Her er toppmodellen Volkswagen ID.5

En romslig SUV med smekre coupélinjer, enda nyere teknologi og ganske så grei rekkevidde. Og ja, som kan fås med firehjulsdrift og tilhengerfeste. Hils på Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX.


Hvor fort det går unna med Volkswagens elbil-satsting viser høydepunktene for den helelektriske ID.-serien. For den har allerede nådd fire milepæler. Ja, fire!

Den første var konseptbilen ID.R, en lynrask og helelektrisk racerbil som satte en masse rekorder i løpet av sin korte levetid. Den skulle vise hva de elektriske drivverkene virkelig dugde til, og var altså et forvarsel på den kommende ID.-serien.

Det andre var lanseringen av ID.3, en elektrisk søster av selve folkebilen Volkswagen Golf. Den tredje milepælen het ID.4, og vi kan også betegne firehjulsdrift-utgaven ID.4 GTX som en liten milepæl.

Nå er det altså klart for det fjerde store skrittet, nemlig den foreløpige toppmodellen ID.5 samt søsteren ID.5 GTX.

‒ ID.5 blir spydspissen vår på den innovative MEB-plattformen. SUV-coupéen representerer en helt ny elbilgenerasjon som kombinerer elektrisk effektivitet med sporty eleganse, forklarer direktør for Volkswagen Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

‒ ID.5-modellene er romslige og fleksible biler som passer godt for de som er ute etter en sprek bil, men også barnefamilier som har behov for godt med bagasjeplass.

ID.5 er versjonen med bakhjulsdrift, mens GTX-utgaven som vanlig er den med to elmotorer og dermed firehjulsdrift.

Ettersom den nye elektriske SUV-modellen har fått et sportslig coupédesign, bør den også være litt sprek. Og ID.5 har fått et drivverk som yter 209 hestekrefter, mens GTX har 299 hk å ta av.

Den nye modellen går også rett inn i C-segmentet med sin lengde på 4,6 meter, mens akselavstanden er dratt ut til ganske så spandable 2,77 meter. Det betyr mer innvendig plass.

‒ Bagasjerommet er på hele 549 liter, som enkelt kan økes til 1 561 liter når bakseteryggen legges ned. Elektrisk betjent bakluke og elektrisk svingbart tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg. ID.5 med bakhjulsdrift kan trekke 1.000 kilo, mens ID.5 GTX har en tillatt tilhengervekt på 1.200 kg, forklarer Edvardsen-Eibak.

De utvendige coupélinjene har sin åpenbare fordel i et mer aerodynamisk design, og Volkswagen har også puttet inn et batteri på 77 kWh (netto). Disse tingene hjelper til med å nå en WLTP-rekkevidde på 520 kilometer for utgaven med bakhjulsdrift, mens GTX har en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer.

Som mange nye biler er også ID.5 koblet til nett og kan motta trådløse oppdateringer, og har også fått den nyeste LED-teknologien Volkswagen kan by på. Det blir også mulig å bestille bilen med LED Matrix-lykter, noe som åpner for fjernlys som ikke blender andre trafikanter.

Lysene kan også kommunisere med bilføreren før kjøreturen, for når personen med nøkkelen i lommen nærmer seg kommer bilen med en velkomsthilsen via frontlykter, baklys og lyset under speilene.

Også på innsiden er lys viktig for ID.5, og det er stemningsbelysning både i taket, i dashbordet, i dørpanelene og i fotrommene. Disse kan enkelt byttes til ulike farger.

Men det er enda mer lys for ID.5.

ID.Light åpner nemlig for at en intuitiv LED-lysstripe under frontruten som kan gi førerstøtte ved bruk av animasjon, som for eksempel tilleggsinformasjon til navigasjon og tips om når det lønner seg å lette foten fra gasspedalen og ladestatus.

De nyeste medlemmene i ID.-familien får selvsagt også den aller nyeste teknologien i form av 3.0-versjonen av programvaren ID. Software, og det er også mulig å bestille en videreutviklet Travel Assist som tilpasser seg kjørestilen til føreren ut fra hvordan vedkommende normalt plasserer seg i kjørebanen.

Travel Assist kan også samle inn og dele på anonymisert data, og resultatet er at systemet kun trenger å registrere kjørefeltoppmerkingen på den ene siden av veien for å holde bilen i kjørefeltet. Greit på norske veier uten en midtstripe.

Volkswagen Norge har ikke sagt noe om prisene, men kan fortelle at de åpner for bestillinger senere denne måneden.

Deretter er det forventet at de første bilene får norsk jord under hjulene i løpet av våren en gang, så verken prisene eller de fysiske ID.5 og ID.5 GTX bør være altfor langt unna.

‒ Med enda flere elbil-modeller på plass, kan vi i Volkswagen tilby nullutslippsbiler til enda flere, slår Harald Edvardsen-Eibak fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter