Amerikanske Singer hyller Porsches rally-æra på 80-tallet, og har bygd seg en usedvanlig «Dakar»-911. Og de bygger gjerne en til deg og. Se bilder og video.
Singer er et relativt ungt restaureringsselskap som kun fokuserer på Porsche-modeller mellom 1989 og 1994 (964-chassis), og det første livstegnet kom tilbake i 2009 da de viste fram en gammel med akk så skinnende 911.
Ti år senere fikk de også det berømte TÜV-sertifikatet, slik at de også kan lage biler som er godkjent for det europeiske markedet.
-->
Og det har gitt dem fornyet luft i seilene.
Så da Singer fikk en forespørsel fra en gammel kunde om de kunne lage en rallyinspirert utgave, trengte de ikke å tenke seg om.
De tok kontakt med 911-rallyspesialist Richard Tuthill, og tok utgangspunktet i legendariske utgaver som 911 SC/RS og 959 og gikk løs på prosjektet.
Målet var å komme opp med en såkalt All-terrain Competition Study (ACS), og kunden var så imponert at han like godt bestilte seg to utgaver ‒ en i Singers signaturfarge Parallax White for ørkenrally og en i Corsica Red for asfaltrally.
Resultatet er to ganske så unike 911-modeller:
Mer eksakt så tok de utgangspunktet i en 1990-modell av Porsche 911, og har gjort en masse endringer som har gjort den om til en rallybil.
Som vi skjønner har denne et helt nytt dempersystem som gjør den til en skikkelig terrengkjempe, og de har også satt på en masse karbondeler for å gjøre den lettere og mer moderne. Og ja, det er permanent firehjulsdrift.
De har også satt på inn et hydraulisk håndbrekk som det hør og bør for en rallybil, og den 5-trinns girkassen har gir som både kan skiftes manuelt og med ratthendler.
Motoren, selvsagt luftavkjølt, er en 3.6-liters twin turbo med 6 sylindre, og avhengig av bruken starter kreftene på 450 hk og 420 Nm.
Og det beste?
Jo, kunden er av det allrighte sorten, så han har godtatt at ACS-utgaven også blir tilgjengelig for andre, noe som betyr at Singer mer enn gjerne bygger en slik for deg. Prisen er avhengig av hva du vil ha, men at den endelige prislappen mest sannsynlig overgår snittprisen for en bolig er vi ganske så sikre på.
Ikke overbevist at den er verd pengene? Sjekk dette da:
Mannen som er indirekte ansvarlig for denne ganske så sjuke 911-modellen er altså Richard Tuthill, som i tillegg til å delta i historiske rallyer rundt om i verden også bygger rallybiler og er offisiell ettermarkedspartner for Singer i Storbritannia.
Allerede på 1980-tallet var han involvert i byggingen av Rothmans 911 SC/RS til Prodrive, og som vi har sett av videoen over har han all grunn til å være stolt av resultatet.
‒ Dette samarbeidet samler det beste innen innovasjon, banebrytende teknologi og flere tiår med ekte rallyopplevelse i en utrolig rallybil, sier han.
‒ Jeg er glad for at jeg takket ja til dette samarbeidet som har gitt liv denne utrolige maskinen, og er utrolig stolt av det vi har oppnådd.
Resultatet kan du studere nærmere i bildegalleriet under, som det helt klart er verd å bruke et par minutter på.
Les også: