- Annonse -
HjemElbilerSjokkerende dårlig testresultat av Renault Zoe

Sjokkerende dårlig testresultat av Renault Zoe

Renault Zoe er historisk ‒ med et stort negativt fortegn. Dette er nemlig den første bilen som oppnår 0 stjerner i den nye kollisjonstesten til Euro NCAP. Huff og huff.

Siden Euro NCAP introduserte nye og tøffere kollisjonstester før 2020-testingen tok til har de testet 46 biler, inkludert 11 i den aller siste runden som nå er gjennomført.

- Annonse -

Disse testene er svært viktig for deg og meg, for de gjør sitt til at bilindustrien gjør bilene enda sikrere. For det er så viktig å få full score at produsentene gjerne bruker litt mer penger på sikkerhetsutstyr enn de egentlig ville.

Resultatene taler da også sitt klare språk.

For tross hardere krav har 33 av bilene testet i 2020 og 2021 oppnådd de gjettede 5 stjernene, mens ytterligere åtte har oppnådd 4 stjerner. Alle disse er ganske så sikre biler.

Én har fått tildelt 3 stjerner, mens ytterligere to biler har blitt avspist med 2 stjerner og en bil har sviktet skikkelig og kun fått 1 stjerne.

- Annonse -

Så er det den ene bilen som virkelig har krasjlandet ‒ Renault Zoe.

Av de 11 bilene som Euro NCAP nå har testet oppnådde sju 5 stjerner ‒ BMW iX, Genesis G70 og GV70, Mercedes EQS, Nissan Qashqai, Skoda Fabia og Volkswagen Caddy.

Den elektriske duoen Fiat 500e og MG Marvel R klarte 4 stjerner, noe som Euro NCAP sier er et bra resultat.

‒ Bravo til disse produsentene som gir forbrukerne det sikkerhetsnivået de har forventet, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

- Annonse -

‒ Disse resultatene gjør det nok en gang klart at sikkerhet handler om god konstruksjon og mindre om type drivlinje eller prisen i seg selv.

Men så var det Renault-duoen Dacia Spring og den ansiktsløftede Renault Zoe da.

Spring som er en ny elbil fra Renault-eide Dacia unngikk det helt store mageplasket og oppnådde om ikke annet 1 stjerne, mens det meste gikk galt for Zoe.

‒ Renault var en gang i tiden synonymt med sikkerhet, sier van Ratingen.

‒ Tilbake i 2001 var Laguna den første bilen som fikk 5 stjerner. Men disse skuffende resultatene for Zoe og Dacia Spring viser at sikkerheten nå har blitt en fotnote i gruppens overgang til elbiler.

Generalsekretæren er rett og slett forbannet.

‒ For bare noen måneder siden hevdet Dacia at de «alltid var opptatt av øke sikkerheten for de på innsiden», og at bilene alltid har forbedret passasjersikkerhet (Autocar).

‒ Det er tydeligvis ikke tilfellet: Ikke bare har disse bilene ikke noen merkbar aktiv sikkerhet som standard, men passasjerbeskyttelsen er også dårligere enn noe kjøretøy vi har sett på mange år. Det er kynisk å tilby forbrukeren en rimelig miljøbil om prisen er en høyere skaderisiko ved en ulykke, tordner han, og legger til:

‒ Andre biler, som Fiat 500e, som nylig ble tildelt 5 stjerner i Green NCAP, viser at man ikke trenger å ofre sikkerheten for miljørenslighet.

Også Rikard Fredriksson hos det svenske Trafikverket er rystet over krasjlandingen til den oppgraderte Zoe-modellen.

‒ Euro NCAP’s tester fremhever de betydelige forskjellene som oppstår når beslutningen tas om ikke å oppgradere sikkerhetsnivået til et kjøretøy som holdes i produksjon, sier han.

‒ Spesielt alarmerende er nedgraderingen av kollisjonsputen fra produsenten da bilen ble ansiktsløftet i andre ikke-sikkerhetsmessige områder. I denne utgaven kan vi se eksempler på elbiler med lignende prisnivåer, men bemerkelsesverdig forskjellige sikkerhetsnivåer.

Oppsiktsvekkende nok scoret Zoe dårligere enn den svært så billige Spring i tre av fire kategorier, og i alle disse satte Renaults populære elbil nye bunnoteringer.

Zoe klarte kun 43 prosent i voksenbeskyttelse, 52 prosent i barnebeskyttelse, 41 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og sviktet kapitalt i førerassistent-kategorien hvor den endte på 14 prosent.

Her testes 0 stjerners Renault Zoe:

Dacia Spring klarte seg altså litt bedre, men også den står til klar stryk. Spring oppnådde 49 prosent i voksenbeskyttelse, 56 prosent i barnebeskyttelse, 39 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 32 prosent i førerassistenter.

Her testes 1 stjerners Dacia Spring:

Ingen trenger å bekymre seg om sikkerheten i en BMW iX, for denne klarte Euro NCAP-testen med bravur. Den nye elbilen oppnådde 91 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 73 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 81 prosent i førerassistenter.

Her testes 5 stjerners BMW iX:

Genesis G70 imponerte også, og oppnådde 89 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 76 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 88 prosent i førerassistenter.

Her testes 5 stjerners Genesis G70:

Ikke overraskende var SUV-søster Genesis GV70 omtrent like sikker, og oppnådde 89 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 64 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 87 prosent i førerassistenter.

Her testes 5 stjerners Genesis GV70:

Det elektriske flaggskipet til Mercedes, EQS, er selvsagt like sikker som banken, og kopierte faktisk Lynk & Co’s toppscore når det kommer til voksenbeskyttelse med 96 prosent. Det gjorde den også i barnebeskyttelse, hvor den og Nissan Qashqai topper med 91 prosent. EQS fikk 76 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 80 prosent i førerassistenter.

Her testes 5 stjerners Mercedes EQS:

Når det gjelder Nissan Qashqai, så er den minst like sikker som EQS. Qashqai fikk 91 prosent i voksenbeskyttelse, 91 prosent i barnebeskyttelse, 70 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og hele 95 prosent i førerassistenter. Kun Subaru Outback har tidligere oppnådd en slik score i denne kategorien.

Her testes 5 stjerners Nissan Qashqai:

Også Skoda Fabia er en meget sikker bil, og oppnådde 85 prosent i voksenbeskyttelse, 81 prosent i barnebeskyttelse, 70 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 71 prosent i førerassistenter.

Her testes 5 stjerners Skoda Fabia:

Volkswagen Caddy viser at små kassebiler også kan være meget sikre, for denne scoret 84 prosent i voksenbeskyttelse, 82 prosent i barnebeskyttelse, 69 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 79 prosent i førerassistenter.

Her testes 5 stjerners Volkswagen Caddy:

MG har hatt stor suksess med elbilversjonen av ZS, og denne skal Marvel R følge opp. Og det er en ganske sikker bil med 80 prosent i voksenbeskyttelse, 75 prosent i barnebeskyttelse, 55 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 80 prosent i førerassistenter.

Her testes 4 stjerners MG Marvel R:

En annen ganske populær billig elbil er Fiat 500e, som i likhet med Marvel R er så sikker at den får 4 stjerner. 500e scoret 76 prosent i voksenbeskyttelse, 80 prosent i barnebeskyttelse, 67 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 67 prosent i førerassistenter.

Her testes 4 stjerners Fiat 500e:

I tillegg til disse 11 bilene har Euro NCAP også verifisert fem nye hybrid og elektriske varianter av biler som tidligere er testet.

Audi A6 PHEV, Range Rover Evoque PHEV og Mazda 2 Hybrid deler alle scoren på 5 stjerner fra henholdsvis 2018, 2019 and 2020, mens Mercedes EQB legges under GLB’s score på 5 stjerner fra 2019.

Nissans nye Townstar er en tvilling til Renault Kangoo, og deler også scoren på 4 stjerner som Kangoo oppnådde tidligere i år.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her