- Annonse -
HjemNyheterBilen trodde bakverk til 10 kr var fartsgrense

Bilen trodde bakverk til 10 kr var fartsgrense

Neste år blir systemet som skal lese av fartsgrenser automatisk standard for alle nye modeller som skal typegodkjennes, men produsentene har en jobb å gjøre før den tid.

Nye biler blir stadig smartere, og dette er et ledd i overgangen til mer automatiserte og dermed sikrere biler. Her er EU et foregangsland, eller foregangsunion om du vil, og presser stadig bilprodusentene til å inkludere ny teknologi.

- Annonse -

En ting som blir nytt fra neste år har en kryptisk forkortelse som heter ISA. Dette står for Intelligent Speed Adaptation, og er et system som leser av fartsgrensene og deretter viser denne i dashbordet.

EU har gjennomført tester av dette både i Sverige og Nederland, og det finnes tre forskjellige ISA-systemer:

  • Den åpne ISA advarer føreren (synlig og/eller hørbart) om at fartsgrensen overskrides. Sjåføren bestemmer selv om han/hun skal bremse eller ikke. Dette er et informativt eller rådgivende system.
  • Den halvåpne ISA øker trykket på gasspedalen når fartsgrensen overskrides. Det er mulig å holde samme hastighet, men mindre behagelig på grunn av mottrykket.
  • Den lukkede ISA begrenser hastigheten automatisk hvis fartsgrensen overskrides. Det er mulig å gjøre dette systemet obligatorisk eller frivillig. I sistnevnte tilfelle kan sjåførene velge å slå systemet på eller av.

Testene er gjennomført med de to førstnevnte systemene, altså «åpne» og «halvåpne», og vist at ISA er ganske så effektivt. Farten ble generelt lavere ved bruk av ISA, og testene i fire svenske byer viste også at de to systemene hadde lik effekt.

Resultatet er at ISA blir et krav for alle nye modeller som skal typegodkjennes fra sommeren 2022, så om Volkswagen for eksempel introduserer en ny ID.-modell etter dette må den altså ha ISA.

- Annonse -

To år senere må alle biler som blir nyregistrert også ha dette ISA-systemet.

Her hjemme har Statens vegvesen testet ISA-systemet i fire forskjellige bilmodeller i samarbeid med bilimportører og kartleverandører, og målet var å hente inn data for å kunne analysere nøyaktigheten i systemet.

De mener nemlig at dersom ISA gir feil informasjon til føreren, vil det kunne ha en negativ effekt på trafikksikkerheten. Og det er altså det motsatte som er målet.

ISA baserer seg på bruk av kartdata og kamera montert i bilen. Her er det altså mulig at bilen feiltolker informasjonen den får gjennom kameraene, eller at kartet ikke stemmer.

- Annonse -

Noen ganger er også ISA koblet sammen med den adaptive cruisekontrollen, noe som åpner for at bilen holder en fast avstand til bilen foran og følger fartsgrensen automatisk. Da blir det ekstra merkbart om bilens oppfattede fartsgrense er feil.

Og testene gikk ikke helt feilfritt.

– Noen av bilene i forsøket trodde at fartsgrensen forbi reklameskiltet for bakverk var 10 km/t, sier Alexander Svindseth, prosjektleder i Statens vegvesen.

‒ Her leste kameraet på bilen 10-tallet i reklamen og tolket dette som et fartsgrenseskilt, selv om 10 km/t ikke er en gyldig fartsgrense på offentlig vei i Norge.

Det var Bilimportørenes Landsforening (BIL) som tok kontakt med Vegvesenet om dette mulige problemet. De så tidlig at det ikke alltid er samsvar mellom hva som er faktisk gjeldende fartsgrense og hva biler oppfatter gjennom navigasjonssystemer og skiltavlesning i ISA.

Dermed ble det etablert et norsk ISA-prosjekt.

– Det har vært et fruktbart samarbeid med Vegvesenet, Sintef og andre fagmiljøer for å vurdere mulige feilkilder som feil skilting, feil i digitale kartverk eller forskjeller i hvordan bilene avleser skilt mm, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

‒ Dette førte til et feltforsøk med biler fra noen av BILs medlemsbedrifter. Det gjenstår nå å se nærmere på resultatene, men det er allerede klart at testprosjektet ga resultater som vil være nyttige for å få korrigert de forskjellige feilkildene.

Han nevner altså Sintef, som nå skal analysere dataene. Resultatene fra analysen skal leveres i form av en vitenskapelig artikkel.

– Vi ser fram til å få analysert dataene fra forsøket, og se på tiltak for å forbedre ISA. Bare under gjennomgangen og planleggingen av forsøkene har mye kommet opp, og vi håper å få underbygget dette med resultatene fra forsøket, sier Svindseth hos Vegvesenet.

‒ Resultatene blir nyttige innspill til både bilprodusenter og veimyndigheter, både i hvordan kjøretøy skal oppfatte infrastrukturen, men også hvordan vi kan tenke maskinlesbarhet i planlegging og utforming av veganlegg.

Vegvesenet har for lengst sett mulighetene de stadig smartere bilene åpner for, og har allerede bygd veistrekninger med kabler både under selve veibanen og i grøftekanten.

Dette åpner for eksempel for å høste inn sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i veibanen.

Dette er også et ledd på veien mot helt selvkjørende kjøretøy, og systemet er kalt for intelligente transportsystemer (ITS).

ISA er også et eksempel på ny teknologi som kan utgjøre et ITS-system.

– Dette eksempelet viser at det er viktig å gjennomføre piloter som inkluderer felttester, sier leder for ITS-programmet, Per Einar Pedersli i Statens vegvesen.

‒ Det er ikke første gang vi får uventede resultater som det er viktig å ta med i videre arbeid.

Statens vegvesen opplyser at de bruker ITS som virkemiddel for å øke trafikksikkerheten og gjøre veitransporten mer klima- og miljøriktig.

De opplyser også at ITS gir viktige verktøy som å bedre trafikkavviklingen og prioritere kollektivtrafikk.

Men da er de også avhengig at bilens systemer fungerer slik de skal. Og en bolle til 10 kr betyr som kjent ikke at fartsgrensen er 10 km/t.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her