Dette er en Cadillac!

Vi forbinder gjerne Cadillac med lange flak med framtredende halefinner, gjerne lakkert i rosa, men det er på tide å oppdatere synet på det ærverdige merket.


Mange har nok fått med seg at Cadillac som hører hjemme i GM-gruppen har på gang et ganske så stort elektrisk steg, og Lyriq som elbilen heter nærmer seg nå med stormskritt. Du skal få se bilder av den lenger ned.

Men det 119 år gamle merket nøyer seg ikke bare med et elektrisk steg, for de befinner seg også ute på racerbanen hvor de konkurrerer i en amerikansk serie kalt IMSA. Og de har lyst på mer.

Til helgen arrangeres et av de aller mest berømte billøpene som finnes, nemlig 24-timersløpet Le Mans. Det er dessverre ingen norske førere på plass, men det er både dansker, svensker og finner på deltakerlisten.

Nordmenn kan også heie på Michael Fassbender, skuespilleren som spilte selveste Harry Hole og som er gift med svenske Alicia Vikander. Fassbender er i likhet med Aksel Lund Svindal en Porsche-fører, og kjører en Porsche 911 RSR-19 under Le Mans.

Porsche har en rekke biler på plass under årets Le Mans, og andre bilmerker som er på startstreken er Toyota, Ferrari og Aston Martin. Og amerikanske Chevrolet.

I 2023 er også Cadillac på plass, for de planlegger nemlig å ta steget til VM i langdistansekjøring (WEC) kommende sesong.

‒ Cadillac vil igjen konkurrere på verdensscenen, og vi er alle begeistret for å komme tilbake til Le Mans etter 20 år, sier Rory Harvey, en visepresident i merket.

‒ Ved å konkurrere både i 2023 IMSA og WEC-mesterskapet, har Cadillac Racing muligheten til å demonstrere sin kapasitet, håndverk og teknologi.

Etter 119 år gjør selvsagt ikke Cadillac ting halvveis, og den nye racerbilen kalt Project GTP Hypercar er et samarbeid mellom Cadillac Design, Cadillac Racing og Dallara, sistnevnte et italiensk selskap som prepper racerbiler for diverse lag.

‒ Project GTP Hypercar er en unik konvergens av form og funksjon og viser fram Cadillacs framtidige ytelsesestetikk, sier designer Chris Mikalauskas.

‒ Vi har mye mer i vente, fra den kommende racerbilen til fantastiske produksjonsbiler, legger han til.

Og skal vi måle ut av bildene så blir dette meget bra.

Når amerikanerne deltar på noe, så gjør de det for å vinne. Så målet til Cadillac er å gå helt til topps i Le Mans, og i så fall trenger de noe veldig spektakulært.

Hva som eksakt bor i hyperbilen sier de ikke noe om, men den er utstyrt med en 5.5-liters DOHC V8 som skal kombineres med et hybridsystem.

Og videoen som Cadillac har kommet med viser at de har noe ganske så rått på gang, så det er bare å glede seg til neste års Le Mans med ærverdige Cadillac på startstreken.

At Cadillac er langt forbi tiden med store og flate flak med halefinner viser den nye V-serien som de satser på, og dette er litt mer potent utgaver av de vanlige bilene.

Denne inkluderer biler som sedanene CT4-V og CT5-V, Escalade-V og ikke minst de mer banerettede CT4-V Blackwing og CT5-V Blackwing. Sistnevnte er for eksempel utstyrt med en 6.2-liters motor med 668 hk og 893 Nm dreiemoment, og har en toppfart på mer enn 200 mph. Det er over 320 km/t, det.

Slik ser den ut:

Og så har de som nevnt på gang en elbil. En ganske så flott en.

De har nå kommet så langt med Lyriq at de har åpnet for bestillinger, og de første bilene skal leveres til høsten.

I tillegg til en masse luksus sier Cadillac at Lyriq vil få en rekkevidde på over 500 kilometer samt firehjulsdrift, og startprisen over i USA som inkluderer en hjemmelader lyder på 65.000 dollar, rundt 620.000 kroner.

Så ja, det er på tide å oppdatere synet på Cadillac, selv om det er vanskelig å glemme den rosa Cadillacen fra rockebilly-tiden.

Her er bilder av Cadillac Lyriq:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter