SEMA er ikke som de andre store bilshowene, hvor produsenter
flokker til med nye modeller som skal vises fram og skape interesse og entusiasme.
altså skrevet med store bokstaver og er dermed en forkortelse av noe. Mer bestemt «Specialty Equipment Market Association», og de
som er flinke i engelsk skjønner hva dette betyr. Dette er utstillingen for de
som lager deler, trimmer biler, bygger om kjøretøy og som lager
spesialmodeller. Publikum får altså ikke se at for eksempel Toyota lanserer
en ny modell der, men de kan oppleve at Toyota dukker opp med noen spesielle
biler. Det kan helt klart årets publikum gjøre, for produsenten og
ikke minst avdelingen Toyota Racing Development (TDR) har virkelig slått til i
år. Hovedfokus for verdens største produsent er selvsagt
comebacket for Supra, denne sportsbilen som ble pensjonert tilbake i 2002. Toyota og TDR har dratt med seg en rekke spesialversjoner
til SEMA:
- 2020-modellen GR Supra 3.0 Premium
- Modifiserte GR Supras fra biltunere
- GR Supra Pace Car
- Camry og Avalon fra TDR
- Supra fra NASCAR og GR Supra Racing Concept
- En 1.000 hk B58 Supra-motor
- Biler fra Supra Mk5-klubben
så kjipe at vi ikke skal vise noen bilder av hva den japanske produsenten har
med seg. Her har du de, og husk at dette bare en oppvarming til bildene
fra selve SEMA-showet. De kommer litt lenger ned. SEMA tiltrekker seg altså både deleprodusenter, tunere og store
produsenter, og starter med en konvensjon som kun er for de profesjonelle
aktørene. Her er det flere tusen utstillere, og rundt 70.000 kjøpere. Så åpner selve utstillingen, og der kan publikum sjekke ut
mange hundre spesiallagde biler som kan ta pusten fra alle og enhver. Totalt regner man med at det vil komme rundt 160.000
mennesker på SEMA og en annen ettermarked-utstilling som går parallelt i løpet
av en hektisk helg, så det er gigantiske greier som blir arrangert i Las Vegas.