VW e-Golf er nå historie

Det aller siste eksemplaret av Volkswagen e-Golf rullet ut av fabrikken dagen før julaften.


Det er selvsagt umulig å peke på et spesielt år om man skal diskutere når elbil-revolusjonen vi opplever nå startet, men et spesielt år peker seg kanskje litt ut.

Tesla var allerede på plass med sin lille helelektriske sportsbil kalt Roadster, og vi hadde en elektrisk venn i Buddy. Men det var Mitsubishi i-MiEV som førte an tilbake i 2009, og på verdens miljødag, 4. juni, var bilmerket skremmende forutseende når de beskrev i-MiEV i en pressemelding:

«En pioner som vil åpne døren for de neste 100 årene for bil-samfunnet.»

I 2012 lanserte Tesla elbilen som både i form og størrelse var lik «vanlige» biler, Model S, og dermed var overgangen for alvor i gang.

Verdens aller største bilprodusent, Volkswagen-gruppen, kunne selvsagt ikke bare sitte og se på hva som var på gang. De kastet seg på trenden, og like godt også med selve folkebilen ‒ Golfen.

Den helelektriske utgaven ble vist fram i 2013, og var på plass året etter. De første utgavene ble produsert i Wolfsburg, men etter hvert ble de rett og slett for populære ‒ anført av en voldsom interesse i Norge.

Volkswagen måtte etter hvert utvide kapasiteten, og de åpnet en ny produksjonslinje for e-Golf i Transparent Factory i Dresden i 2017.

Men e-Golfen skulle aldri være en bærebjelke rundt elbilsatsingen, så når den første rene elbilmodellen Volkswagen ID.3 kom tidligere i år var det også slutten for elbilen som kom i 2014.

I sommer satte fabrikken i Wolfsburg punktum, og på selveste lillejulaften fulgte fabrikken i Dresden opp.

Etter å ha satt sammen 50.400 e-Golfer rullet nummer 50.401 av samlebåndet, og med det var modellen historie.

Men:

‒ Slutten for e-Golfen betyr også starten for ID.3, sier fabrikksjef Danny Auerswald.

‒ De neste ukene skal vi forberede oss til ID.3, og vi blir den andre fabrikken i Europa etter Zwickau til å produsere den nye elbilen.

Norge har sammen med hjemlandet Tyskland «skylden» for at e-Golfen ble så populær som den ble, og totalt satte de to fabrikkene sammen 145.561 eksemplarer.

Og morsomt nok ‒ i Dresden tok den plassen til en bil helt på andre enden av skalaen. Denne fabrikken lagde nemlig de superluksuriøse Bentley Flying Spur, og har også satt sammen Volkswagen Phaeton siden den ble åpnet i 2001.

Begge disse bilene måtte vike for e-Golf, som nå altså selv må vike for noe helt nytt ‒ Volkswagen ID.3.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter