Sjekk den simulatoren!

Volvos eiere investerer nå i en ny simulator som kutter ned på de fysiske testene når nye modeller utvikles.


Å utvikle en ny bil er en krevende øvelse, og kan faktisk være
så innviklet at det kan gå opp mot 10 år før den ferdige modellen er hos
forhandlerne.

Først skal bilen designes, deretter bygges det en rekke fysiske
versjoner og flere prototyper før bilen faktisk kommer så langt at den blir en
førproduksjonsmodell. Denne gjennomgår så de aller siste finjusteringene før produsenten
er i mål med produksjonsmodellen.

Mye av tiden går til å teste nye deler og løsninger, noe som
spiser ressurser. Produsentene må første bygge en prototype av delen, putte denne
inn i en testbil og prøve delen ut. Funker ikke løsningen, er det bare å rykke tilbake
til start.

Det sier seg selv at denne prosessen er kostbar og tidskrevende,
og langt fra en ideell måte å bygge en ny modell på.

Med vi lever som kjent i en ny tid, og fersk teknologi forenkler
også utviklingen av nye bilmodeller.

En ny løsning som kutter ned både kostnadene og tidsbruk er supermoderne simulatorer, for eksempel en slik som snart Volvos utviklingssenter kan leke seg med.

‒ Med simulator kan du gjøre en enkel modell av funksjonen
eller delen, ta den til simulatoren og prøve den ut på direkten, sier Albin
Gröndahl, prosjektleder for Driving Simulator hos CEVT, utviklingssenteret til
Geely-gruppen.

‒ Du får også direkte tilgang til alle dataene, og bedre
kontroll på testen. Tenk på all innovasjonen som kan skje! Vi kan sannsynligvis
teste bilene et halvt år før vi får prototypene. En designendring kan ta en uke
i stedet for å vente til den neste prototypeserie, som kanskje kommer om et år,
sier han.

CEVT er et digert utviklingsselskap som holder til i
Göteborg og Trollhättan, og de rundt 2.000 ansatte skal utvikle nye deler og
teknologi til Geely-gruppen som de er heleid av.

For tiden har de prosjekter for både Volvo Cars, Geely Auto og
Lynk & Co, tre av merkene som er eid av den kinesiske gruppen.

Og med den enorme utviklingshastigheten i bilindustrien får
CEVT nok å gjøre i årene framover, og da vil nok en splitter ny simulator forenkle
ting ganske betraktelig.

For som vi skjønner får nå CEVT en moderne simulator som
skal forenkle hverdagen, og dette er særs imponerende greier.

Denne simulerer bilen og sender deretter bevegelsene til simulatoren.
Den har en cockpit basert på en ekte bil plassert på toppen av en dynamisk plattform
som beveger seg.

Cockpiten inneholder alt det som en vanlig bil har, for
eksempel ratt og pedaler, så vel som skjermer, knapper og speil, og også et
høykvalitets lydsystem for å gjenskape lydene i bilen.

Rundt cockpiten er det en stor skjerm som viser en simulert versjon av omgivelsene som kan være basert på en testbane, gater i den virkelige verden eller et hvilket som helst miljø som er nyttig å kjøre i.

‒ Formålet med simulatoren er å presentere de simulerte
kjøretøybevegelsene for sjåføren på en slik måte at det kan forstås hvordan den
fysiske bilen presterer, forklarer Gröndahl.

Den nye simulatoren blir en del av senteret på Lindholmen, hvor Geely holder på å utvide med nok en del som skal stå ferdig neste høst. Det er i den nye avdelingen simulatoren skal plasseres, men CEVT regner med at simulatoren er på plass før den tid.

‒ Vår ambisjon med simulatoren er å gjenskape den virkelige
verden i så mange aspekter som mulig, slik at våre ingeniører har et alternativ
til kostbare og tidkrevende veitester, sier Mats Fägerhag, administrerende
direktør hos CEVT.

‒ I mange tilfeller ser vi at vi kan gjøre de samme testene
i laboratoriet og fremdeles få et høyt nivå av virkelighet. Dette betyr at
simulatoren kan være et alternativ til enhver test som kan gjøres på et
prototypekjøretøy eller et testkjøretøy generelt.

‒ Eksempler på slike studier kan være kjøretøydynamikk, kjøreegenskaper
og håndtering, men også forskning på autonome biler samt framtidig transport og
mobilitet. Alt som kan modelleres på en datamaskin på en nøyaktig måte, kan
testes, påpeker sjefen.

Simulatorplattformen heter DiM250 og er fra VI-grade, men Geely
blir ikke de første som får en slik simulator.

Blant annet har Mercedes, Maserati, Ferrari og Porsche slike,
og Volvo selv har hatt en simulator fra Vi-grade i mange år allerede. Faktisk
fikk de en tidligere versjon allerede i 2014.

Den første bilen de bygde sammen med simulatoren var 2. generasjon
av XC60, og resultatet? Jo, de kunne teste 20 forskjellige konfigurasjoner på
et par timer, i stedet for tre konfigurasjoner på tre dager.

Så det er ikke lenger så tidskrevende å utvikle en ny
modell. Iallfall om du har det rette utstyret.

Og en slik simulator kan nok flere enn kun bilprodusentene
tenke seg.

Les også:

Les mer om:

Nyheter