Sjekk dette nøkkel-etuiet!

En bilnøkkel er vel en bilnøkkel? Absolutt ikke, spesieltom vi snakker om en ultra-luksuriøs modell.


I de riktige gamle dagene ble bilene startet opp med å sveie
motoren i gang, noe som kan sammenlignes med at du skyver bilen i gang når
batteriet er flatt.

Ikke bare var kunne dette være tungt, men om motoren ikke var helt i humør og bestemte seg for å sparke tilbake kunne håndsveiven rett og slett slå starteren bevisstløs.

-->
Men heldigvis kom det raskt en annen metode. Allerede på
1920-tallet var sveiva stort sett erstattet av startere på innsiden av kupéen,
og man risikerte ikke lenger en blåveis bare for å starte bilen.

Det gikk imidlertid lang tid før nøkkelen kom, mer eksakt i
1949.

Da introduserte Chrysler en bil som hadde en tenning med
nøkkel. Dette var en type nøkkel som vi kjenner fra enkle hengelåser, altså kun
taggspor på den ene siden av nøkkelen.

Den bilnøkkelen vi kjenner i dag, med tagger på begge sidene, kom i 1965, og som så mange ganger i bilhistorien var det Ford som viste vei.

Siden den gang har det kommer nøkler med antityveri og
fjernstyring, og i dag kan også mobilen fungere som nøkkel på flere modeller.

Fortsatt ser de fleste nøklene ganske like ut, men noen av
de mer dyrere modellene kommer også med langt mer eksklusive nøkler.

På toppen av dette hierarkiet befinner Bentley seg. Men ikke
spesielt grunnet selve nøklene.

Bentley har på gang en veldig luksuriøs herrevogn som topper
det meste som ruller rundt, nemlig Mulsanne W.O. Edition by Mulliner.

Denne skal britene kun produsere 100 eksemplarer av, ettersom
modellen skal markere at merket runder 100 år i 2019.

W.O. hinter til grunnleggerens navn, Walter Owen Bentley,
som startet selskapet i London i 1919, mens de bak H.J. Mulliner bygde om biler
fra både Bentley og Rolls-Royce.

Morsomt nok finner man også et fysisk bevis på arven til
W.O. Bentley i hver av de 100 bilene. På 1930-tallet kjørte sjefen selv rundt i
en Bentley 8-liter, en diger bil med en svær veivaksel. Denne har nå Bentley kuttet
opp, og i hver av Mulsanne W.O. er det montert inn en liten del av denne som
kan sees i det opplyste «cocktail-skapet».

Men det er ikke alt.

Vi snakket om nøkler.

Hver av de 100 eierne får utlevert et sett med tre ganske så spesielle nøkler hver, og det hele toppes av en helt fantastisk nøkkeleske.

Åpner man etuiet kan man også se aldri tidligere publiserte
bilder av Bentley 8-literen, samt at det er en liten miniatyrmodell av den
ikoniske bilen i størrelsesorden 1:18.

For å runde det hele av på en skikkelig måte inkluderer
dette også et sertifikat som er signert av dagens Bentley-sjef, Adrian Hallmark,
samt Mulliner-leder Stefan Sielaff.

Etuiet er laget i samme stil som 8-literen, det vil si for hånd, i pianolakk, med en chromestrek og en åpner i rødt ‒ akkurat som Bentley 8-liter var på innsiden.

Årstallene 1919-2019 er også gravert inn, så det bør ikke
være noe tvil om hva dette er.

Prisen for denne 5,5 meter lange herligheten har vi ingen
anelse om, og det er ganske så sikkert like greit. For bare nøkkeletuiet koster
vel mer enn en vanlig bil.

Her er flere bilder av det, og til slutt i bildeserien kan
du se et bilde av både Mulsanne W.O. Edition by Mulliner og Bentley 8-liter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter