Her er årets vakreste biler

Lille speil på veggen der, hvem er vakrest i verden her? Jo, en Toyota, en Ferrari ‒ og Polestar.


Årets vinnere av Car Design Award er klare, og disse kommer fra Italia, Japan og Sverige.

Designprisen er delt ut siden 1984, og folkene bak mener selv at dette er bilverdens svar på selveste Oscar. Den har sitt utspring i Italia, men består av en veldig internasjonal jury med medlemmer fra kjente bilmagasiner og nettsteder rundt om i hele verden.

Det viser også tidligere vinnere, og siden 2016 er det delt ut 18 priser fordelt på tre kategorier ‒ konseptbiler, produksjonsbiler og et generelt designspråk. Og disse fordeler seg faktisk på 14 bilmerker, så her er det mangfold så det holder.

Hovedprisen for produksjonsbiler gikk i 2016 til Aston Martin og sportsbilen DB11, og siden har fem andre bilmerker hanket inn denne hovedprisen.

Ford GT (2017), Jaguar E-Pace (2018), Peugeot 208 (2019), Ferrari Roma (2020) og Land Rover Defender 90 (2021). Tre briter, en amerikaner, en franskmann og en italiener der, altså.

Årets tre vinnere kommer da også fra tre forskjellige merker og tre forskjellige land, for årets vakreste produksjonsbil heter Ferrari 296 GTB, årets konsept er Toyota Compact Cruiser EV og årets merke er Polestar. En italiener, en fra Japan og en svenske.

I produksjonsklassen var det altså selveste Ferrari som stakk av med hovedprisen, og 296 GTB kan med rette kalle seg for vakrest her i verden.

«Å skape en så vakker og organisk form mens man respekterer alle gjeldende regler og samtidig utstyre bilen med teknologi og ytelse på høyeste nivå er virkelig imponerende», lyder det fra juryen.

«Påvirkningen fra de legendariske racersportsbilene på 1960-tallet finnes i Ferrari 296 GTB, og sluttresultatet er en storslått moderne tolkning av et klassisk designspråk», lyder det videre fra en imponert jury.

Ferrari 296 GTB er en nytolkning av de suverene bilene med en midtplassert V6-motor på 1960-tallet, og er faktisk en hybrid.

Den er utstyrt med V6-motor koblet til et ladbart hybridsystem, hvor riktignok den rene elektriske rekkevidden ikke er blant de mest imponerende ‒ 25 kilometer gjennom et 7,45 kWh stort batteri.

Men alt annet er imponerende.

Den turbomatede V6-motoren kan by på 663 hk og elmotoren kan skilte med sine 167 elektriske hestekrefter, og totalt er det et maksimalt kraftuttak på hele 830 hk. Og ja, den er bakhjulsdrevet.

Toyota har også all grunn til å juble, for deres oppsiktsvekkende Compact Cruiser EV gikk helt til topps i konseptklassen.

‒ Som jurypresident kan jeg kommentere at Toyota Design i år var blant finalistene i alle kategoriene, sier Silva Baruffaldi, president for prisjuryen og redaktør for Auto&Design.

‒ For merkevare-designspråket, med Aygo Cross for produksjonsbiler og selvfølgelig Compact Cruiser EV, vinner i kategorien konseptbiler. Ettersom Car Design Award ikke tildeles en bil, men til designteamet bak disse, markerer årets utgave en stor anerkjennelse for Toyotas globale design.

Toyota har ikke sagt altfor mye om det spesielle konseptet, men med en fersk pris i beltet regner vi med at de setter alle kluter til for å få den oppsiktsvekkende terrengbilen inn i produksjon raskest mulig.

Den tredje prisen går altså til et merke og skal hylle det generelle designspråket, og denne prisen har Volvo vunnet to ganger siden 2016. Og nå var det duket for den yngre datteren i familien, Polestar.

«Hos Polestar har alt en praktisk betydning, utover det å lete etter skjønnhet», slår juryen fast.

«I tillegg til den rene, elegante og futuristiske stilen, avslører prosjektene også bekymring for planeten og bærekraft. Designteamet har funnet en særegen og engasjerende personlighet i det premium elektrifiserte miljøet, takket være et konsistent og attraktivt designspråk».

Polestar er snart klar med sin tredje modell og andre rene elbil, og Polestar 3 som har som har mål om å bikke 600 kilometer med rekkevidde skal etter planen få verdenspremiere i oktober.

Det blir en svært viktig modell for svenskene, ettersom de med denne tar steget inn i SUV-verden.

‒ Polestar 3 er en svært viktig milepæl for selskapet vårt, som øker veksttakten og fører oss inn i neste fase, har Polestar-sjef Thomas Ingenlath tidligere uttalt.

Og det skal iallfall ikke stå på designet, for Polestar 3 er tegnet av det merket som altså har imponert design-ekspertene aller mest i år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter