Setter nye Golf uoffisiell tilbakekalling-rekord?

Volkswagen har på gang en ny generasjon av Golf, men alt har ikke godt på skinner. Nå tilbakekaller de biler, nesten før de har kommet seg ut på veiene.


Det er veldig store ting på gang hos Volkswagen. De har klar
framtidens elektriske folkebil i form av den helelektriske ID. 3, og de har på
gang en ny generasjon av den nåværende folkebilen, Volkswagen Golf.

Men det er ikke alltid så enkelt å komme med nye modeller,
spesielt ikke når de har helt ny teknologi som må bygges opp fra grunnen av.

-->
Nettopp det har ført til at Golf 8 har havnet i trøbbel.

Det store problemet er kalt noe så kryptisk som OCU3, og er en
enhet som skal sørge for at nødetatene automatisk blir varslet om bilen er
involvert i en ulykke. Og dette er ikke noe de bare kan droppe.

EU har kommet med et regulativ som sier at alle nye biler
fra 31. mars 2018 må ha en eCall, altså en automatisk nødmelder-funksjon.

Volkswagen har ikke fått den til å fungere 100 prosent i
alle tilfellene, og har pålagt seg selv en leveringsstans for nye Golf mens datafolkene
har kodet på hardingen. Men dette tok nok lengre tid enn det Volkswagen i
utgangspunktet trodde, noe alle vi som har havnet i datatrøbbel har stor
forståelse for.

Uansett så har de endelig funnet ut av problemene, og dermed
kan de installere en oppdatert versjon av OCU3 i framtidige biler.

Men det tyske merket rakk å levere ut en del biler på markedet, og de sier selv at det inkluderer rundt 15.000 biler i Tyskland.

Disse bør inn for en programvareoppdatering, så Volkswagen
kjører nå en frivillig tilbakekallelse for disse bilene. Ja, bilene har knapt
funnet veien til forhandlerne før de må inn på verksted, men det er uansett
betryggende at Volkswagen tar så seriøst på dette.

Mange venter på den åttende generasjonen av Golf, og nå er
altså ventetiden snart over.

Volkswagen sier at de nå gjenopptar produksjonen og starter
utleveringene, så får vi bare håper at ikke stengte grenser gjør at bilene blir
ytterligere forsinket.

Men akkurat det kan vi ikke gi Volkswagen skylden for.

Les også:

Les mer om:

Nyheter