Ariel Motor Company, dette britiske selskapet kjent for å lage små, svært lette og veldig kjøreglade biler både for veier og baner, har også en modell for terrenget.
I sommer kunne de vise 2. generasjon av Nomad-modellen, originalen er snart 10 år gammel, og dette er noe helt annet enn de tradisjonelle nomadene som vandrer rundt på slettene.
Men Ariel har på gang en kanskje enda mer imponerende ørkenvandrer, som dog byr på et problem. Den er nemlig elektrisk, og det kan jo være en utfordring å finne en ladekontakt på slettene til de ekte nomadene.
Uansett er prototypen til E-Nomad noe ganske imponerende greier.
Vekt er altså en utfordring for elbiler, for stadig større batteripakker veier en del mer enn et tradisjonelt drivverk. Og her dukker det også opp et paradoks. Rekkevidden bestemmes nemlig også av vekten, så jo lettere en elbil er jo mer effektiv blir den. Men for å få mye rekkevidde må bilene altså utstyres med stadig større og tyngre batteri.
Men de ekstra kiloene går ikke utover ytelsene, for den elektriske bruker akkurat like lang tid opp til 100 km/t ‒ 3,5 sekunder. Og den store fordelen med eldrift er jo at all dreiemoment er tilgjengelig umiddelbart, og her er det 285 hk og 490 Nm gjennom en singeltrinnet girkasse.
Og ja, her går turtelleren opp til vanvittige 12.000 r/min.
Men forblir dette bare en prototype, eller har Ariel større planer?
‒ Selv om E-Nomad er et konsept, viser den produksjonsintensjon for kjøretøyet og antyder bare en liten del av Ariels framtid, forklarer Ariel-direktør Simon Saunders.
‒ Når den har vært gjennom vårt vanlige, utmattende testregime, kunne vi velge å legge til E-Nomad sammen med ICE Nomad 2-søsken, så vi vil være veldig interessert i tilbakemeldinger fra kunder om konseptbilen.
Med andre ord ‒ jo mer applaus de får for denne, jo mer sannsynlig er det at den går inn i produksjon. Vi tipper at det siste kommer til å skje.
For en morsommere elbil enn dette er det vel knapt mulig å lage, og som en ekte nomade bør også E-Nomad ta seg fram i all slags terreng.
Les også:
- Verdens villeste kabriolet nærmer seg
- Bompengesjokk: 20 prosent økning på fem år
- Hvilken elbil? Disse er kåret til årets beste