Sjekk ut lyden til Novitec McLaren GT

Vi kan ikke akkurat se behovet for å tune en McLaren GT, men det var før vi hørte brummingen til Novitec’s trimmede utgave.


Man skulle kanskje tro at en superbilprodusent som McLaren ikke har så mange modeller, men de kjører på i et tempo som selv vanlige personbilprodusenter sliter med å matche.

De har faktisk biler i hele fire kategorier, Sports Series, Super Series, Ultimate Series og GT. I de tre første har de en rekke forskjellige modeller, fra 570S til den ekstreme Speedtail med en toppfart på over 400 km/t.

-->
Men i GT-kategorien har de kun en eneste bil, nemlig den som rett og slett heter McLaren GT.

Dette er ifølge britene selv en ekte Grand Tourer hvor det til og med er plass til en golfbag eller to par ski på 185 cm, så dette er en «praktisk» langdistanscruiser.

Men det er også en McLaren, noe som betyr noen ganske så unikt i motorrommet.

Mer eksakt byr den på en 4.0-liters twinturbo V8 med 620 hestekrefter, mens en 7-trinns kasse leverer kreftene til bakhjulene.

Dette sørger for å sende GT fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder, mens 0-200 km/t gjøres på 9,0 sekunder. Bremsingen går også unna, og fra 200 til 0 bruker den 127 meter, og fra 100 km/t stopper den på 32 meter.

Novitec fikk med seg at McLaren kom med denne rene GT-modellen i fjor, og ble så imponert at de fant ut at de ville leke seg litt med den.

Det betyr en enda lavere GT med aerodynamiske utvendige karbonendringer, en finjustering av motoren og ikke minst et nytt eksosanlegg.

Endringene fører til at kreftene hopper opp til 707 hk og 714 Nm, og dermed barberes også tiendeler av sprinttiden. Denne gjør 0-100 km/t på akkurat 3,0 sekunder, mens toppfarten lyder på 333 km/t.

Ikke bare ser og kjører Novitec-versjonen annerledes, for ikke minst hører man endringene.

Sjekk selv i videoen helt øverst, og husk å skru på lyd.

Og her kan du se hvordan Novitec McLaren GT faktisk også ser ut, og vi hadde klart kunne tatt denne med både til skibakken og golfbanen. Om vi hadde faktisk hadde kommet oss fram til skianlegget på norske vinterveier er et helt annet spørsmål...

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene