Polestar slo nærmere 7.000 merker

Det svenske bilmerket Polestar slo 6.991 prosjekter på tvers av industriene og er kåret til årets merkevare av Red Dot.


Polestar har gått for et tydelig budskap rundt hva de vil, og har blant annet sagt rett ut at de ønsker at Polestar 2 skal bli en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Det er et nesten uhørt ærlig budskap.

Og som kjent lønner ærlighet seg, og nå får iallfall svenskene betalt i form av en gjev pris som det er voldsom konkurranse om.

Red Dot har en strategi om å gi ut mange priser, så hvert eneste år får en rekke produkter den røde prikken som vitner om et godt design. Dette gjelder også bilmodeller, men selv om det er mange vinnere så har disse iallfall ikke bommet på designet.

13 prosent av alle som sendte inn sine forslag i 2020 ble belønnet med en rød prikk, og totalt er 854 merker delt ut. Av disse ble også 55 belønnet med «best of the best», som viser at de hadde designet noe ekstraordinært.

Det er kanskje ikke så voldsomt vanskelig å bli hedret med en Red Dot, men kampen om å bli årets merkevare er en helt annen. Her gjelder det ikke bare å ha et flott produkt, men hele pakken fra strategi og kommunikasjon må også være på plass.

De 24 internasjonale ekspertene ser altså etter produkter som skiller seg ut med godt design og god kreativitet, og selv om de kunne gå gjennom forslagene digitalt tok arbeidet faktisk flere dager.

‒ At vi mottok så mange høykvalitetsverk nok en gang, understreker relevansen av Red Dot Award for selskaper, designere og byråer over hele verden, sier grunnlegger og Red Dot-direktør Peter Zec.

6.992 prosjekter har altså kjempet om en rød prikk, men det er bare en som får den høyeste utmerkelsen.

Og den som ble anerkjent som det beste merket var Polestar, som har klart å male et konsistent merkevarebilde på tvers av forskjellige kanaler i sin kommunikasjon i tillegg til å ha et godt design.

‒ Det er en ære å bli kåret til «Årets merke» av Red Dot, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Design er kjernen i Polestar, i hvert eneste aspekt av merkevaren, og det fortjener vår fulle oppmerksomhet slik at vi kan oppfylle vårt løfte om et rent og progressiv design.

I tillegg til hovedprisen, har Polestar også blitt kåret til «best av de beste» for sin designkvalitet og kreativ evner, og elbilen Polestar 2 som nå nærmer seg voldsomt har også fått sin Red Dot for et godt designprodukt.

Det er et hattrick som svenskene kan være stolte av.

Her kan du se eksempler på hvordan Polestar har fått sin kommunikasjon ut til folket:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter