Volkswagen har en spennende elbilserie på gang, men det er flere merker som benytter seg av den nye elektriske plattformen som er utviklet. Blant annet Skoda.
Volkswagen-gruppen er verdens største bilprodusent. Den tyske giganten solgte 10,8 millioner biler i 2018, og slo Toyota-gruppen med drøyt 300.000 biler.
Innad i gruppen befinner det seg en drøss med bilmerker. Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen er alle eid av gruppen, som igjen har Porsche SE (et holdingselskap som Porsche-grunnlegger Ferdinand Porsche stiftet) som sine største eiere.
En av strategiene til gruppen er at alle merkene skal dele på teknologi og plattformer, noe som altså holder utgiftene nede.
Volkswagen-merket er lokomotivet i gruppen, og har fått veldig mye oppmerksomhet for sin nye elbilserie kalt ID.
Produsenten utvikler en rekke helelektriske modeller i ID.-serien, blant annet en i Golf-størrelsen, en minibuss, en SUV og en stor sedan.
Plattformen disse bygges på heter Modularer Elektrobaukasten, men har heldigvis et enklere kallenavn ‒ MEB.
Dette er en nyutviklet plattform for elbiler, og arkitekturen er spesialtilpasset moderne elbiler. Det vil si stor akselavstand (større innvendig plass), plass til batteripakker og enkle løsninger for bruk av framtidig teknologi.
Volkswagen er altså sjefen i den store gruppen, men må pent finne seg i at også andre tar i bruk den ettertraktede MEB-plattformen.
En i familien slår faktisk Volkswagen med sin første MEB-bil. Audi har brukt den plattformen når de laget e-tron, og dette blir altså den første bilen fra den nye plattformen.
Et annet medlem som skal ta i bruk MEB er Seat, som etter planen skal komme med sin første MEB-bil allerede i 2020.
Den tredje er tsjekkiske Skoda.
De har allerede vist fram Vision E, en elbil som skal i produksjon i 2020.
Nå viser de fram nok en elbil, Vision iV.
Dette konseptet skal vise hvordan merkets helelektriske firedørs coupé kommer til å se ut, og den er ikke uventet laget på MEB-plattformen.
Skissene Skoda har sluppet viser et moderne og sportslig design, og vi kan blant annet se at sidespeilene er erstattet av kameraer ‒ akkurat som e-tron også byr på som ekstrautstyr.
Bilen minner mye om den veien både Volkswagen og Porsche har gått med sine smale lys som omkranser mye av bilen, og uten logoen hadde man slitt med å sett at dette faktisk er en Skoda.

‒ Det brede, fremre belysningen er en helt ny funksjon som vil være typisk for Skodas elbiler, forklarer Oliver Stefani, leder av Skoda Design.
‒ Det skaper ansiktet til denne konseptbilen, og gir den et moderne og oppdatert utseende. Det støtter også en meget sterk og trygg holdning til bilen, mener Stefani.
Bak er den også svært så moderne, men lys som trekker inn mot midten av bilen, som vi har sett på mange av de elektriske konseptmodellene fra Volkswagen-gruppen.

Skoda røper ikke noe rundt bilen, foruten at den har mye teknologien ‒ som jo de haifinne-lignende sidespeilene og de håndtakløse dørene avslører.
Vision iV skal vise designretningen Skoda går med elbilene, og innen 2025 skal tsjekkerne ha seks elbiler i sin portefølje.
De har allerede bekreftet en helelektrisk Citigo, og skal vise fram en plug-in hybrid av Superb under Genève Motor Show neste måned.
Der skal de også vise fram konseptet Vision iV.
Elbilen som raskt kan bli en lei konkurrent både til Volkswagen og Audi.
Det er fra sine egne man skal ha det…
Følg bil24 på Facebook
Les også: