De elektriske sparkesyklene kom som en virvelvind, og verken myndighetene eller politikerne visste helt hvordan de skulle takle denne farsotten.
Grunnen til at de selvkjørende sparkesyklene ble så populær var at de åpnet for en svært enkel transport. Still deg opp på brettet og kjør av gårde. Enkelt og greit.
-->
Så hva med en avart av disse designet for snøunderlag? En stå-snøscooter?
Vel, over i Canada er snøscootere stort, og de er ikke redde for å utvikle nye produkter. Allerede for et par år siden hadde selskapet Taiga klar sine første elektriske snøscootere, og disse er også tilgjengelig her i Norge.
Widescape tar ting et skritt lenger.
‒ Min far og jeg har gode minner fra våre første turer på Widescape i 1998, og all tiden vi brukte på å konseptualisere og bygge det sammen, sier Frédérik Aubut, leder for teknisk og produktutvikling.
‒ Vi har kommet så langt fra vår første prototype til kjøretøyet som nå presenteres. Vi er utrolig stolte.
Dette er altså verdens første stå-snøscooter, og er altså litt som en elektrisk drevet sparkesykkel med et belte og en ski.
Widescape WS250 er 2,2 meter lang, 80 centimeter bred og 1,3 meter høy, og veier under 90 kilo. Drivstofforbruket er oppgitt til under 3 liter i timen, og støyen er under 80 desibel.
‒ Vi er overbevist om at offroad-entusiaster vil være tidlige brukere av Widescape, og at kjøreopplevelsen, fra bakgård til villmarken vil gi gode historier som de også kan fortelle, sier Aubut.
Sjefen for Widescrape, Félix Gauthier, har også troen på denne merkelige skapningen.
‒ Mitt første møte med Alain og Frédérik Aubut var avgjørende, sier presidenten.
‒ Jeg likte kjøretøyet deres fra første øyeblikk. Jeg så umiddelbart det kommersielle potensialet, og på det tidspunktet var jeg tilfeldigvis interessert i prosjekter som ville fylle opp produksjonsaktiviteter for selskapet mitt, Devinci Bikes.
Dermed startet de på utviklingen, og sluttresultatet kan vi altså nå se.
‒ Widescape er en ny måte å nyte vinteren maksimalt på – det perfekte knutepunktet mellom snøscooteren, enduro motorsykkelen og terrengsykkelen. Vi skapte den for de som alltid leter etter mer frihet for å flytte grensene sine og avvike fra allfarvei, sier Gauthier.
Ifølge Widescarpe kan alle lære seg å kjøre en WS250 på kun 20 minutter, og den befinner seg i stadiet mellom revolusjon og evolusjon. Ja, også det ifølge Widescrape.
Foreløpig fokuserer de på det nordamerikanske markedet, men sier selv at denne presenterer en helt ny snøscooter-klasse for verden.
Så vi tolker akkurat det utsagnet i nordmenns beste mening ‒ at de faktisk også blir tilgjengelig her.
For kan Taiga, må jaggu også Widescrape kunne klare akkurat det.
Les også: