Polestar med «umulig» bragd

To «årets bil»-biler er vel ikke mulig? Vel, de to Polestar-modellene ble begge valgt til årets bil av et viktig business-magasin.


Det er kanskje mange forskjellige «årets bil»-kåringer, men de har iallfall en ting til felles. De kårer kun en vinner.

Men som vi vet finnes det ingen regel uten unntak, og nå har Business Insider like godt kåret to vinnere av «årets bil» 2020.

Dette magasinet rettet mot forretningsfolk tester selvsagt også biler som børshaiene kan kjøpe, og ble meget imponert da de prøvekjørte hybriden Polestar 1.

Dette er den første modellen til det svenske merket, og fungerte først og fremst som en prøveklut for det som skal komme ‒ rene elbilmodeller. Men det betyr ikke at Polestar 1 er en dårlig bil.

Faktisk var Insider så imponert av bilen at den enkelt hadde blitt valgt til årets bil om det ikke hadde vært for en ting ‒ Polestar har også lansert sin andre modell.

Mange nordmenn kjenner Polestar 2, for den første rene elbilen fra svenskene har på kort tid rukket å bli litt av en favoritt her hjemme. Og Insider har selvsagt også testet denne.

Prøvekjøreren skrev følgende:

«Fjern synet mitt, og jeg kan gjette at jeg kjører en Tesla Model 3 ‒ omtrent så god en elbil kan lages. Men jeg vet bedre, for dette føles annerledes. Her er tingene mer materielt, mer tilfredsstillende.»

Testeren slår fast at Polestar 2 er slik en Tesla Model 3 burde vært, og dermed fikk magasinet et problem når de skulle kåre årets bil.

«Det er ukonvensjonelt for oss å kalle to biler for vinnere, men med en GT hybrid og en volumselger av en elbil, slår Polestar 1 og 2 ballen ut av parken», skriver de.

Gjengen hos Polestar Nord-Amerika er selvsagt jublende glad for den unike bragden de nå står bak.

‒ At ikke bare en, men begge Polestar-modellene, får prisen Insider Car of the Year, er virkelig en prestasjon, sier Gregor Hembrough, sjef for Polestar Nord-Amerika.

‒ Prisen er nok et eksempel på at vårt unge bilmerke har tillit på det høyeste nivå, og vitner om det harde arbeidet til hele teamet med å få disse bilene ut på markedet.

At Polestar har truffet blink med spesielt Polestar 2 vitner både salgstall og priser om.

Merket har nå åpnet over 40 såkalte Polestar Space, inkludert fire i Norge ‒ Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen. Det er også solgt godt over 2.000 Polestar 2 bare her hjemme, noe som har sendt bilen inn blant de 20 mestselgende modellene.

Polestar 2 har også rasket til seg over 30 priser, og det inkluderer også årets bil i Norge samt årets grønne bil i Kina ‒ hvor elbil-konkurransen som kjent er steinhard.

Og de har klart bragden det er å få to biler kåret til «årets bil» av Insider, og du kan lese hva de skriver i denne saken.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter