Skal lansere 70(!) nye elbil-modeller


Volkswagen AG (VAG) har skrudd opp målsetningen, og planen er nå intet mindre enn 22 millioner elbiler de neste ti årene.

VAG er i gang med en ellevill satsing på elbiler, og den er nærmest grenseløs. Målsetningen har vært 50 nye modeller og 15 millioner nye biler, men dette er åpenbart ikke godt nok.

For nå har den tyske gruppen som består av bilmerkene Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley og Bugatti skrudd opp målsetningen ytterlig.

Nå er det 22 millioner elbiler og hele 70 nye modeller som gjelder de neste ti årene.

Det betyr altså i snitt sju nye elbil-modeller hvert eneste år fram til 2028, noe som bør bekymre andre elbilprodusenter.

For VAG er verdens største bilprodusent som solgte nærmere 11 millioner biler i fjor, og når de kjører på i et slikt vanvittig tempo kan fort en produsent som for eksempel Tesla få merke det på kroppen.

Økonomien er heller ikke noe hindring for VAG, som skal investere enorme 300 milliarder kroner på elbiler alene fram mot 2023.

Målet er at minst 40 prosent av alle bilene i gruppen skal være elbiler i 2030, og de fleste skal bygges på gruppen nye elbil-plattform kalt Modular Electric Toolkit. Denne er forkortet MEB, og skal brukes av blant andre Volkswagen, Audi, Skoda og Seat, samt at de også har åpnet den for eksterne partnere som gjerne vil lage sine egne elbil-modeller.

VAG har på gang sine første nye modeller, og Audi e-tron åpner det elektriske ballet tett fulgt av Porsche Taycan. Begge disse modellene har allerede fått inn over 20.000 kundereserveringer, så det skal nok ikke stå på interessen heller.

Andre modeller i den første bølgen inkluderer biler som ID. Crozz, Seat el-Born, Skoda Vision E, ID. Buzz og ID. Vizzion.

VAG’s nye plan inkluderer fortsatt det langsiktige målet om å bli karbonnøytral i 2050, og det inkluderer utslippskutt i alle ledd ‒ fra leverandører til produksjon, lokaler og infrastruktur.

Audi har blant annet allerede en klimanøytral fabrikk i Brussel, og flere vil altså følge slik at det ikke kun er kundene som skal ta klimakuttene med sine elbiler.

22 millioner elbiler krever en vanvittig mengde med nye batteripakker, og VAG har inngått kontrakter med produsenter som LG Chem, SKI, CATL og Samsung for å unngå svikt i dette leddet.

VAG forsker også videre på den spennende faststoff-teknologien, og slike batterier har flere fordeler sammenlignet med de tradisjonelle litium ion-batteriene. De består av færre kostbare materialer, de blir ikke varme, de kan lagre mer energi i gitte volumer, de kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige former.

Den tyske gruppen er også opptatt av infrastrukturen, og er blant annet med på det store Ionity-prosjektet som skal føre til 400 lynladere fordelt over hele Vest-Europa. Dette prosjektet plasserer slike ladere i snitt 120 kilometer mellom hverandre, og dermed skal det være mulig å kjøre fra Norge til Spania kun ved å lade på Ionity-stasjoner.

De økonomiske midlene er også på plass.

For VAG har nå presentert årsresultatet for 2018, og millardene fortsetter å rulle inn.

Gigantens personbil-side økte salgsinntektene med 6,8 prosent opp til totalt 825 milliarder kroner, men driftsresultatet gikk ned sammenlignet med 2017.

VAG sier at utgifter knyttet til ting som høyere bonuser, valutakurs og større utviklingskostnader førte til at driftsresultatet gikk ned fra 4,2 prosent til 3,8 prosent i 2018.

Gruppen skal bøte på dette i tiden framover ved å redusere arbeidsstokken, og VAG-sjefen Herbert Diess sa under framleggelsen av årsresultatet at det å bygge en elbil involverer 30 prosent mindre innsats enn en bil med forbrenningsmotor.

Driftsresultatet til VAG ga et overskudd på 135 milliarder kroner i 2018.

Så det skal nok ikke stå på pengene når de setter i gang med sin voldsomme elbil-satsing.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Revolusjonerende elbil-batterier vant «Oscar»

Les mer om:

Elbiler Nyheter