Det er ikke lett å være hyperbilprodusent i disse dager, for
en rekke nye produsenter har på gang elektriske hyperbiler. Og ja, så videreutvikler selvsagt også de tradisjonelle
merkene seg, og nylig brøt Bugatti en ny drømmegrense.
navnet sier ‒ den passerte 300. Dog ikke i km/t som jo ikke ville vært voldsomt
imponerende, men i mph. Dermed ble Bugatti det første merket som klarte å
passere den grensen med en serieprodusert bil, og toppfarten ble til slutt på 304,773
mph (490,484 km/t). Og det var nettopp Bugatti som slettet SSC North America fra
rekordbøkene i 2010. I 2007 satte bilen kalt Aero fra SSC North America en ny
fartsrekord da den klarte 412 km/t, men tre år senere dundret Bugatti Veyron
Super Sport inn i Guinnes’ rekordbok ‒ og Aero forsvant dermed ut. SSC North America skjønte nok hvor det bar, for allerede i
2009 startet de planleggingen av en hyperbil som skulle sette nye rekorder. Jobben med prototypen startet i 2011, og bilen hadde da også
fått et navn ‒ Tuatara. Målet var å ha de første bilene på veien i 2013, men
det var de aldri i nærheten av. Først 11 år etter de første planene kunne SSC North America
levere den første bilen, noe som skjedde tidligere i år. De er altså endelig i gang med produksjonen, som skal
resultere i 100 eksemplarer.
har foreløpig ikke kommet med noen tall. Men skal Tuatara blir den første til å passere 500 km/t må
den selvsagt ha noe potent under panseret, og det har denne hyperbilen helt
klart. Den er utstyrt med en Twin Turbo V8 som presser 1.350 hk ut
av motoren. Vel, 1.350 hk om det fylles 91 oktan. For spanderes det E85 øker
musklene til formidable 1.750 hk, og da bør det gå lynfort. Om det faktisk er godt nok til å slå Bugatti får tiden vise,
og gjør de det bør altså 500 km/t også være innen rekkevidde. Mens vi venter på offisielle tall byr SSC North America på et lite glimt av hvor rask Tuatara er, så sjekk videoen helt øverst i saken. Les også:
- Mindre trafikk og færre dødsulykker
- Skygg unna, her kommer en formel 1-bil
- Prøvekjørt elbilen til Lexus