Du leser ikke historieboka til Volkswagen på en time, for den
må være på ganske så mange sider. De fleste vet at den inneholder biler som Bobla, Polo og
Golf, men det finnes også noen biler som har et skikkelig historisk sus som du
kanskje ikke er helt klar over.
i Schloss Dyck, en usedvanlig flott borg lokalisert i Aldenhoven vest i
Tyskland. Dit finner mange tusen biler veien, og det er nesten ikke
måte på hva slags klassikere det er mulig å spotte under helgens arrangement. Den eldste bilen vi klarte å finne som er påmeldt til en av konkurransene er en De Dion-Bouton (tidligere fransk produsent) fra 1900 ‒ altså 119 år gammel! Så gamle er ikke Volkswagen, som kom med sin første bil rett
før 2. verdenskrig brøt ut. Men de har altså noen svært så spesielle, og vil vise fram biler
fra mange tiår ‒ inkludert en ganske så ny rekordbryter. La oss starte med den kanskje største rekordbryteren det tyske merket har hatt ‒ den mektige Volkswagen W12.
internasjonale rekorder på den italienske høyhastighetsbanen ved Nardò i 2001,
og forbedret de like godt året etter. Prototypen satte blant annet en ny 24-timersrekord i 2002,
og da noterte den seg for en snitthastighet på sjuke 322,89 km/t. Kanskje ikke
overraskende står den fortsatt den dag i dag. En annen verdensmester som de fleste kjenner til dukker også opp på plenen foran borgen, nemlig Bobla. I 1972, nærmer bestemt 17. februar, ble Bobla verdens mest produserte bil. Det måtte selvsagt feires, og Volkswagen snekret sammen en versjon kalt 1302 S «World Champion» det samme året som er avbildet over. Den bilen finner også veien til bilutstillingen.
spesielt i USA og solfylte California. Der krydde det av hjemmesnekrete
versjoner av Boblaen rundt de mange strendene, og buggy-trenden nådde raskt
Europa også. Det resulterte blant annet i denne: Hvem snur seg ikke etter en slik havgrønn versjon av
det som startet som en Boble, og bak Apal Buggy sto det noen belgiske spesialister.
Modellen er basert på en forkortet Boble-plattform fra 1972, og finner altså veien
til den tyske bilutstillingen. I år er det 50 år siden vi befant oss i 1969, og det året
markerer også den første midtstilte serieproduserte sportsbilen fra Volkswagen
‒ og Porsche. Jepp, en VW-Porsche-baby! Nemlig denne: Volkswagen feirer jubileet med å ta med seg en VW-Porsche
914/4 til Schloss Dyck, en toseter med luftavkjølt motor fra enten Volkswagen eller
Porsche. Som vi ser på bildet hadde den Targa-topp, og denne noe
snåle modellen var faktisk mulig å få kjøpt helt til 1976. En bil du imidlertid drar kjensel på er Bobla, og Volkswagen
nøyer seg ikke bare med den som ble «verdensmester». For selvsagt har slike biler også deltatt i et av verdens
mest legendariske løp, Mille Miglia, og Volkswagen har laget en kopi av en av
de mer kjente. Denne: Løpet ble arrangert fra 1927 til 1957, men da 12 mennesker
omkom i den siste utgaven satte den italienske arrangøren fornuftig nok sluttstrek
for galskapen (ifølge Wikipedia døde 56 mennesker totalt). Men «Mille» har for lengst gjort comeback, og nå må bilene
som skal delta være en modell som faktisk var påmeldt til et av de originale
løpene, og dermed ikke være yngre enn 1957-modeller. Volkswagen Classic løste dette med å lage eksakt kopi av en «Ovali»
Boble 1956-modell, og den endte opp så originalt at arrangørene godtok den både
i 2011 og 2012. Denne har en bakmontert Porsche-motor på 75 hestekrefter, så både førere og publikum bør være ganske trygge når denne kommer langs løypa. Men det er ikke bare W12 som kan skryte av fartsrekorder hos
Volkswagen, for de har også en ganske så ny bil som knuser slike. Ja, vi snakker selvsagt om den el(le)ville ID.R. I fjor fant den veien til verdens mest berømte bakkeløp, Pikes
Peak i Colorado, og der satte den like godt en solid ny rekord. I år har den også satt ny rekord for elbiler rundt Nürburgring
Nordschleife, og slettet en 20 år gammel formel 1-rekord under det britiske
bakkeløpet Goodwood. ID.R kan selvsagt ikke kalles en klassiker, men skal gi publikum
et lite glimt av framtiden også. Og skulle de besøkende på bilutstillingen ønske å slappe
litt av mellom slagene, kan de jo stoppe innom isbilen til Volkswagen. Ja, det er selvsagt klassiker av «Bulli» ‒ det skulle neste
bare mangle. Les også:
- Norge først i køen for elbussen fra Mercedes
- Ny Audi for asfaltjungelen
- Modellen som «berget» Seat rundet 1 million