Skoda med en illsint rally-Fabia

Rallyfolket kan juble. Skoda Motorsport har nemlig avduket en ny bil kalt Fabia RS Rally2.


La oss slå det fast med en eneste gang. Forrige rallyversjon av Skoda Fabia er en av de mestvinnende rallybilene ‒ gjennom historien. Og det har også gjort den til en favoritt.

Faktisk har over 450 kunder kjøpt den forrige generasjonen av Fabia Rally2, og totalt har de stilt på startstreken 13.091 ganger. Dette har igjen ført til 4.186 turer på pallen, og hele 1.714 seire.

-->
Fortsatt ikke imponert?

Siden 2015 har Fabia-utgaven herjet i WRC2, den nest øverste klassen i rally-VM, og både fabrikksførere og private lag har tatt over 20 titler i Europa og triumfer over hele kloden ‒ inkludert Afrika, Nord- Sentral- og Sør-Amerika, Asia og Midtøsten.

Bilen har vunnet over 100 nasjonale mesterskap, blant annet seks hjemme i Tsjekkia og tre i Tyskland. Bilen har også fire seire i Rally Monte Carlo.

Og ja, vår egen Andreas Mikkelsen ble verdensmester i WRC2 i fjor bak rattet på en Skoda Fabia Rally2 evo.

Men siden rallybilen ble introdusert i 2015 har Skoda kommet med en 4. generasjon av Fabia basert på Volkswagens MQB-A0-plattform. Det har ført til en rekke endringer både i bilens proporsjoner og det tekniske designet, og Skoda Motorsport har prøvd å utnytte dette.

Nye Skoda Fabia har blant annet en enda bedre aerodynamikk, er stivere og fått nye proporsjoner, mens motorsportavdelingen har satt inn racingfunksjoner som beskyttelsesramme, en ny motor, girkasse og chassis – alle utviklet for å takle de utfordrende rallyforholdene.

Den nye rallyutgaven kan blant annet tilby rundt dobbelt marktrykk, noe som selvsagt er viktige når bilene skal suse gjennom svingene.

Rally2-reglementet sier at motorene må være maks 1.6 liter, og Skoda har brukt 2-literen som sitter i Octavia og Superb som et utgangspunkt. Resultatet er 291 hk og et dreiemoment på 430 Nm, og kreftene sendes til hjulene via en 5-trinns sekvensiell girkasse.

Videre fordels kreftene til alle fire hjulene ved hjelp av mekaniske differensialer foran og bak, og nytt av året er også den elektrohydrauliske kontrollen av mellomakselclutchen som gjør at for- og bakakselen kan kobles ut ved å bruke håndbremsen. Og som vi vet brukes håndbrekket flittig av rallyførere.

‒ Å stå stille betyr å gå baklengs, og dette gjelder spesielt innen motorsport. Det er derfor vi, i utviklingen av den nye Fabia RS Rally2, har brukt all erfaring vi fikk fra den forrige modellen og optimaliserte hver detalj, sier Michal Hrabanek, sjef for Skoda Motorsport.

‒ Målet var å forbedre den mest suksessrike rallybilen i verden. Jeg er stolt av hele Skoda Motorsport-teamet som har fulgt dette målet med stort engasjement.

At den nye rallybilen knytter med bånd med de som blir serieprodusert viser også fargene, for den nye RS Rally2 som nå er avduket bærer ikke lenger den tradisjonelle grønne nyansen. Denne er erstattet av en litt mer levende grønn variant, en farge som blant annet er tilgjengelig for de serieproduserte Skoda Octavia RS og Enyaq Coupé RS iV.

Nye RS Rally2 er også utstyrt med McPherson-system som tåler en trøkk, og bremsene følger etter. Her er det bremser på 355 millimeter i diameter foran og 300 millimeter bak (18-tommer hjul) for asfaltløpene, mens de er 300 millimeter i diameter foran og bak (15-tommers hjul) under grusløpene.

Nye Fabia RS Rally2 følger en tradisjon hvor hver ny generasjon av modellen også har fått en rallyversjon, og her skal du få se bilder av dem alle.

Det startet med Fabia WRC i 2003 som hadde en 2-liters turbomotor med 300 hk og 600 Nm, noe som gjør de til den sterkeste utgaven av Fabia. 24 slike biler ble produsert.

I 2009 fulgte Skoda Motorsport opp med Fabia S2000, selvsagt basert på 2. generasjon av modellen. Også denne hadde en 2-liters motor, og nå var det 280 hk og 250 Nm. Fabia S2000 vant totalt 50 titler i nasjonale og internasjonale mesterskap.

Denne ble erstattet av Fabia R5 i 2015, basert på 3. generasjon av gatebilen. Nå var det kommet nye R5-regler for rallysporten, så denne ble utstyrt med en turboladet 1.6-liters motor.

Sammen med den oppgraderte Fabia R5 evo lansert i 2019 har duoen altså tatt 1.710 seire, og har siden 2020 også fått benenevnelsene Rally2 og Rally 2 evo.

Nå er altså den 4. generasjon av Fabia her, og dermed følger Skoda Motorsport også opp med en rallyversjon av denne.

Og som vi kan se av bildene under ser den ganske så hissig ut, og vi regner med at denne blir også blir å finne på toppen av resultatlistene i årene som kommer.

Her er den nye Skoda Fabia RS Rally2:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsport