Dette er en ultralett og elektrisk nomade. (Fotos: Ariel)

Sjekk denne elbilen!

Vekt er elbilens største fiende. Eller? Vel, Ariels elektriske konsept veier under 900 kilo.


Ariel Motor Company, dette britiske selskapet kjent for å lage små, svært lette og veldig kjøreglade biler både for veier og baner, har også en modell for terrenget.

I sommer kunne de vise 2. generasjon av Nomad-modellen, originalen er snart 10 år gammel, og dette er noe helt annet enn de tradisjonelle nomadene som vandrer rundt på slettene.

Ariel Nomad 2 er et beist av en terrengbil ‒ stivere, sterkere og mer kapabel enn noensinne.

Her snakker vi om en Ford Focus ST-motor som vrir ut 309 hk og et dreiemoment på imponerende 518 Nm, og det tar den opp til 100 km/t på 3,5 sekunder og åpner for en toppfart på 216 km/t.

Du kan altså suse gjennom ørkenen som aldri før med den nye Ariel Nomad 2, som ser slik ut i sitt rette element:

Men Ariel har på gang en kanskje enda mer imponerende ørkenvandrer, som dog byr på et problem. Den er nemlig elektrisk, og det kan jo være en utfordring å finne en ladekontakt på slettene til de ekte nomadene.

Uansett er prototypen til E-Nomad noe ganske imponerende greier.

Vekt er altså en utfordring for elbiler, for stadig større batteripakker veier en del mer enn et tradisjonelt drivverk. Og her dukker det også opp et paradoks. Rekkevidden bestemmes nemlig også av vekten, så jo lettere en elbil er jo mer effektiv blir den. Men for å få mye rekkevidde må bilene altså utstyres med stadig større og tyngre batteri.

Men det er normale elbiler, og det er absolutt ikke E-Nomad. Den elektriske søsteren er en lettvekter selv med en batteripakke som skal drive bilen.

Nå har Ariel gått for et kompromiss og utstyrt prototypen med et batteri på 41 kWh, og det nyutviklete batterisystem benytter seg også av 450 volt. Det tar selvsagt den totale vekten ned.

Faktisk veier ikke e-Nomad veldig mye mer enn Nomad 2 ‒ 896 kilo mot 715 kilo. Så opp 181 kilo.

Men de ekstra kiloene går ikke utover ytelsene, for den elektriske bruker akkurat like lang tid opp til 100 km/t ‒ 3,5 sekunder. Og den store fordelen med eldrift er jo at all dreiemoment er tilgjengelig umiddelbart, og her er det 285 hk og 490 Nm gjennom en singeltrinnet girkasse.

Og ja, her går turtelleren opp til vanvittige 12.000 r/min.

E-Nomad tar altså Ariels slagord «seriøst moro» og løfter dette til «seriøst renspikka moro», for her er det altså ikke noe lokalt utslipp.

At dette er en moderne elbil viser også det nye ABS-systemet, for også E-Nomad har regenerativ bremsing som fyller saft i batteri og åpner for 1-pedalskjøring.

Rekkevidden for prototypen er opplyst til 240 kilometer.

Men forblir dette bare en prototype, eller har Ariel større planer?

‒ Selv om E-Nomad er et konsept, viser den produksjonsintensjon for kjøretøyet og antyder bare en liten del av Ariels framtid, forklarer Ariel-direktør Simon Saunders.

‒ Når den har vært gjennom vårt vanlige, utmattende testregime, kunne vi velge å legge til E-Nomad sammen med ICE Nomad 2-søsken, så vi vil være veldig interessert i tilbakemeldinger fra kunder om konseptbilen.

Med andre ord ‒ jo mer applaus de får for denne, jo mer sannsynlig er det at den går inn i produksjon. Vi tipper at det siste kommer til å skje.

For en morsommere elbil enn dette er det vel knapt mulig å lage, og som en ekte nomade bør også E-Nomad ta seg fram i all slags terreng.

Les også:

Debatt