Som kjent var Enzo Ferrari svært opptatt av motorsport, og selv etter at han startet opp med produksjon av gatebiler var racingen et svært viktig område. Og det er kanskje ikke så rart.
For på 1950-tallet var det svært mange av de litt rikere som gjerne ville ha det litt moro ute på banen, og betalte mer enn gjerne for det. Enzo og Ferrari var ikke vonde å be, og lagde biler som var spesiallagd for de såkalt gentlemans-førerne.
-->
En slik var 166-modellen introdusert i 1948, og det spesielle med utgaver som 166 S og 166 MM (navnet etter rallyløpet Mille Miglia) var at de manglet frontrute. Og det skulle gi de et litt snodig tilnavn.
For da Fiat-eier og mogulen Gianni Agnelli fikk øye på en Ferrari 166 MM under et motorshow, skal han ha uttalt «en barchetta». Det er italiensk for en liten motorbåt, for det var nettopp dette bilen minnet om. Siden ble uttrykket barchetta sittende.
Italienske Pininfarina, i dag eid av det indiske Mahindra-gruppen og med hovedsete i München, kan selvsagt alt om dette, og dunker nå til med en ekte barchetta-bil. Endog en helelektrisk sådan.
Automobili Pininfarina er i dag et helelektrisk supermerke som allerede har lansert en av historiens desidert villeste gatebiler, nemlig Battista. Dette er et elektrisk kjøremonster med 1.900 hestekrefter og 2.340 Nm dreiemoment, og parkerer lett som bare det en Formel 1-bil på øvelsen 0-100 km/t. Denne går nemlig unna på under 2 sekunder for Battista.
Superbilen har også en ok rekkevidde gjennom et digert 120 kWh stort batteri, og WLTP-rekkevidden til hyperbilen er opplyst til 476 kilometer.
Denne følges nå opp med en ganske så oppsiktsvekkende elbil kalt B95, en toppløs hissig og elegant sak som ja, mangler en frontrute. Navnet er kanskje litt klønete, men har sin grunn. B står for Barchetta, mens 95 viser til at det 95 år siden Battista «Pinin» Farina grunnla selskapet i Torino.
Men det skjedde i 1930, så dermed vet vi også når B95 skal komme ‒ i 2025.
‒ Dette er det mest spennende kapittelet i Automobili Pininfarina-historien så langt ‒ vi tar enda et stort skritt fremover. Introduksjonen av B95 er den tredje av tre essensielle byggeklosser denne sommeren for merket vår. Først introduserte vi Battista Edizione Nino Farina, en eksklusiv feiring av Pininfarinas racing-sønn – også den første Formel 1-verdensmesteren, sier administrerende direktør Paolo Dellacha.
‒ Lanseringen av designkonseptet Pura Vision låste opp en ny designfilosofi for alle fremtidige modeller fra vårt merke, på tvers av et spekter av forskjellige segmenter. Nå viser vår nye Barchetta hvordan disse designprinsippene kan brukes – med en retrofuturistisk visjon som kombinerer klassiske motorsporttemaer med de nyeste teknologiske nyvinningene, materialene og prosessene.
‒ B95 leverer kraften til Battista og skaper likevel en ny dimensjon av kjøreopplevelsen, og redefinerer selve kjøregleden. Det er den første av en ny type, et begjærsobjekt som introduserer spenningen ved eksepsjonell, elektrifisert ytelse i fantastisk åpen-topp-form.
Dette er en 2-seters roadster som har arvet drivverket fra Battista-modellen, noe som selvsagt ikke er veldig dumt. Det betyr nemlig de samme kreftene og det samme batteriet, og lading som åpner for raske 270 kW.
Og ja, en toppfart som må virke svært skummel i en åpen bil uten en frontrute, nemlig pluss 300 km/t.
Kreftene leveres til fire avhengige motorer, en knyttet til hvert hjul, og bilen har også såkalt dreiemoment-vektorering som fordeler kraften perfekt til hjulene avhengig av kjøresituasjonen.
Ja, Pininfarina B95 har til og med fem kjøremoduser for å utnytte dette fullt ut, og de heter Calma, Pura, Energica, Furiosa og Carattere.
Og så har vi altså det spesielle utvendige designet.
‒ Vår Pura-designfilosofi har renhet i hjertet, et kjennetegn på de tidløse designene til ikoniske kjøretøy fra Pininfarinas fortid, sier sjefdesigner Dave Amantea.
‒ Barchetta-silhuetten er umiddelbart gjenkjennelig, men det var vår jobb å gjøre den vakker. Blandingen av klassiske proporsjoner og utsøkte detaljer har tillatt oss å skape noe helt spesielt. Vi lar kundene drive en drøm med B95 – noe som definerer merket framover.
Foruten to ting, en pris som ikke er offentliggjort og det at B95 kun skal lages i 10 eksemplarer, virker det meste perfekt med bilen.
Og en ting er vi ganske sikre på. Både Enzo Ferrari og Gianni Agnelli hadde nikket godkjennende til en Pininfarina B95, for sjekk dette:
Les også: