Se Lund Svindal hoppe over en Taycan Turbo

Porsche har rekonstruert et av de mest klassiske bildene i bilhistorien ‒ en alpinist som hopper over en 356. Nå er både alpinisten og bilen byttet ut. Se video.


Tilbake i 1960 var ikke Porsche et velkjent og stort merke. Ja, selv da de kom med sin aller første bil, 356, var de ikke en gang et tysk merke. Da holdt de hus i Østerrike.

Hjernen bak den lille sportsbilen var Ferdinand «Ferry» Porsche, sønnen til Ferdinand Porsche som designet Volkswagen Boble.

-->
Porsche 356 var altså en slags kusine, men på langt nær like kjent og populær som selveste folkebilen. Fram til 1959 hadde Porsche satt sammen i underkant av 30.000 slike biler, og da både med 1. generasjon som kom i 1948 og 2. generasjon (356 A) lansert i 1955.

Men de hadde stor tro på den neste, 356 B, som var klar til å ta verden med storm i 1959. Og da hjelper det med litt PR.

For da et stort snøskred fylte Flexen-passet like i nærheten av Zürs i Østerrike i 1960, og gedigne maskiner måtte skjære en vei gjennom snøen, kom en idé. Hva med å ta et bilde av en alpinist som hopper over en Porsche 356?

Fotografen Hans Truöl slo seg sammen med alpinisten Egon Zimmermann, og skred til verket.

Egon var en av de aller beste alpinistene på den tiden, og ble både verdensmester i storslalåm (1962) og olympisk mester i utfor (1964). Legenden gikk dessverre bort i 2019, 80 år gammel.

‒ Egon vil alltid være med oss, sier bror Karlheinz Zimmermann (71).

‒ Bare dette bildet gjør han udødelig.

For fotograf Truöl (døde i 1981) fikk et skikkelig blinkskudd, og Porsche kunne slå fast: «Én tar en snarvei». Bilen som ble brukt var faktisk Truöls private 356.

Spoler vi fram til 2021 har Porsche lansert sin første elektriske sportsbil, og tiden er inne for å rekonstruere det ikoniske bildet.

Nå er 356 byttet ut med en Porsche Taycan Turbo, fotograf er Stefan Bogner, og alpinisten er en av tidenes aller største, Porsche-entusiast og ambassadør Aksel Lund Svindal fra Lørenskog og Norge.

Også lokaliseringen er også ny, nemlig Timmelsjoch på grensen mellom Østerrike og Italia.

Vår norske stjerne skal altså gjøre en særs viktig del av oppgaven, nemlig selve hoppet. Nå er nok ikke dette en uknuselig nøtt for en supermann som har flydd inn til to OL-gull og fire VM-titler, men det er en grunn at han har gjort akkurat det.

Nemlig jakten på det perfekte, og Aksel vet hva som gjelder. Han kjenner ikke bare til det berømte bildet, men også mannen som fløy over bilen. Og han vil gjøre hoppet like perfekt som Egon.

Tilløpet er på rundt 100 meter, og deretter venter et snøhopp, en neptunblå bil under skiene og en ladingsrampe over på den andre siden.

‒ De siste ti meterne er de viktigste ‒ du kan ikke gjøre noen feil, sier 38-åringen.

‒ Og selvfølgelig må du velge riktig tidelsekund for selve hoppet, smiler han.

Rett etter takeoff må han konsentrere seg om landing, for hoppet tar nesten ikke mer enn et sekund.

‒ Jeg har bare en vag idé om hva som skjer der nede under skiene mine.

Verken Aksel eller fotografen er fornøyd etter første forsøk. Alpinisten er misfornøyd med små detaljer i posituren og høyden på selve hoppet, men fotografen er bekymret for det flate lyset. Aksel trenger mer fart, fotografen trenger mer sol.

Med på turen er også Lutz Meschke, nestkommanderende i styret til Porsche AG. Han vil nemlig observere det spektakulære stuntet med egne øyne.

‒ For oss symboliserer denne nye tolkningen broen mellom fortid, nåtid og framtid, sier Meschke.

‒ Tradisjon er veldig viktig for merket vårt, men også å komme med innovasjoner for framtiden. Denne symbiosen, sier han, ligger i hjertet av Porsche-merket.

I 2021 tillater teknologi at man bruker flere forsøk for å få blinkskuddet, og nå skal også det hele filmes ‒ noe som kompliserer hele opplegget.

For Aksel må det altså være perfekt, for han kjente altså Egon Zimmermann personlig. Det er som kjent ikke veldig mange medlemmer i den eksklusive klubben for olympiske utfor-vinnere.

‒ Og vi hadde begge nummer 7, sier Svindal med et smil.

Til slutt sitter både farten, høyden og posituren, og når sola også bestemmer seg for å hilse på blir det hele perfekt.

‒ Der sitter den! utbryter Bogner etter å ha gransket bildene.

‒ Denne gangen er alt der. Dette er den type ting du bare gjør en gang i livet.

Når Karlheinz Zimmermann får se sluttresultatet, slår han fast.

‒ Om Egon hadde levd ville han hatt Aksel til å gjøre dette!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter