Hjem Elbiler Elbilens dystre bakside

Elbilens dystre bakside

Finnes det noe slikt som en etisk elbil? spør CNN. Du vil kanskje ikke like svaret.

Mange politikere mener at elbilene er en del av svaret på miljøproblemene, og hadde helst sett at alle kjørte slike. Og elbilistene gjør heller ikke noe galt, uansett hva motivasjonen er.

Men elbilboomen kommer med en sørlig pris. Nemlig barnearbeid. For de aller mest sårbare utnyttes på en meget trist måte for at vi skal få kjøre med god samvittighet.

Vi har tidligere skrevet om utvinning av kobolt, dette omstridte grunnstoffet som utvinnes i Kongo ‒ og som er en nøkkelingrediens i litium-ion-batteriene elbilene bruker. Batteriene som de fleste bruker inneholder rundt 20 prosent kobolt, og annen småelektronikk som for eksempel smarttelefoner er også avhengig av dette stoffet ‒ men i en langt mindre grad.

I en bil er det vanligvis rundt 8 kilo kobolt, men dette avhenger selvsagt av hvor stort batteriet er.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er mange år siden Amnesty slo alarm rundt gruvedriften i Kongo, landet med godt over halvparten av alle verdens kobolt. De varslet om barnearbeid i gruvene, og at disse ble utnyttet. Dette gjelder også fattige som kommer til gruveområdene, og som ofte jobber 24 timer i strekk nede i mørket ‒ kun med nevene som redskap.

Bakmennene er ofte «stammehøvdinger» som tjener seg rike på billig og ofte ulovlig arbeidskraft, og bak disse igjen står ofte mektige, kinesiske investorer. Så det er ikke enkelt å snu denne utviklingen.

For Kongo har blitt det moderne Klondike, gullrushet i Alaska på slutten av 1800-tallet som 100.000 tok del i ‒ men kun en håndfull ble rike av.

Grunnen er at prisen på kobolt har skutt i været. Fra desember 2016 til desember 2017 steg denne med 120 prosent, mens for eksempel gullet steg med 9 prosent. Det grunnstoffet som økte mest foruten kobolt i den perioden var palladium, som blant annet brukes i smykker og klokker. Den prisen økte til sammenligning med 51 prosent.

I 2017 lå prisen på kobolt rundt 40.000 dollar per tonn, mens den nå ligger på 88.000 dollar.

Vi skjønner fort hvor verdifullt dette er, og hvorfor elbilene til syvende og sist er så mye dyrere å produsere enn fossilbiler.

Og der det er store penger å tjene, ja, der utnyttes de svakeste.

Verdenssamfunnet har fått med seg Amnestys varselskrik for noen år tilbake, og flere har reagert skarpt på utnyttelsen.

Verdens største bilprodusent Volkswagen skal produsere elbiler i 16 forskjellige fabrikker i tiden som kommer, og skal investere nærmere 500 milliarder kroner i batteriteknologi og utvikling. De har gått hardt ut mot koboltprodusentene etter avsløringene om barnearbeid, og det er ikke mange måneder siden de forlangte full åpenhet rundt koboltutvinningen og at vedtatte bærekraftstandarder faktisk blir fulgt.

Daimler, selskapet bak Mercedes, har som mange andre produsenter forbydd barnearbeid, men foreløpig til liten nytte. Etter ukens CNN-fokus på utvinningen sier Daimler at de vil jobbe med 1.500 underleverandører verden rundt for å løfte bærekraften til «det neste nivået».

‒ Vi skal aktivt sørge for at det er full åpenhet i produksjonskjeden, helt ned til gruvedrift om det er nødvendig, sier Sabine Angermann, innkjøpssjef for råmaterialer i Mercedes til CNN.

Også andre aktører presser de ansvarlige for gruvene i Kongo hardt.

London Metal Exchange (LME) er verdens største marked når det kommer til langtidskontrakter innen metaller, og av den grunn en gigant når det kommer til kjøp og salg av kobolt.

De truer med å kaste ut aktører som ikke følger nye retningslinjer på utvinning av stoffet, og de ni store koboltaktørene på børsen må signere nye kontrakter for å bli godkjent.

Smarttelefonene og elbilene bruker omtrent halvparten av all kobolt, og Apple offentliggjør nå lister over hvem som leverer kobolt til dem i et forsøk på å få bukt med barnearbeidet.

Og det er også et annet lys i de mørke koboltgruvene.

Batteriteknologien utvikles hele tiden, og dagens litium-ion-batterier er bygd opp med en teknologi som kalles NMC (Nickel Manganese Cobalt) eller NCA (Nickel Cobalt Aluminium). De fleste produsentene bruker NMC-teknologien, som inneholder rundt 20 prosent kobolt.

Panasonic som utvikler batterier for Tesla går derimot for NCA, og denne trenger kun en tredel av kobolten. Tesla-sjef Elon Musk sa under onsdagens kvartalsfremleggelse at de allerede har et lavere nivå av kobolt enn neste generasjon NCA som bilprodusentene snart vil ta i bruk. Den vil ha et forhold på 8:1:1 mellom de tre stoffene, altså ti prosent kobolt.

Tesla skal ha redusert nivået med kobolt med 59 prosent på seks år fra Roadster til Model 3, så utviklingen går riktig vei.

Andre prøver seg på såkalte faststoff-batterier, noe for eksempel Toyota har forsket på i mange år allerede uten å helt få det helt store gjennombruddet ennå. Men Toyota begynner som kjent først nå med å utvikle elbiler, så vi kan jo håpe at de får løst fatsstoff-gåten snart.

Vi startet denne saken med spørsmålet til CNN om det finnes noe slikt som en etisk elbil. CNN har prøvd å finne svaret, og tok turen til Kongo.

Konklusjonen vil nok ikke overraske noen.

Se og hør selv hva de fant ut i det knapt åtte minutter lange innslaget til CNN her.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse