Bilene som skaper mest følelser

JD Power har målt den følelsesmessige kontakten 111.000 bileiere har til sine biler, og kommet med topplister for åtte segmenter. Det totalt beste merket er en tysk klassiker.


Man kan mene mye om moderne biler og elektriske drivverk, men en ting er uansett sikkert ‒ det lages stadig flere biler som faller i smak hos eierne.

I USA har for eksempel nye modeller eller moderniserte utgaver av BMW 4-serien, Chevrolet Tahoe, Ford Bronco Sport, Ford Mustang Mach-E, Genesis G80, Kia K5 og flerbruksbilen Toyota Sienna blitt enda mer tiltalende i 2021. Dette har igjen ført til en markant økning av den generelle appellen nye biler gir sine eiere.

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av forbrukerselskapet JD Power, som kvalitetsmåler produkter og merker på en rekke felt ‒ inkludert bilindustrien.

Nå har de gjennomført en som heter «Automotive Performance, Execution and Layout» (APEAL), som altså tar tempen på følelsene rundt bilene. Og den øker.

‒ En av de største faktorene som bidrar til dette er introduksjonen av flere svært tiltalende nye modeller, sier David Amodeo, direktør for global automotive hos JD Power.

‒ APEAL-studien måler eiernes følelsesmessige tilknytning til sitt nye kjøretøy, og de som har laget nye biler som er lansert dette modellåret har gjort en veldig god jobb. Noen er helt nye og noen er redesignet, men de nye lanseringene viser at bilprodusenter blir enda flinkere til å treffe det som utløser følelsene til forbrukerne.

JD Power gjør dette grundig, og i APEAL-studien ber de eierne om å vurdere bilen gjennom 37 forskjellige punkter. Alt fra følelsen av komfort når de klatrer inn i førersetet til begeistringen de får når de tråkker på gasspedalen teller.

Svarene genererer poeng som til slutt legges i sammen, og indeks-scoren blir deretter målt på en skala som går til 1.000 poeng.

Så hvilke merker skaper mest følelser?

Porsche 911 og Porsche Taycan. (Foto: Porsche)

Jo, selv i USA troner Porsche helt øverst. De er faktisk ikke så uhyre langt unna 1.000 poeng, for de lander på 882 poeng. Men det er veldig jevnt blant de beste merkene, noe som igjen bør være et kvalitetstegn.

Porsche som hører hjemme i «Premium» er ikke alene på toppen, for merket får selskap av Dodge som befinner seg blant de masseproduserte bilene. Også det amerikanske merket oppnår 882 poeng.

Rett bak følger Genesis som nå er på vei til Europa med 879 poeng, en plass de deler med britiske Land Rover. Deretter følger Lincoln, BMW og Cadillac, som alle står bokført med mer enn 870 poeng.

Alle disse er premium-merker, og slik ser de to topplistene ut:

Dessverre for norske elbilkunder har ikke JD Power en egen kategori for elbiler, men de har åtte kategorier for biler og åtte kategorier for SUV-modeller.

Den beste bilen ble Nissan Maxima, mens General Motors (GM) fikk flest vinnere. Slik fordelte vinnerbilene seg:

  • GM: Cadillac CT5, Chevrolet Blazer, Chevrolet Corvette, Chevrolet Tahoe og GMC Sierra HD
  • BMW: BMW 4-serie, BMW X4, BMW X6 og BMW X7
  • Hyundai Motor Group: Genesis G80, Kia K5 og Kia Telluride
  • Nissan: Nissan Maxima, Nissan Sentra og Nissan Versa
  • Ford: Ford Bronco Sport og Ford Mustang Mach-E
  • Daimler: Mercedes-Benz CLA
  • Honda: Honda Ridgeline
  • Jaguar Land Rover: Land Rover Defender
  • Stellantis: Ram 1500
  • Toyota: Toyota Sienna
  • Volvo: Volvo XC40

Topplisten ville dog sett ganske annerledes om Tesla ikke hadde vært så sta. Som de eneste nekter de nemlig JD Power kunde-innsikt i 15 stater, og dermed får ikke analysefolket et bredt nok bilde av merket. De er altså ikke med på den offisielle kåringen.

Men JD Power har spurt Tesla-kundene i de andre statene, og uoffisielt endte Tesla opp med en score på 893. Det er riktignok 3 poeng ned fra fjorårets undersøkelse, men dette hadde likevel holdt til en klar 1. plass blant merkene.

Så topplistene er altså uten Tesla, og her har du de to som viser hvilke biler som scoret best i de åtte forskjellige segmentene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter