En 830 hk sterk Lamborghini

Den italienske oksen har aldri vært hissigere enn den er nå.


Rødt er kjærlighetens farge, men også raseriets. En som bokstavelig ser rødt er oksene, som tenner på alle pluggene om noen er dumme nok til å vifte med denne fargen.

En annen som helt klart tenner på alle pluggene er en grønn okse, nemlig Lamborghini Essenza SCV12. Dette er en hyperbil som bærer tradisjonen til biler som Miura Jota og Diablo GTR videre, og er dermed et beist for baner rundt om på kloden.

Og skal Lamborghini lage en etterfølger til Miura Jota og Diablo GTR bør de ha noe spesielt på gang, og det har den italienske oksen her.

De har like godt utstyrt den med den aller sterkeste V12-motor uten turbohjelp de har laget, og kombinert med aerodynamiske linjer bør denne skremme de aller fleste som tør å utfordre den.

‒ Essenza SCV12 representerer den reneste baneopplevelsen vi kan tilby, en teknisk bragd som fremhever den uløselige koblingen mellom våre biler og banens asfalt, sier Stefano Domenicali, administrerende direktør og styreleder i Automobili Lamborghini.

‒ Lamborghini er et merke som hele tiden ser framover og søker etter nye utfordringer, men vi glemmer aldri røttene og hvem vi er: Essenza SCV12 er den perfekte kombinasjonen mellom vår utradisjonelle ånd som en super sportsbilprodusent, og vår ekte lidenskap for motorsport.

At Essenza SCV12 er utstyrt med den sterkeste sugemotor som Lamborghini har laget sier ikke rent lite, for allerede i 1963 kom de med sin første slike. De har altså utviklet slike motorer i 57 år nå, så resultatet bør bli virkelig bra.

Lamborghini har altså gjort sitt ytterste for å finne essens i denne V12-maskinen, og motoren til Essenza SCV12 har mer enn 830 hestekrefter kombinert med tilnærmet perfekt aerodynamikk. Faktisk har de vært så detaljorienterte at selv eksospipene er optimalisert slik at presset bak på bilen skal bli mindre når de aller høyeste hastighetene nås.

Den 6-trinns sekvensielle girkassen er integrert i chassiset som en komponent, og sammen med bakhjulsdrift bør bevegelseskraften, stabiliteten og stivheten være ganske så perfekt.

Grepet sørger noen fete Pirelli-dekk montert på magnesiumfelger for, 19-tommers foran og 20-tommers bak. Perfekte bremseegenskaper sørger noe Brembo-skiver og kalipre for.

At bilen sitter som limt til asfalten viser også marktrykket, som er på solide 1.200 kilo i 250 km/t. Det er mer enn GT3-biler har.

Designet følger Y-prinsippet, men er også inspirert av prototypene fra 1970-tallet, og den flate bilen er umiskjennelig en Lamborghini god som noen.

På innsiden har de latt seg inspirere av formel 1, og multifunksjonsrattet gjør at føreren hele tiden kan ha hendene godt plassert der de bør være når svingene tas i heseblesende tempo.

Dette er altså en ren racerbil, så Lamborghini har ingen planer om å masseprodusere hyperbilen som har en kraft-til-vekt-ratio på 1,66 kilo per hk. Men noen skal de selvsagt lage.

Mer spesifikk 40 eksemplarer, og de heldige eierne får et eget racingprogram å forholde seg til. Lamborghini skal arrangeres løp på mange av verdens flotteste baner, og mellom øktene tar Lambo mer enn gjerne vare på bilene i en nybygget hanger ved hovedkvarteret i Bologna, ja, byen som står bak den berømte bolognese-sausen som brukes til pastaretter.

Alt eierne trenger å gjøre er å møte opp, ta på seg kjøredressen, hanskene og hjelmen, og gi gass. Deretter kan skifte tilbake til findressen, og ta helikopteret hjem.

Vel, i tillegg til å cashe ut for selve bilen da. Hva den koster sier dog ikke Lamborghini noe om.

Vi får nøye oss med bildene, så her har du den iltre oksen fra Lamborghini.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene