Den italienske oksen får nok aldri rekorden for flest modeller, for Lamborghini nøyer seg som kjent med tre hovedbiler ‒ Urus, Aventador og Huracán.
Men det er som kjent mange flere enn det å velge mellom, Aventador byr på fire modellversjoner og Huracán fem ‒ så totalt står de akkurat på 10 forskjellige biler foruten spesialutgaver.
-->
Det handler altså langt mer om kvalitet enn kvantitet hos sportsbilmerket som hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og ikke minst ekstreme utvendig linjer og ytelser på et toppnivå.
Det har også ført til noen ganske så spesielle rekorder også de senere årene, og her får du sju slike.
1. Ytelse på bane
Automobili Lamborghini er den eneste bilprodusenten som har vunnet Daytona 24 timer i GTD-klassen tre ganger på rad.
Lamborghini har hatt stor suksess i de mest prestisjefylte internasjonale mesterskapene dedikert til GT3-bilene, noe de siste års resultater i Daytona-løpet har dokumentert.
De iltre oksen gikk nemlig til topps der både i 2018, 2019 og 2020, og er det eneste merket som har vunnet det prestisjetunge amerikanske utholdenhetsløpet i GT3-klassen tre år på rad.
Videre kan Lamborghini skryte av å være den eneste produsenten som har to seire på rad, i 2018 og 2019, i både 24 timers Daytona og 12 timers på Sebring, to løp som utgjør de legendariske «36 timene i Florida».
2. Ytelse på isen
Det finnes en fartsrekord for kjøring på isen, og den har Lambo.
I mars 2021, med en toppfart på 298 km/t og gjennomsnittshastighet fra stående start på 114 km/t over 1.000 meter, tok Lamborghini Urus hastighetsrekorden på isen på Bajkalsjøen i Sibir.
Dette skjedde under en festival som heter «Days of Speed», og rekorden er i ettertid godkjent av RAF (Russian Automobile Federation) og anerkjent av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile).
SUV-modellen Urus, kjørt av Andreij Leontsjev som selv har 18 is-rekorder, skal ifølge føreren ha oppført seg eksepsjonelt bra selv under de ekstreme hastighetene på isen. Og ja, sterke vindkast gjorde det hele enda mer utfordrende.
3. Design: Verdens største SUV-hjul
Lamborghini fulgte i hjulsporene på sine konsernkamerater Porsche og Bentley da de kunne avduke en super-SUV tilbake i 2017. Porsche kom med sin første super-SUV kalt Cayenne i 2002, mens Bentley kunne avduke sin kalt Bentayga i slutten av 2015.
Alle disse har utgaver som enkelt bikker 600 hestekrefter, og er helt klart blant eliten av SUV-modeller som er tilgjengelig.
For Urus gjald det å bevare litt av designet til de rene sportsbilene, og for å gjøre den ekstra skremmende fant Lamborghini fram noen skikkelige bøllete felger.
Standardutgavene er ikke så ille, «kun» 21 tommer, men det stoppet ikke der. Italienerne smidde seg like godt også 22-tommere og noen verstinger på 23 tommer som er avbildet over.
Ingen i SUV-markedet hadde noensinne dratt felgene så langt før dette, så de hevet lista nok en gang.
4. Ytelse: Raskeste organtransport
Vi er nå inne på rekorder som ingen noensinne har tenkt på, men som jo er ganske så kul. Og ikke minst viktig. Livsviktig.
Det står ofte om sekunder og minutter når organer skal transporteres, og det skjønte heldigvis også politiet i Padova ikke så langt unna Venezia nordøst i Italia. De skulle nemlig bringe noen nyrer helt til universitetssykehuset i Roma, på vestkysten sånn cirka midt i støvellandet.
Og heldigvis for både dem og ikke minst mottakeren hadde de riktig verktøy til oppgaven, nemlig en uniformert Lamborghini Huracán.
De satte på blålysene og tråkket åpenbart gasspedalen helt ned i gulvet, for drøye 2 timer etter at de startet var de fremme. Distansen er omtrent som å kjøre Oslo-Trondheim, mer eksakt 492 kilometer.
Dette ga et snitt på enorme 233 km/t, noe som er ganske så oppsiktsvekkende ettersom strekningen normalt tar over 5 timer.
Huracán Polizia, som har vært en del av flåten til den italienske motorveipatruljen siden 2017, brukes til å utføre patrulje, redning og medisinsk transport.
Bilen er malt i de offisielle fargene (Medium Blue Police) med deler i hvitt og skriften tilpasset den dynamiske utformingen av supersportsbilen. Det hele fullføres av et tricolor-bånd som går langs begge sider av bilen.
Hovedoppgaven til Huracán Polizia er medisinsk hjelp. For dette formålet inneholder bagasjerommet foran spesielt kjøleutstyr for hastetransport av organer for transplantasjon. For nødutrykninger til mennesker inkluderer utstyret også en hjertestarter.
5. Teknologi: Første med Alexa
En av de nye tingene med dagens moderne biler er at de nå kommer med egne assistenter som det er mulig å gi talekommandoer til.
Mens Apple sin heter Siri og Google kun er kalt Assistant, har Amazon døpt sin lille hjelper for Alexa.
Tidlig i 2021 ble Lamborghini den første bilprodusenten som integrerte Alexa, og ga dermed assistenten en omfattende kontroll av innsiden til bilen.
Alexa Integration kommer i tillegg til Apple CarPlay, Android Auto og webradio på Huracán MY21-modellene som også kommer med et alternativ kalt «Smartphone Interface and Connected Services».
I Huracán EVO er det mulig for føreren å justere funksjoner som klimakontroll, omgivelseslys og setevarme, samt navigasjon, telefonsamtaler og underholdning med bare en enkel «Alexa»-kommando. Dette gjør at føreren kan holde fokus på veien.
Alexa er også integrert i LDVI-systemet (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics) i firehjulsdrevne Huracán EVO. En enkel talekommando gir deg tilbakemelding i sanntid om bilens kjøredynamikk via LIS-skjermen, for eksempel momentvektorering, Lamborghini Dynamic Steering (LDS) og trekkraftkontroll.
Alexa-funksjonen tillater også tilkobling til andre Alexa-aktiverte enheter.
6. Miljø: Første bilmerke med norsk CO2-sertifikat
Som sagt er Lamborghini en del av den store Volkswagen-gruppen, og bilmerkene der har nå et voldsomt fokus på nullutslipp, karbonavtrykk og bærekraft.
Og heller ikke et merke som er synonymt med digre V12-motorer lurer seg unna, og Lamborghini følger en miljømessig bærekraftstrategi gjennom et program kalt «Direzione Cor Tauri».
Det er en omfattende tilnærming som ikke bare inkluderer biler, men også Sant’Agata Bolognese-området, produksjonslinjene og kontorene. Og det er ikke småtterier.
Det totale arealet for produksjonsområdet er på hele 160.000 kvadratmeter, og tilbake i 2015 fikk hele anlegget en såkalt DNV-sertifisering for å være CO2-nøyral. Forkortelsen står for Det Norske Veritas, så det var disse som stemplet anlegget karbonnøytralt.
Siden har de beholdt sertifikatet til tross for at produksjonen er doblet de senere årene, og retter nå også blikket mot mer elektrifiserte biler.
«Direzione Cor Tauri» sier nemlig også at Lamborghini skal komme med sin første serieproduserte hybrid i 2023, og innen utgangen av 2024 skal hele serien være elektrifisert. På andre halvdel av 2020-tallet skal fokus ligge på rene elbiler, hvor det også er planlagt en 4. modell som er helelektrisk.
7. Ut av denne verden: Første bilprodusent i verdensrommet
Hvem har laget bildeler i de fjerneste strøk? Et vanskelig spørsmål å svare på, om det ikke hadde vært for Lamborghini da.
For som den aller første bilprodusenten i verden så forsker de på karbonfibermaterialer ombord på den internasjonale romstasjonen (ISS). De lager altså deler i verdensrommet.
I 2019 skjøt Northrop Grumman opp raketten Antares, og oppdraget for denne ferden var å frakte prøver av komposittmateriale produsert av Lamborghini til ISS.
Her skulle kloke hoder analysere responsen til fem forskjellige komposittmaterialer produsert av Lamborghini med tanke på de ekstreme belastningene som genereres av rommiljøet.
Målet er å utvikle nye applikasjoner for både biler laget av Lamborghini og til bruk innen det medisinske feltet, så man kan trygt si at den italienske oksen tar jobben med å utvikle framtidige superbiler svært så alvorlig.
Faktisk så mye at vi med rette kan hevde at Lamborghini lager biler ut av en annen verden!
Les også: