Skaper Buzz i Arendal

Volkswagen feirer Arendalsuka med å vise fram en sjarmerende Buzz, den nostalgiske elektriske vennen, unnskyld, van’en. Se bilder.


Noen som husker Volkswagen Bulli, denne hippi-vognen som man
ikke kan se uten å bli i godt humør?

Faktisk kom Volkswagen Type 2 ganske likt med selveste
Bobla, i 1949, og er nå inne i sin 6. generasjon som ble introdusert i 2015.

Den nye generasjonen minner svært lite om den ikoniske bilen som forbindes med flower power, men dette er jo en naturlig utvikling som gjelder de fleste bilene som har overlevd siden 1960-tallet. Ok, kanskje med et ørlite unntak av Porsche 911 da.

Mange kan nok heller tenke seg en Type 2 fra 1960-tallet
framfor den helt nye, men Volkswagen har noe helt nytt på gang som kanskje bøter
på dette.

Nemlig en Bulli som kombinerer de gode, gamle tidene med det
helt moderne.

Det betyr altså et nostalgisk design kombinert med helt ny teknologi,
og i disse klimatidene betyr det også elektrisk drivverk.

Vi snakker om ID. Buzz, en elektrisk doning som hyller
designet til Bulli på en flott måte.

Sjekk disse to søstrene!

To sjarmerende generasjoner møtes. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen er i gang med en svær satsing på elektriske biler,
og har presentert sju forskjellige konsepter av ID.-familien til nå. Golf-størrelsen
ID. 3, SUV-modellene ID. Crozz og ID. Roomzz, flaggskipet ID. Vizzion, sandraceren
ID. Buggy, den rene raceren ID. R ‒ og ID. Buzz.

Sistnevnte er en minibuss som ikke bare er elektrisk, den er
også fullstendig selvkjørende. Slipper føreren rattet tar Buzz over styringen,
enkelt og greit. Om føreren ønsker å ta tilbake kontrollen, er det bare å
touche gass- eller bremsepedalen.

En selvkjørende bil åpner selvsagt opp for en drøss med
muligheter, som for eksempel å kunne snu førersetet helt rundt og dermed bli en
del av selskapet som måtte befinne seg der.

Dette sørger diverse lasere, kameraer, ultralyd og radarer
for, og dette kombineres igjen med at bilen er koblet til nettet og kan motta
all mulig trafikkdata fra eksterne kilder.

Den har også ting som AR-display som viser navigasjonen
direkte på veien, for eksempel at pilen til høyre faktisk ser ut til å befinne
seg i krysset der du skal ta av til høyre.

Konseptmodellen til mikrobussen, som amerikanerne kaller Bulli, er nærmere fem meter lang, og grunnet batteridriften er akslingene langt fra hverandre og åpner for en stor kupé.

Rekkevidden skal visstnok bli en plass mellom 430 kilometer
og opp til 600 kilometer, og planen er også at den skal komme med enten 268- eller
369 hestekrefter.

Den blir det niende medlemmet i produksjonsrekken til
ID.-serien, som skal gå fra Id. 1 til ID. 8 ‒ samt Buzz som skal komme i 2022. 1
er fornuftig nok den minste, og 8 den største.

Og akkurat nå befinner Buzz seg altså på Sørlandet og Arendalsuka,
og er vel kanskje hakket mer sjarmerende enn noen av de som deltar der? Hva vet
vi.

Her kan du uansett se bildene SB.automotive har tatt av det elektriske sjarmtrollet på sitt første Norges-besøk:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter