Myndighetene har gjort alt for å tette smutthull som oppstår
når det kommer nye bomstrekninger, slik at det ikke skal være mulig å snike seg
rundt bomringene. Dette av to grunner. For det første vil de at alle skal
betale, og for det andre har dette hindret en trafikkøkning på små sideveier som
har langt mindre kapasitet.
går forbi Lillehammer og Hamar, og hele prosjektet skal delfinansieres gjennom
bominntekter. Men selv om Nye Veier understreket at det måtte ta hensyn
til at sideveiene blir mest mulig avlastet, sa de også at det var de som hadde
størst behov for den nye veien som skulle betale mest. «De har størst betalingsvilje og er minst sensitive for
bompenger», skrev Nye Veier i sitt forslag. De foreslo fire bomsnitt, alle langs den nye E6. Og de droppet altså bommer på sideveiene. «Det er klare føringer fra Storting og Regjering på at
bruken av sidevegsbommer kun er aktuelt som unntak for å realisere prosjekter.
I dette prosjektet er trafikkavvisningen relativt liten og vurderingen er at
det ikke er nødvendig med sidevegsbommer verken av trafikale eller finansielle
grunner», skrev Nye Veier.
Statens vegvesen eller Nye Veier får nå i utgangspunktet lov til mure inn
sideveiene med bommer. ‒ Regjeringen er opptatt av at det skal bli mindre bompenger
for folk flest, sier samferdselsminister Jon George Dale. ‒ Nå strammer vi inn reglene for å sette opp bommer på sideveier
langs nybygde veier. Disse veiene brukes først og fremst av folk som kjører til
og fra barnehage, jobb, matbutikken og fritidsordninger. Slik sørger vi for en mindre
bompengebelastning for folk flest, sier han. De siste årene har bilistene betalt stadig mer i bompenger,
og bare i år er det stipulert en økning med 2,5 milliarder kroner opp til 13
milliarder kroner. Også lokale politikere har sett bilistene som en melkeku for et tilnærmet uendelig antall samferdselsprosjekter, og har bestemt seg for at bilistene skal betale for ting som nye gang- og sykkelveier, nye stoppesteder og annen kollektivsatsing. Altså ting som strengt tatt alle i en by burde være med å finansiere, ikke kun bilistene. Det gikk som det måtte, og i flere byer er det nå
bompengeopprør ‒ og lokalpolitikerne gjør sitt for å skylde på andre enn seg
selv.
bommene, men på deres vakt har altså bompengeinntektene økt i omfang. Nå tetter de iallfall muligheten for å teppebomme sideveiene
rundt nye veiprosjekter, og Samferdselsdepartementet skal også gå gjennom prosjektene
som allerede har slike sidebommer for å se på muligheten for å fjerne disse. Departementet sier at om det er et særlig behov for slike bommer
må dette komme fram på et tidlig tidspunkt, og at de da vil avgjøre dette i
hver enkel sak. Endringene gjelder fra i dag av. Les også: