter ved blant annet høyere nøyaktighet målt i centimeter i stedet for meter, og byr på detaljerte veikryss og rutemodell.

Kartdataene lagres i datasentre og oppdateres kontinuerlig. Hvert kjøretøy lagrer også et bilde av denne kartinformasjonen om bord, og sammenligner den hele tiden med de sentrale dataene og oppdaterer det lokale datasettet etter behov, forklarer Mercedes.

Alt dette åpner for en stabil og nøyaktig posisjonering, og er uavhengig av ting som om omgivelsene for eksempel har skygger eller det er skitne sensorer.

Videre sørger et kraftig brikkesett i den sentrale kontrollenheten for de nødvendige programvarefunksjonene som betinget automatisert kjøring må ha, mens viktige algoritmer beregnes innenfor rammen av en moderne sikkerhetsarkitektur.

Nivå 3 selvkjøring

I automatisk modus åpner Drive Pilot for at føreren kan gjøre andre ting enn å følge med trafikken, og blant annet er det mulig å aktivere apper på bilens sentraldisplay som normalt er blokkert under kjøringen.

Mercedes-Benz Drive Pilot-systemet ble først introdusert i Tyskland i mai 2022, var det første SAE nivå 3-systemet i verden som oppfyller de krevende juridiske kravene i reguleringsdirektivet UN-R157.

Den tyske føderale motortransportmyndigheten (KBA) ga først systemgodkjenning basert på dette regelverket, og banet dermed vei for å tilby Drive Pilot internasjonalt hvor lovgivningen åpner for dette.

SAE nivå 3 åpner for at den automatiserte kjørefunksjonen overtar visse kjøreoppgaver, men det krever fortsatt en fysisk person i førersetet. Han eller henne må være klar til å ta kontroll over kjøretøyet til enhver tid når systemet ber om det, så nei, føreren kan ikke klyve ned i baksetet i en nivå 3-bil.

Det kan du først når bilene er på nivå 4, og nå er det ikke altfor lenge til slike selvkjørende biler er her. For Mercedes har tatt det nest siste steget, nemlig nivå 3.

Hvordan de har fått det til kan du se av bildene under, som viser hva som skal til for å nå nivå 3:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter