Stellantis har for lengst gjort seg klar for en helelektrisk framtid, og det i form av fire dedikerte plattformer som skal spytte ut elbiler i alle slags størrelser og segmenter.
Disse har fått navnet STLA som i Stellantis, og kommer som Small, Medium, Large og Frame. Her er det logisk nok STLA Large som skal stå bak de største vanlige personbilene, og her går størrelsen fra 4,76 meter til 5,13 meter i lengden. Akselavstanden her er maks 3,08 meter.
Large åpner også opp for 800 volt og dermed lynlading, og når det kommer til rekkevidder kan STLA Large-biler rulle helt opp til 800 kilometer. Så ja, dette er virkelig elbiler versjon 2.0.
STLA Small skal by på rekkevidder opp til 500 kilometer, STLA Medium 700 kilometer og STLA Frame i likhet med Large 800 kilometer.
Nylig viste også Stellantis fram en ny «verdensklasse» vindtunnel i USA, for ved å legge mer enn 300 millioner kroner i potten har de oppgradert det tekniske senteret i Michigan.
For selv om aerodynamikk alltid har vært viktig for forbruket, er dette enda viktigere for elbiler som i utgangspunktet har kortere rekkevidde enn tradisjonelle biler. Her er altså optimalisering av aerodynamisk effektivitet avgjørende for enda mer elektrisk rekkevidde, som fortsatt en fartsdump for elbilene.
‒ Rekkevidde er en kjernebetraktning for kunder som går over til renere mobilitet gjennom batterikraft, sier Mark Champine, senior visepresident og leder for Nord-Amerikas tekniske tekniske sentre.
‒ Det er det som gjør denne investeringen så kritisk. Ved å redusere luftmotstanden forbedrer vi rekkevidden for elektriske kjøretøy og, til syvende og sist, kundens generelle kjøreopplevelse.
Den nye vindtunnelen kan simulere biler som kjører på virkelige veier enda bedre, selv om bilene står parkert i lokalet. Mer realistiske simuleringer åpner selvsagt for mer presis testing og dermed enda bedre aerodynamiske forbedringer.
‒ For elbiler kan en rekkeviddeøkning muliggjort av forbedret aerodynamikk føre til potensielle reduksjoner i batteristørrelse, sier Champine.
‒ Dette har positive implikasjoner fra mer effektive emballasje-til-vekt-besparelser som til slutt vil forbedre kundeopplevelsen.
Slik ser den nye vindtunnelen ut:
Et annet potensielt stort og viktig steg for elbilene er faststoffbatterier, som Stellantis har utviklet sammen med Factorial siden 2021. Da gikk de inn med rundt 800 millioner kroner i selskapet.
Nå har utviklingen kommet så langt at de har bestemt seg for å rulle ut en flåte av demonstrasjonsbiler i 2026, og det er ikke hvilket som helst merke de har valgt.
Det er nemlig Dodge som skal vise vei, og heller ikke hvilken som helst modell. Det er selveste Charger, og da i Daytona-drakt.
Du har selvsagt lyst ti å se et bilde av elektriske Charger Daytona også som 2024-modell, så her har du den:
Om to år skal det altså dukke opp eksemplarer utstyrt med Factorials faststoffbatterier, som dermed også markerer et viktig steg for denne lovende teknologien.
Ifølge Stellantis gir batteriet betydelige fordeler i forhold til tradisjonelle litium-ion-batterier, inkludert høyere energitetthet, redusert vekt, forbedret ytelse og et potensial for ytterligere reduksjon i totale kjøretøykostnader over tid.
Så ja, litt av et kinderegg av fordeler.
Dodge skal også benytte STLA Large-plattformen, og denne passer ifølge det store konsernet perfekt til biler med den innovative batteriteknologien.
‒ Denne demonstrasjonsflåten er en viktig milepæl i vårt partnerskap med Factorial, sier Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer i Stellantis.
‒ Ved å integrere Factorials innovative batteriløsning i STLA Large-plattformen, validerer vi potensialet til å forbedre vårt utvalg av elektriske kjøretøy, og sikrer at kundene drar nytte av forbedret ytelse, lengre kjørerekkevidde og raskere ladetider i de kommende årene.
Factorial er også optimistisk
‒ Vi er beæret over å være en del av denne reisen med Stellantis for å akselerere bruken av elektriske kjøretøy, sier Siyu Huang, Factorials administrerende direktør og medgründer.
‒ Vi tror solid state-teknologi (faststoff-teknologi) kan spille en avgjørende rolle for å muliggjøre neste generasjon elbiler med forbedret ytelse og reduserte kostnader.
Stellantis er selvsagt ikke de eneste som utvikler faststoffbatterier, og for eksempel drøyde Toyota med sine elbiler fordi de mente at dagens batterier ikke er optimale. Som Stellantis har også Toyota lovet elbiler med rekkevidder på 800 kilometer, og det i 2026.
Det er da via litium-ion-batteriene, men den japanske produsenten har også forsket på faststoffbatterier i godt over et tiår og lover «nye» rekkevidder. For første trinn skal ta elbilene over 1.000 kilometer, men steg to skal by på hele 1.200 kilometer ‒ og det om ikke så veldig mange år.
En annen gigant, Volkswagen-gruppen, inngikk tidligere i år en avtale med QuantumScape som er langt framme i utviklingen av faststoffbatterier, og disse har nå entret et viktig stadie for disse på veien mot masseproduksjon.
En rekke andre produsenter satser også på faststoffbatterier, blant andre BMW, Ford, GM, Honda, Hyundai, Mercedes, Nissan samt flere av de store batteriprodusentene.
Så ja, det pågår et skikkelig kappløp rundt faststoffbatteriene nå, og passende nok er det en elektrisk muskelbil med det perfekte elbil-navnet som fører an ‒ Charger.
Les også: