HjemElbilerSkal lansere 70(!) nye elbil-modeller

Skal lansere 70(!) nye elbil-modeller

Volkswagen AG (VAG) har skrudd opp målsetningen, og planen er nå intet mindre enn 22 millioner elbiler de neste ti årene.

VAG er i gang med en ellevill satsing på elbiler, og den er nærmest grenseløs. Målsetningen har vært 50 nye modeller og 15 millioner nye biler, men dette er åpenbart ikke godt nok.

- Annonse -

For nå har den tyske gruppen som består av bilmerkene Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley og Bugatti skrudd opp målsetningen ytterlig.

Nå er det 22 millioner elbiler og hele 70 nye modeller som gjelder de neste ti årene.

Det betyr altså i snitt sju nye elbil-modeller hvert eneste år fram til 2028, noe som bør bekymre andre elbilprodusenter.

For VAG er verdens største bilprodusent som solgte nærmere 11 millioner biler i fjor, og når de kjører på i et slikt vanvittig tempo kan fort en produsent som for eksempel Tesla få merke det på kroppen.

- Annonse -

Økonomien er heller ikke noe hindring for VAG, som skal investere enorme 300 milliarder kroner på elbiler alene fram mot 2023.

Målet er at minst 40 prosent av alle bilene i gruppen skal være elbiler i 2030, og de fleste skal bygges på gruppen nye elbil-plattform kalt Modular Electric Toolkit. Denne er forkortet MEB, og skal brukes av blant andre Volkswagen, Audi, Skoda og Seat, samt at de også har åpnet den for eksterne partnere som gjerne vil lage sine egne elbil-modeller.

VAG har på gang sine første nye modeller, og Audi e-tron åpner det elektriske ballet tett fulgt av Porsche Taycan. Begge disse modellene har allerede fått inn over 20.000 kundereserveringer, så det skal nok ikke stå på interessen heller.

Andre modeller i den første bølgen inkluderer biler som ID. Crozz, Seat el-Born, Skoda Vision E, ID. Buzz og ID. Vizzion.

- Annonse -

VAG’s nye plan inkluderer fortsatt det langsiktige målet om å bli karbonnøytral i 2050, og det inkluderer utslippskutt i alle ledd ‒ fra leverandører til produksjon, lokaler og infrastruktur.

Audi har blant annet allerede en klimanøytral fabrikk i Brussel, og flere vil altså følge slik at det ikke kun er kundene som skal ta klimakuttene med sine elbiler.

22 millioner elbiler krever en vanvittig mengde med nye batteripakker, og VAG har inngått kontrakter med produsenter som LG Chem, SKI, CATL og Samsung for å unngå svikt i dette leddet.

VAG forsker også videre på den spennende faststoff-teknologien, og slike batterier har flere fordeler sammenlignet med de tradisjonelle litium ion-batteriene. De består av færre kostbare materialer, de blir ikke varme, de kan lagre mer energi i gitte volumer, de kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige former.

Den tyske gruppen er også opptatt av infrastrukturen, og er blant annet med på det store Ionity-prosjektet som skal føre til 400 lynladere fordelt over hele Vest-Europa. Dette prosjektet plasserer slike ladere i snitt 120 kilometer mellom hverandre, og dermed skal det være mulig å kjøre fra Norge til Spania kun ved å lade på Ionity-stasjoner.

De økonomiske midlene er også på plass.

For VAG har nå presentert årsresultatet for 2018, og millardene fortsetter å rulle inn.

Gigantens personbil-side økte salgsinntektene med 6,8 prosent opp til totalt 825 milliarder kroner, men driftsresultatet gikk ned sammenlignet med 2017.

VAG sier at utgifter knyttet til ting som høyere bonuser, valutakurs og større utviklingskostnader førte til at driftsresultatet gikk ned fra 4,2 prosent til 3,8 prosent i 2018.

Gruppen skal bøte på dette i tiden framover ved å redusere arbeidsstokken, og VAG-sjefen Herbert Diess sa under framleggelsen av årsresultatet at det å bygge en elbil involverer 30 prosent mindre innsats enn en bil med forbrenningsmotor.

Driftsresultatet til VAG ga et overskudd på 135 milliarder kroner i 2018.

Så det skal nok ikke stå på pengene når de setter i gang med sin voldsomme elbil-satsing.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Revolusjonerende elbil-batterier vant «Oscar»

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her