Det er mange år siden bilene ble satt sammen for hånd, med unntak av noen få eksklusive bilmodeller som fortsatt blir satt sammen helt og holdent for hånd. Robotarmer har for lengst inntatt bilfabrikkene, noe som er
helt nødvendig når vi vet hvor mange biler de største fabrikkene spytter ut.
ruller daglig ut formidable 2.400 biler ‒ og farten bare øker. For Seat har aldri vært mer populær enn akkurat nå, og
setter nye salgsrekorder nesten hver eneste måned. Og for å hjelpe til med å ta unna en stadig økende
etterspørsel står robotoene parate. Det spanske merket har en strategi som inkluderer smarte produksjonslokaler, og de har nå fått installerte to «samarbeids-roboter». Ja, de kalles visst det. Disse to robotarmene står på hver side av samlebåndet, og
har hver sin lignende jobb. Nemlig å gi bilene navn ‒ altså å klistre på navneskilt
bak. Robotarmen til venstre tar hånd om navnene Ibizia eller
Arona, mens den på høyre siden er ansvarlig for FR-skiltet. Begge har en sugemekanisme som gjør at de får tak i
navneskiltet, og kan også fjerne beskyttelsesfilmen etter at skiltet er satt på
bilen.
og de har også kommet på en smart benevnelsen rundt robotene. De heter «cobots»,
satt sammen av de engelske «collaborative» og «robots». Martorell-fabrikken har mer enn 2.000 industrielle roboter
som jobber sammen med 8.000 arbeidere, og med en ny bil ferdigstilt rundt hvert
30. sekund må alle sammen være smarte. Her kan du hvordan de to smarte robotarmene gir navnet til alle bilene.
- Maserati med nye «spesial»-versjoner
- Nei, speedometeret viser ikke riktig fart
- Nå kan en norsk PL-proff kjøre selveste Lotus