Siemens vil utvikle trådløs lading

Mange etterspør trådløs lading av elbiler, og gigantene Siemens lytter åpenbart.


Hold deg fast nå. Undersøkelser viser nemlig at markedet for trådløs lading av elbiler i Europa og Nord-Amerika er ventet å nå 2 milliarder dollar i 2028, så det er ikke noe rart at stadig flere nå gir gass rundt dette.

En annen undersøkelse hvor mer enn 1.000 elbilister og framtidig elbilister har deltatt viser at en av de mest etterspurte tingene ikke er selvparkering eller premium stereo, men faktisk muligheten for trådløs lading.

-->
Det er Siemens som referer til disse to undersøkelsene, og de har tenkt å bidra de og.

Det gjør den tyske gruppen ved å investere hele 25 millioner dollar i WiTricity, et amerikansk selskap som utvikler trådløs lade-teknologi.

‒ Å kombinere Siemens’ globale fotavtrykk og elbil-ladeportefølje med WiTricitys innovative teknologi, er det første skrittet mot å heve tilbudet vårt innen trådløs lading, sier Markus Mildner, administrerende direktør i Siemens eMobility.

‒ Dette vil fremskynde utrullingen av trådløs ladeteknologi, støtte standardisering og fremme offentlig ladeinfrastruktur med interoperable løsninger for sjåførenes bekvemmelighet.

Teknologien fungerer slik at en ladepute blir montert på bakken, og denne sender strøm til en mottaksspole festet på undersiden av elbilen. Det er ingen bevegelige deler eller fysiske koblinger, og alle typer elbiler kan lades på denne måten.

‒ Trådløs lading lar en sjåfør bare parkere og gå, og komme tilbake til et oppladet kjøretøy. Trådløs lading gjør elbiler mer attraktive for individuelle eiere og mer kostnadseffektive for kommersielle operatører, sier Alex Gruzen, administrerende direktør i WiTricity.

‒ Siemens og WiTricity deler målet om å forbedre elbil-eierskap og flåtestyring med den makeløse enkelheten og påliteligheten som følger en trådløs lading.

At trådløs lading gjør ting enklere for elbilistene er en ting, men trådløs lading er spesielt viktig for selvkjørende elbiler.

Dette fjerner nemlig et viktig hinder for at disse skal bli helt autonome, uten at man trenger å utvikle kompliserte og fordyrende laderoboter som gjør lade-jobben.

Simenes er selvsagt ikke alene om å utvikle trådløs lading, og faktisk finnes det slike løsninger i Norge allerede.

Momentum Dynamics som tilbyr trådløs lading for drosjene på Stovner i Oslo kunne i mai annonsere et «gjennombrudd», for de har nemlig utviklet et system som gir muligheten til å lade elbiler med både høy (50-75 kW) og lav (7-22 kW) effekt.

Dette er visstnok den første helautomatiske og trådløse kombo-laderen, og åpner altså for at elbiler kan lades sakte der det er begrenset med strøm og hurtiglades hvor elbilistene etterspør dette.

Over i Sverige tester nå Volvo ut trådløs lading i Göteborg, også dette i samarbeid med Momentum Dynamics, og slik ser det ut når en elektrisk Volvo parkerer over en ladepute og starter ladingen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter