Volta Truck ble grunnlagt i 2017, og ideen var ganske enkel. Lage en elektrisk lastebil, eller stor varebil om du vil, til å transportere varer inne i byene. For mens bilprodusentene meldte om store elektriske planer, ble varetransporten i byene stort sett oversett.
Det vil altså Volta gjøre noe med, og det første kjøretøyet heter like godt Volta Zero.
-->
Og selv om selskapet er svensk, kan også Norge ta sin del av æren for kjøretøyet som nå vises fram. For når en lastebil som Volta Zero skal utvikles må den også testes, og den jobben sa Posten seg villig til.
Ja, Posten Norge var ikke snauere enn at de i fjor sommer meldte at de «samarbeider med Volta Trucks for å utvikle en ny type helelektrisk lastebil som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer».
Posten tar for øvrig sitt miljø-ansvar på dypeste alvor, og har investert i nullutslippskjøretøy på alle områder ‒ både mopeder, biler, varebiler og lastebiler.
Vel, tilbake til Volta.
De har altså på gang en 16 tonns lastebil spesiallaget for varetransport i byene, og nå har de kommet så langt at de kan vise fram det endelig designet til Zero-modellen.
Slik ser den spesielle lastebilen ut:
I tillegg til 16-tonneren skal de også lage utgaver på 7,5 tonn, 12 tonn og 18 tonn, så familien vil raskt vokse til fire.
Nå skal de produsere 25 prototyper som skal bekrefte at designet faktisk fungerer i praksis, og disse skal gjennom et omfattende og strengt testregime som starter tidlig i 2022.
He er det først Voltas egne ingeniører som står bak testene, før kundene deretter skal prøvekjøre dem.
Deretter er planen at produksjonen av såkalte produksjons-spesifiserte kjøretøy starter innen slutten av neste år, så Volta Zero bør ikke var altfor langt unna.
‒ Da Volta Zero ble vist i september 2020, var det noen som mente at dens revolusjonerende, unike design og innpakning bare var for show, og aldri kunne bygges for produksjon, sier Ian Collins, produktsjef hos Volta Trucks.
‒ Vi visste at det ikke ville være enkelt, men vi lot oss motivere av en redesignet lastebil som bedret sikkerheten til både sjåfører og de sårbare trafikantene rundt store lastebiler som opererer i bysentre. Den produksjonsklare Volta Zero leverer et paradigmeskifte i nyttekjøretøy-sikkerhet og bærekraft.
Den elektriske lastebilen vil få en rekkevidde mellom 150 og 200 kilometer, og merket selv hevder at Volta Zero vil kutte CO2-utslippene med 1,2 million tonn innen 2025.
På sikkerhetsfronten, bokstavelig talt, har de utstyrt Zero med en voldsom panoramautsikt, noe som åpner for en sikt på hele 220 grader. Det og den lave sitteposisjonen gir Volta Zero et ganske spesielt uttrykk.
Vi vet ikke om Posten (og Bring) faktisk har testet lastebilen, men vi har et bevis for at de også var involvert i de store Volta-planene.
For slik ser en Volta Zero kledd i Postens drakt ut:
Les også: