Mercedes-AMG PureSpeed er noe ganske så ville greier. (Fotos: Mercedes)

Verdens villeste kabriolet nærmer seg

Mercedes har nå luftet både testfører og villstyringen PureSpeed, en 2-seters sportsbil med F1-løsniger ‒ og uten både tak og frontrute!


Tilbake i mai var et av årets desiderte høydepunkt for motorsportfolket, for da var det duket for legendariske Monaco Grand Prix. 

Mercedes hadde selvsagt forhåpninger, men det ble Ferrari som kunne juble mest etter at hjemmehelten Charles Leclerc paraderte inn til en klar seier.

Trøsten for Mercedes er at McLaren ble nummer to, for disse er utstyrt med Mercedes-AMG-motorer, mens Mercedes-laget selv måtte ta til takke med en 5. plass. 

Men det tyske merket var likevel en skinnende stjerne i Monte Carlo, for som en oppvarming kunne de vise fram en helt spesiell prototype. Den første modellen i en helt ny serie kalt Mythos. Sjekk denne prototypen:

Den første som er startskuddet for Mythos-satstingen er døpt PureSpeed, og er fortsatt litt mystisk. Men det er klart at Mercedes-AMG skal ta bilen fra prototype til produksjonsstadiet og gjøre alvor av PureSpeed-planene, så noen heldige får nøklene til dette toppløse monsteret.

Mercedes-AMG har nå startet siste fase i utviklingen av den unike bilen, og prototyper er nå i full testing og prøvekjøring. Mer bestemt suser den nå på veier i Nord-Italia før den drar sørover til høyhastighetstestbanen i Nardo.

Dette er en kabriolet som nesten savner sidestykke, men det finnes faktisk allerede noen superbiler som mangler en oppsiktsvekkende ting ‒ blant annet har Pininfarina på gang en elektrisk variant. Vi kommer snart til det italienske supermerket. 

Det unike med bilene er at de mangler en frontrute, ja, akkurat som Formel 1-bilene til Mercedes som suste rundt i Monaco. Et slikt radikalt design er selvsagt en hyllest til racingen, og nå må PureSpeed bevise at den kan rulle i slike hjulspor gjennom mer enn 3.000 kilometer med testing.

Under slike kjøreturer fokuserer utviklingsteamet på et bredt spekter av oppgaver, og ikke minst må alle de avanserte systemene og kvaliteten være på plass også under ekte kjøreforhold.

I tillegg trår Mercedes inn i ukjent farvann med et ganske så særpreget karosseri, så her gjelder det også å teste og finjustere dynamisk håndtering ‒ og ikke minst sjekke hvordan det hele fungerer i høye hastigheter på testbanen.

Mercedes-AMG har gardert seg her, og har fått Pininfarina med som prosjektpartner. De vet alt om å bygge spesielle biler i et lavt antall, og som sagt også en uten frontrute.

Siden PureSpeed fortsatt er i utvikling har ikke tyskerne sagt så mye om hva vi kan vente oss, men sier at et av høydepunktene til 2-seteren er HALO-systemet som erstatter den konvensjonelle A-stolpen. Ja, denne kjenner F1-fansen til.

HALO beskytter de i den frontløse bilen om det skulle skje en ulykke, og som F1 består det aerodynamisk optimaliserte sikkerhetssystemet i Mercedes-AMG PureSpeed ​​av en buet stang festet til kjøretøyets karosseri.

De spanderer også med to hjelmer, også de aerodynamisk optimalisert, som er laget spesielt for Mercedes-AMG PureSpeed.

Selve designet er inspirert av superbilen Mercedes-AMG One med sin lave silhuett, og det går i karbon og lette materialer. PoreSpeed har et langt panser med ekstra luftuttak, og det er også små, gjennomsiktige deflektorer foran og på sidene som skal lede vinden over cockpiten.

Videre er det også aero flics på sidene, og bakenden er ganske kort og avrundet.

Kommende Mercedes-AMG PureSpeed ​​skal kun settes sammen i 250 eksemplarer, så denne er forbeholdt noen få entusiaster og samlere som nok venter spent på denne.

Her er flere bilder av den kamuflerte prototypen, og under disse finner du også en lenke til Pininfarinas elleville og elektriske kabriolet uten en frontrute ‒ den må du få med deg!

Les også:

Debatt