Sjekk denne sjuke Audi’en!

Audi fyrer av en skikkelig framtids-rakett, og viser ossen svært så spesiell og elektriske firehjulstrekker.


Om du følger godt med og i tillegg klarer å huske lengre enn
til frokosten, så vet at du Audi nå og da viser fram noen skikkelige
framtidskonsepter kalt AI.

Disse visjonene har så langt resultert i AI:Con, AI:Me, AI:Race,
tre litt snåle og usedvanlig imponerende kjøretøy med teknologi som hører
hjemme på 2020-tallet.

Det hinter forkortelsen AI på, noe som står for artificial
intelligence. På godt norsk betyr det kunstig intelligens, og alle tre
doningene er da også svært så smarte.

AI:Con, eller Aicon, var den første de viste tilbake i 2017,
og det var en diger luksusvogn som kunne kjøre helt av seg selv. Den var helelektrisk,
og rekkevidde var på solide 800 kilometer.

Så fulgte AI:Race i 2018, og dette var sportsbilens versjon
av AI-konseptet. Da den ble vist under Pebble Beach het den Audi PB18 e-tron,
men produsenten har nå byttet navn slik at den passer inn i resten av familien.

Den tredje i rekken var kanskje ikke overraskende en bybil.
Aicon toppet den selvkjørende skalaen med nivå 5, mens Me-versjonen hadde
automatikk så den rakk opp til 4 på skalaen. Det er ganske så selvkjørende det
også.

Det neste steget på evolusjonsstigen er dermed en som trives
i terrenget.

Så hils på AI:Trail, framtidens terrengbil:

Denne følger i samme spor som de andre, men Audi har om
mulig dratt ting enda lenger ut.

Her er for eksempel frontlyktene erstattet av fem droner, og
fronten er formet som et helikopter. Nei, det går ikke helt rundt for oss nå.

Audi har faktisk droppet de tradisjonelle frontlyktene, og
heller integrert lysene under A-stolpene. Disse kan faktisk både skinne utover
og innover i kupeen. Også baklysene fungerer på samme måte, og kan dermed lyse
opp bagasjerommet.

Der hvor lyktene pleier å være finner vi nå fem rotorfrie,
triangelformede droner med integrerte «matrix LED»-elementer. De kan lande på
taket, der de lades ved induksjon.

Nå kaller ikke Audi disse for droner, men «Audi Light
Pathfinders». Dette ettersom de kan fly foran bilen og lyse opp terrenget, og
de kan også overføre levende bilder inn til skjermen i cockpiten. Og ja, det er
mulig å laste bilder rett opp på sosiale medier.

Men de har dratt det enda lenger enn dette.

Passasjerene kan styre disse lysdronene via smarttelefoner,
og de kan danne en lyskilde akkurat som en sterk lommelykt. Så er det noe som
skal lyses opp på siden av bilen er det bare å peke «lommelykten» dit.

Som om ikke det var nok kan dronene også fungere som en ultrasmart navigasjon. Kobles disse til AI-Trails navigasjon former de piler og symboler i terrenget som viser hvor du skal kjøre. Eller når du går, for de funker også til det. Ja, ellevilt.

Sjekk ut denne videoen (saken fortsetter under):

AI:Trail kan også kjøre av seg selv på nivå 4, men faller
til nivå 3 om du forlater «vanlige» veier og kjører inn på dårligere veier hvor
bilen er så smart at den ikke 100 prosent stoler på seg selv.

Når du har forlatt den asfalterte veien og befinner deg i
terrenget byr den på en drøss med andre hjelpemidler.

ESP-systemet er selvsagt på plass, og det registrer ting som
friksjonsverdier, hjulspinn, og akselerasjon både sideveis og i lengderetningen.
Denne dataen gir elektronikken parametere som trengs for å optimere
kjørestabiliteten, og det er også et sett med sensorer som oppdager endringer og
hindringer i veien. Her bruker systemet optiske system som kamera og laser i
kombinasjon med ultralyd og radar.

Dette er en ekte quattro, og byr dermed på en elmotor på
hvert av hjulene. Effekten er på solide 510 hestekrefter med et dreiemoment på
1.000 Nm, så her er det bare å prøve seg på de aller bratteste bakkene du
finner.

Hvert hjul drives også individuelt, så den kommer uten differensialer
og sperrer. Ja, dette er en elbil, så heller ingen gir her.

Selv om du kaster deg ut i terrenget med denne, noe som
selvsagt er mer energikrevende enn å cruise på landeveien, skal den klare over
400 kilometer før den må lades. Det er ganske så imponerende det og.

Vi nevnte helikopterfronten, og store deler av bilen er da
også dekket av glass.

Dette gir en svært så godt utsikt for alle i bilen, både
rett fram og sidelengs. Ja, til og med singelframe-grillen er glasert – bare de
fire ringene har den vante plasseringen i den ellers oktagonale glassflaten.

AI:Trail er en ganske så kompakt doning, med en lengde på
4,15 meter og en bredde på 2,15 meter. Takhøyden er på 1,67 meter, og den er
skodd med noen digre 22-tommershjul som har 850 mm brede dekk.

Og med en bakkeklaring på 34 centimeter bør den også kunne
forsere det meste som terrenget byr på av hindringer, også ganske så dype elver.
Audi understeker at de har pakket batteriet inn ganske så godt, så det skal
være trygt uansett hvor ulendt terrenget er.

Dette er altså det fjerde AI-konseptet Audi viser oss, og
alle fire bilene har vært helt eksepsjonelle på hver sin måte.

Hva dette konkret ender opp i blir usedvanlig spennende å
følge med på, for Audi har for lengst satt et helt nytt nivå på ordet «konsept».

Det er denne bilen et klart eksempel på, AI:Trail.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter