Se F-150 Lightning dra tung henger i minusgrader

Noen glemte visst å fortelle ingeniørene til Ford F-150 Lightning at elbiler ikke fungerer til å dra tunge hengere. Og spesielt om det er minusgrader. Se video.


Det er svære greier når Ford F-150 nå trår inn i den elektriske framtiden.

For dette er rett og slett en av verdens desidert mestselgende modeller, og i fjor skuflet Ford ut nærmere 900.000 slike pickuper.

-->
Presset er dermed enormt nå som det også skal komme en helelektriske utgave, som kjennes igjen via Lightning-benevnelsen.

Den helelektriske utgaven er ikke så langt unna, og Ford har akkurat fått de offisielle EPA-estimatene. Dette er en amerikansk teststandard på linje med den europeiske WLTP, og viser blant annet hvilken rekkevidde elbilene har fått.

Testen viser at de versjonene som ruller aller lengst har en EPA-rekkevidde på 320 miles, noe som betyr 515 kilometer.

De aller fleste elbilene har som regel en kortere EPA-rekkevidde kontra en WLTP-rekkevidde, så amerikanerne er litt strengere på dette feltet. En F-150 Lightning hadde muligens endte på rundt 550 kilometer om den ble testet i WLTP-syklusen.

Men akkurat det er ikke så veldig nøye, for Ford har ingen planer om å sende denne over til Europa. Faktisk har de mer enn nok med å ta hånd om etterspørselen i USA, og har allerede bestemt seg for å doble produksjonen for å møte den enorme etterspørselen.

Ford gjør heller ikke så veldig mye for å dempe forventingene, for de har i flere år skrytt hemningsløs av hva en Ford F-150 Lightning faktisk er kapabel til.

Og nå kommer det mer skryt, og denne gang handler det om noe som til nå har satt en demper på den norske elbil-festen ‒ slepekapasitet.

Det er to ganske store utfordringer når det kommer til elbiler og hengerfeste. Den ene er at elbilen ofte har mange kilo å dra på fra før av grunnet store batteripakker, og det andre er at forbruket skyter til værs når man hekter noe stort bak.

Begge deler sørger for at slepekapasiteten til elbilene generelt blir ganske lav, og de som faktisk har en elbil som kan slepe campingvognen bør for eksempel ta høyde for mange ladestopper underveis.

Maks hengervekt trenger ikke de som kjøper en F-150 Lightning bekymre seg så veldig mye over.

Ford kliner like godt med en tillatt hengervekt på over 4.500 kilo, noe som bør holde for de aller fleste.

Og den kan dra mer enn store campingvogner under varme sommerdager, for nå viser Ford at den også kan dra store hengere i et ekte norsk vinterklima med både fjell og minusgrader.

Testen, som de hevder noe kaller «verdens tøffeste hengerutfordringen», tok plass på Ike Gauntlet, en 12,8 kilometer lang strekning i fjellene i Colorado. Denne inkluderer en stigning på 7 prosent og bilen nådde en høyde på 3.400 moh. Det er nesten én kilometer høyere enn Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen.

Det hjalp heller ikke på at det var til dels snødekte veier og temperaturer ned til -19 grader celsius, -2 grader fahrenheit.

Men for F-150 Lightning med en 4.500 kilos henger bak var dette ingen utfordring, men Ford sier dog ingenting om hvor stort forbruket faktisk var.

Og det er kanskje like greit?

Sjekk ut videoen når Ford F-150 Lightning drar, lett som ingenting, en diger henger midtvinters.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter