Skoda Enyaq får lengre rekkevidde

Ny programvare gjør Skoda Enyaq, både SUV og Coupé, bedre. Og det inkluderer en lengre rekkevidde og bedre grep på glatta.


Da NAF gjennomførte sin rekkeviddetest sent i januar, var Skoda Enyaq iV80 en av de 31 elbilene som ble målt.

Og det ble raskt klart at denne elbilen hadde et problem. For selv om ingen av elbilene var i nærheten av sin oppgitte rekkevidde under de vinterligere forholdene, var rekkeviddetapet til Enyaq skuffende stort.

Bilen med en oppgitt rekkevidde på 509 kilometer rullet kun 347 kilometer i testen, og var dermed hele 31,8 prosent unna sitt WLTP-tall. Det var mest av alle de 31 elbilene. Den nest dårligste var Peugeot e-2008 som var 28,7 prosent unna sin oppgitte rekkevidde.

Den gode nyheten er at Skoda har vært klar over at det har vært rom for forbedringer rundt Enyaq, og gjort noe med det.

Det tsjekkiske melder nå at det har klar en ny utgave av programvaren, og den nye ME3-versjonen er nesten som en magisk tryllestav ‒ for her er det mye positivt.

Den nye programvaren er allerede på plass i alle nye biler, inkludert Enyaq SUV og Enyaq Coupé, og blir tilgjengelig for bilene som allerede er på veien i 2. halvdel av 2022.

La oss først ta det som de aller fleste har et forhold til når det kommer til elbiler ‒ rekkevidden.

Skoda har sett at temperaturkontrollen til batteriet ikke har vært optimal, og nå aktiveres den ved enda lavere temperaturer og den justeres kontinuerlig.

Dette gjør at drivbatteriet når det ideelle temperaturvinduet raskere, og holder det i dette området lenger. Og dette gir et kinderegg av positive effekter.

Lengre levetid, optimalisert kraftuttak og mer effektiv regenerering og dermed lengre maksimal reell rekkevidde.

I Enyaq Coupé iV 60 øker denne til 416 kilometer, i Enyaq Coupé iV 80 lyder den nye rekkevidde på opptil 544 kilometer, mens Enyaq Coupé iV 80x med to elmotorer nå skal klare 520 kilometer.

Og når ladekabelen må plugges i går det også fortere.

Det er mulig å lade Enyaq både med CCS-plugg, via iV Universal Charger med utskiftbare kontakter, en CEE-adapter og en Schuko-adapter.

Ved lading med likestrøm har utgavene med 62 kWh-batteriet nå en ladeeffekt på opptil 120 kW takket være den nye programvaren, og opptil 135 kW for de med det store 82 kWh-batteriet.

Ifølge Skoda betyr dette at ved en offentlig 50 kW-ladestasjon tar ladeprosessen 55 minutter (62 kWh batteri) eller 70 minutter (82 kWh batteri) fra 10 til 80 prosent.

På en hurtigladestasjon kan Enyaq iV 60 med 120 kW ladeeffekt og Enyaq iV 80x med det store batteriet og ladeeffekten på 135 kW fullføre denne ladeprosessen på 35 minutter, melder Skoda.

Men den nye ME3-versjonen byr også på flere nyheter.

Den inkluderer omfattende oppdateringer av funksjon, kontroll og design av infotainmentsystemet, Digital Cockpit og Head-up Display. I tillegg har Skoda Connect mobile online-tjenester fått seg et løft.

Av nyhetene kan vi også nevne en som er viktig for norske vinterbilister.

De med firehjulsdrift får nå en ny kjøremodus på engelsk kalt «Traction mode», og denne er designet for kjøring på veier med mindre grep ‒ som glatt underlag. Denne gir konstant firehjulsdrift i hastigheter opp til 20 km/t.

I tillegg åpner den nye programvaren for forbedringer av visningene i den digitale cockpiten så vel som i Head-up-displayet.

Her er visningen knyttet til objekter rundt bilen gjort mer intuitivt, mens batteriladenivået nå også vises i prosent ved siden av det tilsvarende batterisymbolet.

Head-up-skjermen viser også gjeldende batteriladenivå, og gir blant annet en 3D-visualisering av avstanden til destinasjonen. Kjøredataene kan vises som en egen profil på høyre side av Digital Cockpit, forklarer produsenten.

En annen forbedring som mange nok setter pris på er knyttet til parkeringen. Her er nemlig lysstyrken og kontrasten til ryggekamera-displayet økt.

Nytt er også at Travel Assist-kontrollknappen på høyre eik av multifunksjonsrattet nå reagerer på gjentatte trykk og kan brukes til å bytte mellom to assistansesystemnivåer, for eksempel mellom Adaptive Cruise Control (ACC) og Travel Assist når elbilen ikke er på en motorvei og ACC og Travel Assist med filskifteassistent når Enyaq iV faktisk er på en motorvei.

Skoda melder at oppdateringen er gratis for de som allerede kjører en Enyaq, og at nåværende eiere vil få en melding om når det kan stikke innom forhandleren og oppdatere sin bil.

La oss håpe det ikke tar altfor lang tid.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter