Tidligere Fiat-sjef, industrigigant og en av historiens første influenser, Gianni Agnelli, var også en ihuga Ferrari-entusiast, og nå kan du sjekke hans fantastiske biler ‒ helt gratis og fra din egen stue.
Den italienske Agnelli-familien var en av grunnleggeren av Fiat, Italias aller største bilprodusent, og var på en måte Italias svar på Kennedy-klanen. Som mange vet styrer de også fotballklubben Juventus i dag.
Den mest kjente i familien er Gianni Agnelli, som tok over som Fiat-president i 1966. Dette var litt av en type, og som en ekte italiener var det en ting som betydde mer enn noe annet ‒ stil.
-->
Gianni Agnelli ble raskt et moteikon, og han var så opptatt av hva han kledde på seg at da magasinet Esquire kåret de fem best kledde mennene i historien var han på listen.
En annen som var opptatt av stil var Enzo Ferrari, grunnleggeren av det røde sportsbilmerket. De to fant hverandre raskt på 1940-tallet, noe som resulterte i en rekke spesielle Ferrari-utgaver laget spesielt for Agnelli.
For fordelen med å være født inn i steinrik familie som eide Fiat var at Agnelli også kunne få laget de bilene han ville, inkludert de med Ferrari-merket. Agnelli og Fiat kjøpte seg for øvrig inn i den steilende hesten i 1969, noe som ble et viktige vendepunkt for Ferrari.
I skrivende stund (12. mars) er det eksakt 100 år siden Gianni Agnelli ble født, og det skal Ferrari markere ‒ faktisk over hele kloden.
De har nemlig satt sammen en egen utstilling på Ferrari-museet i Maranello kalt «Gianni Agnelli and Ferrari. The Elegance of the Legend», og siden det fortsatt er tunge koronatiltak kjører de likegodt to daglige digitale omvisninger. Og ja, det er helt gratis.
Så fra nå og til 1. april er det altså mulig å melde seg på en digital rundtur, og denne muligheten bør både bilinteresserte og spesielt Ferrari-fans benytte seg av. For maken til en Ferrari-samling finnes det enkelt og greit ikke. Ja, du skal få se bilder, og først et lite samlefoto.
Gianni Agnelli var en Ferrari-entusiast fra ung av, og Enzo Ferrari skjønte raskt hvilken rolle denne vennen kunne spille. Så sammen kom de opp med en rekke nydelige Ferrari-utgaver, og så innflytelsesrik var Agnelli at et lite utbrudd på en bilutstilling faktisk ga navn til en helt ny type sportsbiler.
Under en bilutstilling i Torino i 1948 stilte Ferrari ut en toppløs og elegant Ferrari 166 MM. Og når vi skriver toppløs, mener vi virkelig det. Det var som om Ferrari hadde hentet fram vinkelsliperen og kappet av hele den øvre delen av bilen, inkludert front- og bakruten.
En hær av journalister fotfulgte Agnelli under bilutstillingen, og fikk med beskrivelsen da han fikk øye på den spesielle bilen. Han mente den så ut som en liten båt, og det heter rett og slett «barchetta» på italiensk. Siden har alle slike biler blitt kalt nettopp det.
En grønn og blå 166 MM ble også den første spesialversjonen Ferrari lagde til Avvocato (advokaten), som Agnelli ble kjent som.
Den neste bilen skreddersydd personligheten til denne spesielle klienten, var 1952 Ferrari 212 Inter, som fikk sofistikerte detaljer og stylingstegn som satte en helt ny trend. En to-tonet blåfarge ble kombinert med et hvitt tak, mens to imponerende frontlykter ble laget slik at det var mulig å dundre av gårde i sjuke hastigheter også på natten.
Videre kan utstillingen skilte med den imponerende og tidløse America 375, en kupé bygget av Ferrari i 1955 sammen med Battista «Pinin» Farina. Avvocato falt umiddelbart for denne, og fikk tilpasset bilen med unikt sofistikert interiørbekledning som inkluderte en vakker klokke i sentrum.
Forholdet mellom Agnelli og Ferrari fødte et nytt et mesterverk i 1959, da i form av Ferrari 400 Superamerica. Pininfarina var også involvert i denne, og denne brøytet vei for et helt nytt kapittel for Ferraris grand touring-styling.
På plass på den unike utstillingen er også en 1966-modell 365 P Speciale, med linjer skulpturert av racingverdenen. Pininfarina tolket bilen briljant i to 3-seters prototyper med et sentralt førersete. Versjonen bestilt av Gianni Agnelli har et unikt og elegant sølvfarget skinn med en svart stripe langs beltelinjen.
I 1984 avduket Ferrari den legendariske Testarossa, men det var ikke planlagt en toppløs versjon av denne. To år senere bestilte Avvocato imidlertid en spider-versjon av den berømte modellen fra Pininfarina, med noen svært sofistikerte detaljer. For eksempel et nydesignet motordeksel og de karakteristiske fargene: magnolia hvit for den myke toppen, et Nürburgring-grå karosseri og en marineblå kabin.
Et annet banebrytende ikon som Agnelli måtte ha i sin samling, var Ferrari F40. Han bestilte en spesiell versjon i 1989 med uvanlig sort stoffbelegg og en spesiell elektronisk clutch.
I 2000 tok Agnelli nok en gang kontakt med Pininfarina for å få laget en ekstrem og unik barchetta, denne gangen med 360 Spider som det stilistiske utgangspunktet. Kledd i en sølvgrå farge kombinert med elegant blå, var denne bilen en bryllupsgave til Luca di Montezemolo ‒ den gang Ferraris styreleder.
Utstillingen avrundes med formel 1-bilen fra 2003, som viser den ekstraordinære reisen både når det kommer til teknologi og motorsport. Denne ble avduket av Scuderia 7. februar 2003, og hyllet Gianni Agnelli som hadde gått bort 24. januar. Med denne gesten ville Ferrari-samfunnet minne en uforglemmelig partner, klient og en raffinert, diskret og sentral følgesvenn i over 50 år.
En som gjerne vil at du blir med på utstillingen er John Elkann, Ferrari-styreleder og barnebarn av Gianni Agnelli.
‒ Utstillingen forteller om et ekstraordinært møte. Den kombinerer på den ene siden spenningen som de vakreste bilene i verden vekker hos folk som elsker å kjøre, og på den andre siden den enorme respekten og lidenskapen min bestefar hadde for Maranello-biler. En lidenskap som førte til at han gjorde hver Ferrari han eide spesiell, og som vi gjerne deler med alle entusiastene.
Nestleder Piero Ferrari minnes den den gjensidige respekten og respekten de to store entreprenørene delte:
‒ Min far var imponert over Avvocatos makt, skarpsindighet og forretningsteft. De forstod hverandre intuitivt, og det forholdet ble konsolidert gjennom årene. Dette kulminerte i avtalen i 1969 som skapte et av de sterkeste partnerskap i bilverdenen. Jeg var sammen med faren min på den historiske dagen, og hadde gleden av å møte Agnelli. Fra da av, med Fiat ved sin side, følte vi at selskapet vårt hadde en garanti for kontinuitet og utvikling.
Ok, da er det på tide å se noen bilder av bilene på utstillingen.
Det skal altså arrangeres to virtuelle og direktesendte omvisninger hver dag fram til 1. april som er på rundt 30 minutter, og du kan melde deg på via museets nettside her.
Her er noe av det du eventuelt får se:
Les også: