En superspesiell DB3S Works og en DB5 full av «gadgets» laget til James Bond er blant bilene Aston Martin nå skal auksjonere bort. Se bildeserie.
Det finnes kun et fåtall bilprodusenter som kan vise til klassikere på nivå med Aston Martin, dette britiske merket som kan spores helt tilbake til 1899.
Det var det året Lagonda ble etablert, mens Aston Martin så dagens lys i 1913. Men det var først da de to selskapene smeltet sammen i 1947 at den moderne tidsregningen starter.
I løpet av 72 år etter dette har britene tryllet fram den ene magiske modellen etter den andre, ikke minst den klassiske DB-serien.
Og julaften kommer nå veldig tidlig for de mer bemidlede Aston-entusiastene der ute, for 15. august tar produsenten med seg en hel haug av klassikerne til Montery-auksjonen i California.
Nærmere bestemt skal rundt 30 skjønnheter auksjoneres bort, og blant bilene finner vi en rekke ikoner de fleste drømmer om å ha i garasjen.
Stjernen er helt klart en DB5 fra 1965, for her snakker vi om en ekte James Bond-bil ‒ og kanskje verdens aller mest berømte bil.
Denne:

Dette er altså i utgangspunktet en av de mest elegante modellene noensinne designet, en Aston Martin DB5. Den kom i det gylne 60-tallet, hvor verden også fikk modeller som Ferrari 250 GTO og Jaguar E-Type.
Av denne trioen er helt klart DB5 den mest kjente, grunnet en hemmelig agent med nummeret 007.
Produsentselskapet til James Bond, Eon, fikk låne to DB5 til filmen «Goldfinger», ga den spionutstyr, og dermed ble modellen den aller heteste på kloden.
Eon var smart nok til å la bilen også skinne i den neste filmen, «Operasjon Todensky», og denne gang kjøpte de to identiske biler som også fikk montert spionutstyr.
Dette inkluderte en rekke forsvarsmekanismer, som skuddsikre vinduer, vendbare nummerskilt, dekkskjærere i hjulene, maskingevær, radar, den kunne slippe ut røyk og olje for å forsinke forfølgere, og ikke minst var det et katapultsete som kunne sende passasjeren til værs.
Og selv om det ikke ble vist i filmen, var faktisk bilen utstyrt med en mobiltelefon som agenten kunne bruke til å kommunisere med hovedkvarteret MI6 samt at den skjulte en rekke håndvåpen.
Totalt 13 spesialeffekter ble bygd inn i Bond-bilen.
En av disse er altså den som nå skal auksjoneres bort av RM Sotheby’s, og de tipper selv at prisen ender på rundt 50 millioner kroner.
Men det er flere Aston-juveler som går under hammeren.
DB3S/2 er som det siste tallet viser den andre DB3S som Works lagde, og dette smykket har deltatt på en rekke berømte løp på 1959-tallet; 24-timersløpet Le Mans, Storbritannia Grand Prix, 1.000-kilometerløpet i Buenos Aires, 12-timersløpet i Sebring og det berømte Mille Miglia.
Hva prisen lander på for denne unike bilen tør ikke en gang auksjonsselskapet å tippe på, men at det ikke holder med et par lottogevinster er ganske så sikkert.
Av andre biler kan vi nevne en Aston Martin DB4GT fra 1961, kun en av 47 med rattet på høyre side og med en motor fra Sterling Moss. Prisantydning er på rundt 30 millioner kroner.
Dette er bare tre av de rundt 30 bilene, så skulle det ramle en pengesekk i hodet på deg de nærmeste ukene er det bare å booke en billett til California med en eneste gang.
Her kan du sjekke ut noen av Aston-smykkene du i så fall kan by på, og bildeteksten forklarer hvilke biler det er:
Les også:
- Nordmenn fortsatt skeptisk til selvkjørende biler
- Adios, amigo!
- Video: Sjekk ut den «norrøne» hyperbilen
[…] Sjekk de klassiske Aston-bilene som auksjoneres bort […]
[…] Sjekk de klassiske Aston-bilene som auksjoneres bort […]