Lucid Air fikk rekkevidde som banker Tesla (og alle andre)

Mange venter spent på Lucid Air, som nå er så nær at den har fått offisiell EPA-rekkevidde. Og den er imponerende. Faktisk den klart lengste av alle elbilene.


Nå er det ikke akkurat et sjokk at Lucid Air får en lang offisiell rekkevidde.

Tidligere har blant annet Bloomberg testet en pre-produksjonsmodell av Lucid Air mot Porsche Taycan Turbo og Tesla Model S Long Range Plus, hvor sistnevnte stoppet etter 571 kilometer. Da hadde Porsches første elbil gitt seg for lengst, for den rullet 380 kilometer før det var tomt for strøm.

Begge ble banket av Lucid Air, som ikke stoppet før den hadde rullet imponerende 734 kilometer.

Siden denne testen har elbilen kommet stadig nærmere produksjon, og Lucid har også kommet med sine rekkevidder basert på EPA. Der har de estimert rekkevidder opp mot 832 kilometer for den versjonen som ruller aller lengst.

Det viser seg faktisk at de tok litt for lite i….

Før Lucid Air var det ingen elbiler som hadde rundet 400 miles, 643 kilometer. Tesla Model 3 Long Range har 353 miles (568 km), Tesla Model S Plaid 348 miles (560 km) og Ford Mustang Mach-E CA Route 1 305 miles (491 km).

Lucid Air Dream Edition R brøt ikke bare 400 miles-barrieren, men likegodt også 500 miles. Den endte opp med en EPA-rekkevidde på ganske så ville 520 miles. Det er 837 kilometers rekkevidde det, noe som betyr Kristiansand-Trondheim uten ladestopp ‒ og fortsatt saft igjen på batteriet.

Og husk, dette er absolutt ikke en liten bil strippet for krefter ‒ men et fartsmonster med 933 hestekrefter.

‒ Jeg er glad for at Lucid Air Dream Edition-serien vår har blitt offisielt akkreditert med en rekkevidde på 520 miles av EPA, et nummer jeg tror er en ny rekord for alle elbiler, sier Peter Rawlinson, administrerende direktør i Lucid.

At Lucid faktisk hever listen er ikke noe overraskende. Atieva, Lucids teknologiske avdeling, er faktisk offisiell leverandør av batteripakker til formel E, og Lucid har utviklet batteripakker i over 10 år.

‒ Avgjørende for å nå dette landemerket er Lucids verdensledende og interne elbil-teknologi, og ikke noe vi har klart bare ved å installere en stor batteripakke, sier Rawlinson.

‒ Vårt racerbil-prøvde 900 volts batteri og BMS-teknologi, våre miniatyriserte drivenheter, kombinert med vår Wunderbox-teknologi, gir Lucid Air ultrahøy effektivitet, slik at den kan kjøre flere miles ved bruk av mindre batterienergi. Neste generasjons elbiler har virkelig kommet!

EPA er altså den amerikanske versjonen av WLTP, og skal vise rekkeviddene til elbilene via langt mer realistiske tester. Nå er det ikke sikkert Lucid Air Dream Edition klarer Kristiansand-Trondheim uten lading, men EPA-tallet viser at distansen er innen rekkevidde også ved normal kjøring.

Lucid har fått EPA-tall på alle de tre første versjonene, som både er testet med 19-tommers felger og 21-tommere.

Her er alle rekkeviddene, som alle er i klasse for seg selv:

Modell:EPA-rekkevidde:Krefter:
Lucid Air Dream Edition Range
19-tommers hjul837 km933 hk
21-tommers hjul774 km933 hk
Lucid Air Dream Edition Performance
19-tommers hjul 758 km1.111 hk
21-tommers hjul726 km1.111 hk
Lucid Air Grand Touring
19-tommers hjul830 km800 hk
21-tommers hjul755 km800 hk

Den første som kommer er Dream Editon, og denne er for lengst utsolgt. Her skal leveringene etter planen starte senere i år.

Den neste heter Lucid Air Grand Touring, og Lucid har også signalisert en versjon som heter Air Touring og en som kun heter Lucid Air. Sistnevnte blir den rimeligste, og sist det ble opplyst priser startet denne på 77.400 dollar.

Lucid har selvsagt også internasjonale ambisjoner, så forhåpentligvis går det ikke altfor lang tid før det amerikanske merket også dukker opp i Norge.

Her er bilder av rekkevidde-kongen Lucid Air:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter