Skal redde biler fra bilkirkegården

Altfor mange nyere biler blir kondemnert etter at de har vært involvert i kollisjoner, mener If. Med nye rammer skal de nå «berge» rundt 10 biler i året.


Elbiler skal som kjent være miljøvennlig, men på et punkt er de faktisk noen skikkelig miljøbøller.

For det aller mest miljøvennlig man kan gjøre er å ha den bilen man har lengst mulig, uavhengig av den lokale forurensingen. Ja, noe åpenbart de politikerne som vil stenge ute for eksempel gamle dieselbiler ikke har fått med seg.

For det går enorme mengder CO2 i luften under produksjon av nye biler, så jo sjeldnere en bil byttes ut jo bedre er det for miljøet. Og det er et problem for elbiler.

For når slike er involvert i kollisjoner blir reparasjons-kostnadene ofte skyhøye, og selv om bilene kan fikses blir det rett og slett billigere å bare vrake dem. Ja, biler som kunne vært reddet havner på bilkirkegården.

Dette gjelder spesielt nyere elbiler med dyr teknologi, men inkluderer også andre nyere biler som må bytte ut defekte deler med helt nye.

Det passer dårlig inn i en tid hvor et av moteordene er sirkulær, noe som betyr at man helst skal gjenbruke ting og materialer.

Nå tar også forsikringsselskapet If tak i problemet med vrakingen, eller kondemnering som det heter på fagspråket.

De har sett på rammene for når en bil skal kondemneres, og innfører nå disse endringene fra 2022:

  • 60-prosentregelen fjernes helt for biler fra 1-3 år
  • Kondemneringsgrensen heves fra 60 til 80 prosent for biler under 1 år
  • 8 års reparasjonsgaranti på deler og arbeid

‒ Som en del av vår strategi for bærekraft og sirkulærøkonomi har vi sett på hvordan vi kan reparere flere biler i stedet for å kondemnere disse, og hvordan vi kan få bilbransjen til å bruke flere brukte deler til reparasjon, sier Jenny Oppegård Birkeland, kommunikasjonsrådgiver i If.

‒ Løsningene vi nå innfører vil ivareta kunden på best mulig måte, samtidig som det minsker fotavtrykket på miljøet.

Den såkalte 60-prosentregelen som forsikringsbransjen har operert med betyr at om skadene på en bil overskrider 60 prosents av bilens verdi vrakes den. Med grønne briller er dette ganske så håpløst, noe også forsikringsselskapene har innsett.

Så tidligere i år hevet Gjensidige grensen til 80 prosent, og fikk raskt følge av Fremtind. Men If går nå enda lengre, og fjerner hele verdigrensen for biler fra ett til tre år. For biler som er nyere enn dette heves grensen til 80 prosent.

If kondemnerer rundt 40 biler i året med 60-prosentregelen, og anslår at dette tiltaket vil redde rundt 10 biler årlig.

‒ Vi ser at vi kunne redusert antallet kondemnerte biler med ytterligere 25 prosent dersom takstene på større skader hadde vært bedre, sier Vidar Brustad, leder for Ettermarked Motor i If.

‒ Våre analyser avdekker for mange usikkerheter og forbehold rundt skadene ved taksering. Her må bilbransjen bli bedre på fullstendig takst på biler med større skader – da vil vi få ytterligere biler å reparere.

I tillegg til bedre taksering, ønsker selskapet at bransjen gjør endringer rundt bildeler.

‒ Dersom det hadde blitt benyttet brukte deler og deleprisene hadde blitt redusert med om lag 20 prosent, kunne vi redusert antall kondemnerte biler fra 0-3 år med ytterligere 25 prosent. Hvis vi i tillegg regner med bilene som er 4-8 år gamle kan vi årlig redde et betydelig større antall biler fra kondemnering, sier Brustad.

Praksisen nå er ifølge If at brukte bildeler benyttes i reparasjon av biler som hovedsakelig er eldre enn fem år, mens nyere biler skal utstyres med nye deler.

‒ Vi mener at tiden er inne for å innføre brukte kvalitetsdeler på biler som er nyere enn fem år, for vi vet at brukte deler på nye biler fungerer veldig bra, mener Brustad.

‒ En skal ikke lengre enn til Sverige for å se at brukte deler benyttes på biler fra de er to år gamle, og vi er derfor spente på hvem som ønsker å være først ute med denne endringen her til lands.

En grunn til dette er garantien på både bilen og delene, og If endrer derfor vilkårene og forlenger garantien på skadereparasjon.

‒ Vi har stor tro på bruk av brukte deler i reparasjon av biler, og derfor har vi besluttet at vi stiller med en 8 års garanti på både nye og brukte deler, samt arbeid utført ved våre avtaleverksteder, sier Brustad.

‒ Nå håper vi at bransjen kan møte oss på ønsket om å bruke brukte deler ved skadereparasjon av nyere biler, samt gjennomføre grundigere taksering av større skader slik at vi kan bli enda bedre.

Les også:

Les mer om:

Nyheter