HjemElbilerHer er toppmodellen Volkswagen ID.5

Her er toppmodellen Volkswagen ID.5

En romslig SUV med smekre coupélinjer, enda nyere teknologi og ganske så grei rekkevidde. Og ja, som kan fås med firehjulsdrift og tilhengerfeste. Hils på Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX.

Hvor fort det går unna med Volkswagens elbil-satsting viser høydepunktene for den helelektriske ID.-serien. For den har allerede nådd fire milepæler. Ja, fire!

- Annonse -

Den første var konseptbilen ID.R, en lynrask og helelektrisk racerbil som satte en masse rekorder i løpet av sin korte levetid. Den skulle vise hva de elektriske drivverkene virkelig dugde til, og var altså et forvarsel på den kommende ID.-serien.

Det andre var lanseringen av ID.3, en elektrisk søster av selve folkebilen Volkswagen Golf. Den tredje milepælen het ID.4, og vi kan også betegne firehjulsdrift-utgaven ID.4 GTX som en liten milepæl.

Nå er det altså klart for det fjerde store skrittet, nemlig den foreløpige toppmodellen ID.5 samt søsteren ID.5 GTX.

‒ ID.5 blir spydspissen vår på den innovative MEB-plattformen. SUV-coupéen representerer en helt ny elbilgenerasjon som kombinerer elektrisk effektivitet med sporty eleganse, forklarer direktør for Volkswagen Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

- Annonse -

‒ ID.5-modellene er romslige og fleksible biler som passer godt for de som er ute etter en sprek bil, men også barnefamilier som har behov for godt med bagasjeplass.

ID.5 er versjonen med bakhjulsdrift, mens GTX-utgaven som vanlig er den med to elmotorer og dermed firehjulsdrift.

Ettersom den nye elektriske SUV-modellen har fått et sportslig coupédesign, bør den også være litt sprek. Og ID.5 har fått et drivverk som yter 209 hestekrefter, mens GTX har 299 hk å ta av.

Den nye modellen går også rett inn i C-segmentet med sin lengde på 4,6 meter, mens akselavstanden er dratt ut til ganske så spandable 2,77 meter. Det betyr mer innvendig plass.

- Annonse -

‒ Bagasjerommet er på hele 549 liter, som enkelt kan økes til 1 561 liter når bakseteryggen legges ned. Elektrisk betjent bakluke og elektrisk svingbart tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg. ID.5 med bakhjulsdrift kan trekke 1.000 kilo, mens ID.5 GTX har en tillatt tilhengervekt på 1.200 kg, forklarer Edvardsen-Eibak.

De utvendige coupélinjene har sin åpenbare fordel i et mer aerodynamisk design, og Volkswagen har også puttet inn et batteri på 77 kWh (netto). Disse tingene hjelper til med å nå en WLTP-rekkevidde på 520 kilometer for utgaven med bakhjulsdrift, mens GTX har en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer.

Som mange nye biler er også ID.5 koblet til nett og kan motta trådløse oppdateringer, og har også fått den nyeste LED-teknologien Volkswagen kan by på. Det blir også mulig å bestille bilen med LED Matrix-lykter, noe som åpner for fjernlys som ikke blender andre trafikanter.

Lysene kan også kommunisere med bilføreren før kjøreturen, for når personen med nøkkelen i lommen nærmer seg kommer bilen med en velkomsthilsen via frontlykter, baklys og lyset under speilene.

Også på innsiden er lys viktig for ID.5, og det er stemningsbelysning både i taket, i dashbordet, i dørpanelene og i fotrommene. Disse kan enkelt byttes til ulike farger.

Men det er enda mer lys for ID.5.

ID.Light åpner nemlig for at en intuitiv LED-lysstripe under frontruten som kan gi førerstøtte ved bruk av animasjon, som for eksempel tilleggsinformasjon til navigasjon og tips om når det lønner seg å lette foten fra gasspedalen og ladestatus.

De nyeste medlemmene i ID.-familien får selvsagt også den aller nyeste teknologien i form av 3.0-versjonen av programvaren ID. Software, og det er også mulig å bestille en videreutviklet Travel Assist som tilpasser seg kjørestilen til føreren ut fra hvordan vedkommende normalt plasserer seg i kjørebanen.

Travel Assist kan også samle inn og dele på anonymisert data, og resultatet er at systemet kun trenger å registrere kjørefeltoppmerkingen på den ene siden av veien for å holde bilen i kjørefeltet. Greit på norske veier uten en midtstripe.

Volkswagen Norge har ikke sagt noe om prisene, men kan fortelle at de åpner for bestillinger senere denne måneden.

Deretter er det forventet at de første bilene får norsk jord under hjulene i løpet av våren en gang, så verken prisene eller de fysiske ID.5 og ID.5 GTX bør være altfor langt unna.

‒ Med enda flere elbil-modeller på plass, kan vi i Volkswagen tilby nullutslippsbiler til enda flere, slår Harald Edvardsen-Eibak fast.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her