Audi-krise kan ta knekken på flere modeller

Audi Norge opplever gode tider takket være elbilen e-tron, men i Ingolstadt er stemningen dessverre en litt annen. Nye tap knyttet til koronapandemien kan føre til at både TT og R8 ryker.


«Look to Norway» sa den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt under 2. verdenskrig, men akkurat det hjelper ikke Audi så mye akkurat nå.

For selv om Audi e-tron er Norges mest solgte bil og Audi er det nest mest populære merket her hjemme, er det en fattig trøst for sjefene i Ingolstadt. For der har de nok med de røde tallene som viser hvordan businessen totalt sett klarer seg.

Og det er ikke hyggelige tall som når bordene til direktørene, for første halvår i 2020 har gitt et driftsresultat som viser et tap på formidable 643 millioner euro før de kan trekke fra spesielle kostander. Salget endte ned -22 prosent, som i og for seg er ganske ok tatt koronasituasjonen i betraktning. Totalt har markedet gått ned -28 prosent, så Audi har klart seg hakket bedre.

Det tyske premiummerket kom allerede i 2018 med tiltak som skal snu den negative trenden, inkludert en mer effektiv måte å jobbe på og hente ut flere synergieffekter fra den store Volkswagen-gruppen (VAG).

Under fredagens generalforsamling ble det også stemt over en tvungen overdragelse av de siste aksjene som ikke Volkswagen-gruppen eide, noe som betyr at VAG blir den eneste eieren av merket.

Audi oppsto da fire merker (ja, de fire ringene) slo seg sammen i et forsøk på å overleve i 1932, og opprettet noe som het Auto Union. Men så kom 2. verdenskrig, og etter denne ble det opprettet et nytt Auto Union i Ingolstadt i 1949. I 1958 sikret Daimler seg kontroll på selskapet, men de fikk aldri sving på produksjonen.

Så i 1964, med en ny fabrikk på trappene og en lovende firetakts motor i emning, bestemte de seg for å selge 50 prosent av selskapet til Volkswagen. Den rivaliserende tyske gruppen med folkebilen Bobla som en storselger sikret seg kjapt de resterende 50 prosentene, og tok grep.

Merket DKW, en av de fire ringene, ble solgt med en totaktsmotor, men nå var det firetakt som gjaldt. Volkswagen byttet ut motoren, og byttet navnet fra DKW til Audi ettersom dette var en helt ny firetakts modell. Og de nye modellene var rett og slett navnet etter hvor mange hestekrefter motoren hadde, og dermed så modeller som Audi 60, Audi 75 og Audi 80 dagens lys.

Men VAG har aldri eid 100 prosent av aksjene, mer presist 99,64 prosent før fredagens generalforsamling. 16. juni ba VAG om at de gjenværende aksjene ble tvangssolgt slik som aksjeloven åpner opp for, og de som satt med aksjer fikk nesten en dobbel pris av det aksjekursen har snittet på de tre siste månedene.

Dette skal gjøre Audi og VAG enda bedre i stand til å møte de nye tidene, hvor elbiler står enda mer sentralt i satsingen.

Og Audi har fått en ny sjef som vet hva det handler om. Markus Duesmann er en ingeniør som blant annet har jobbet med V12-motoren til Mercedes, vært sjef for formel 1-satsingen til Mercedes og vært ansvarlig for drivverket til BMW’s formel 1-biler.

Nå er han Audi-sjef, og vil satse på elektriske drivverk.

Markus Duesmann er ny Audi-sjef, og vil satse på elbiler. Her ved siden av den nylig lanserte e-tron Sportback.

Hovedsatsingen til Audi blir digitalisering og elektrifisering, ja, som mange av de andre store merkene, og Duesmann selv er også sjef over hele VAG’s satsing på ny programvare.

Dette resulterer i et prosjekt med kodenavn «Artemis», som igjen skal resultere i en høyteknologisk bil i 2024. Under arbeidet av bilen med høy selvkjøring vil også resten av VAG-merkene få ta del i teknologien som den nye programvareavdelingen kommer opp med.

Den første visjonen for «nye» Audi skal vises fram i 2021, det samme året som de fire ringene også skal lansere elbilen Q4 e-tron.

Men med sparekniven på bordet klarer ikke Audi å gjøre alt dette og på samme tid videreutvikle alle de nåværende modellene, så noen biler går en mørk tid i møte.

Flere modeller har allerede levd på lånt tid, og flere ganger er det meldt at både TT og R8 skal avvikles.

Dette bekreftes også til Autocar fra en kilde nær Duesmann, så nå er det nok helt slutt for de to ganske så legendariske modellene. Andre modeller må nok også vike for å finne plass til alt det nye Audi har planlagt.

For de har tidligere sagt at de planlegger rundt 30 elektrifiserte biler innen 2025, og rundt 20 av disse skal være rene elbiler. I så fall begynner det å bli trangt i Audi-fabrikkene.

Men ikke bli forbauset om to av disse nye blir helelektriske utgaver som tilsvarer både TT og R8.

Les også:

Les mer om:

Nyheter