Her hjemme holder politiet på med å skifte ut en aldrende bilpark, og blant annet er pickupen Nissan Navara valgt ut som en av de nye bilene. Norsk politi vurderer, kanskje ikke veldig overraskende, også elbiler i framtiden. Det kan jo gi noen morsomme situasjoner. I andre land satser man på et helt annet nivå.
uniformerte folkebiler. Et av valgene er Skoda. I juni presenterte merket en slik modell kledd i de britiske
politifargene ‒ og som faktisk var et ganske naturlig valg ‒ for de hadde kastet
seg over en Kodiaq vRS. Den har sju seter og dermed god innvendig plass, og ikke
minst er den potent med sin 2.0 BiTDI-motor med 239 hestekrefter og dreiemomentet
på 500 Nm. Den er også høyreist med sine 1,67 meter, så politiet bør kunne
få god oversikt. Mens SUV-modellen er nesten 4,7 meter lang, er den ganske så
nye Scala verken høyreist eller generelt stor. Den måler 4,36 meter i lengden
og er 1,47 meter på strømpelesten, men kan om ikke annet by på 467 liter bak i
bagasjerommet.
Storbritannia, for nå kan de også få en Scala i tjeneste. Slik ser den ut: Om noen skulle være dumme nok til å prøve å riste av seg en
blålysblinkende Skoda, så er det altså litt enklere om det er en Scala enn en den
potente Kodiaq vRS. For politikledd kommer den i utgangspunktet med tre
forskjellige motoralternativer.
diesel med 1.6 TDI med 115 hk. Men det er faktisk også på gang en versjon med enda mindre
motor, en 1.0 TSI med kun 95 hk. Vi får håpe den ikke blir involvert i for
mange biljakter, for dette blir slappe saker. Da er altså det litt mer futt i en Kodiaq vRS, og slik ser den ut: Les også: