- Annonse -
HjemNyheterVerdens første mega-GT i rute

Verdens første mega-GT i rute

Koenigsegg har kjøpt svenske NEVS aksjer i selskapet som skal produsere verdens første mega-GT, den ultraville Gemera.

Verdens raskeste bilmerke, Koenigsegg, hviler ikke på laurbærene. Etter at Koenigsegg Regera satte verdensrekord fra 0-400-0 i 2019, har de holdt gasspedalen helt i bånn.

- Annonse -

Siden har de nemlig vist fra tre nye modeller som er på vei fra Ängelholm like utenfor Helsingborg, Jesko, Jesko Absolut og Gemera.

Jesko tar opp arven til Koenigsegg hyperbiler, og ruller dermed i hjulsporene til de ultraville Agera og Regera.

Jesko Absolut er enda mer banefokusert utgave, så dette blir den aller raskeste serieproduserte bilen svenskene har satt sammen. Det sier ikke rent lite.

Om svenskene fortsatt er i rute, noe de pleier å være, skal kundeleveringene av Jesko starte til våren, så den er et drøyt halvår unna nå.

- Annonse -

Men en som kanskje er enda mer interessant er Gemera, for dette er ikke en ren hyperbil. Det er mer eksakt en GT, og for aller første gang plasserer Koenigsegg inn fire seter i en av sine modeller. Og ja, det er også plass til bagasje i bilen.

Gemera er mer eksakt en mega-GT, altså har den mer krefter enn 1 megawatt (1.341 hk).

Med denne tar også Koenigsegg et forsiktig steg mot elektrifisering, for det er en hybrid. Men som vanlig gjør svenskene det litt annerledes enn andre.

Her er det faktisk fire motorer, en «vanlig» og tre elektriske.

- Annonse -

Hovedmotoren er kalt Tiny Friendly Giant, og vi skjønner raskt hvorfor. Dette er en ganske så kompakt 2-liters motor med tre sylindre, og hvordan de har klart å tyne 600 hk ut av denne må fuglene vite. Men det er har de altså. Den byr også på 600 Nm dreiemoment.

To elmotorer er plassert i tilknytning til hvert av bakhjulene, mens den tredje er koblet til veivakslingen i forbindelse med motoren.

Totalt har yter de tre elektriske hele 1.400 hk, men ved kombinert systemkraft blir det 1.100 hk tilgjengelig.

Slår vi det tallet sammen med bensinmotoren får vi altså en bil med 1.700 hk, eller 1,27 megawatt om du vil. Ja, nevnte vi dreiemomentet på 3.700 Nm? Helt ellevilt.

Og med den lille giganten som hjertet kan Gemera faktisk fungere som en langt mer miljøvennlig bil enn vanlige hybrider, for det er faktisk mulig å fylle 2. generasjon etanol eller CO2-nøytral metanol på tanken.

Alle de fire motorene gjør den til en ekte hyperbil, hvor 0-100 km/t skal gå under 2 sekunder og toppfarten er satt til 400 km/t.

I tillegg er den like godt utstyrt som en moderne GT fra hvilket som helst merke, og kan også skilte med en rekke ADAS-systemer som støtter føreren.

Og ja, det er et infotainment også for de i baksetene, den har trådløs mobillading, Apple CarPlay, integrert Wi-Fi, 11 høyttalere, elektriske seter og tre klimasoner.

Slik ser den ut på innsiden:

Normalt når ikke Koenigsegg et tresifret antall eksemplarer av sine modeller, men Gemera har de så stor tro på at de skal sette sammen «hele» 300 eksemplarer.

Og det skal gjøres av selskapet Meneko.

Dette var en felles satsting mellom Koenigsegg og NEVS, som tidligere har kjøpt seg inn i det svenske hypermerket. NEVS er et kinesisk eid selskap mest kjent for oppkjøpet av konkursboet til Saab, og tilbyr i dag en elbil basert på Saab 9-3 på det kinesiske markedet.

Men Koenigsegg vil åpenbart har fullstendig kontroll på produksjonen av Gemera, og har kjøpt aksjeposten på 65 prosent som NEVS eide i Meneko.

‒ Koenigseggs sterke og stabile vekst både operasjonelt og økonomisk setter oss i stand til å kjøpe tilbake NEVS eierskap i Meneko og ta fullt eierskap, sier Christian von Koenigsegg, grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Som forberedelse til Gemera-produksjonsstarten investerer vi stort i nye fasiliteter, kompetanse og infrastruktur, og dette oppkjøpet er et viktig skritt for oss og i veksten av vår virksomhet.

Men dette betyr ikke at det er krøll på linjen mellom de to selskapene.

‒ Gemera er en unik bil, og det har vært utrolig givende å samarbeide med Koenigsegg om dette prosjektet, sier Stefan Tilk, administrerende direktør i NEVS.

‒ Vi vil alltid ha interesse for Koenigseggs utvikling, og ser fram til fortsatt operativt samarbeid med dem, både nå og i framtiden.

Produksjonen av Gemera er planlagt å starte opp i 2023, så den vil følge ganske tett på Jesko.

Når det gjelder Regera, svensk for regjere, er dette forløperen til Jesko, og tilbake i 2019 ble den altså verdens raskeste bil.

Den gang klarte den å sprinte fra 0 til 400 km/t og deretter bremse ned til stillestående på 31,49 sekunder, og Koenigsegg slo dermed sin egen verdensrekord satt av Agera RS i 2017 med 1,8 sekunder.

Her er rekordbilen fra 2019 som klarer å stanse fra 400 km/t på ufattelige 8,62 sekunder.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her